Kroz tehničke preglede vozila prati se ispravnost svih vozila na godišnjoj razini iz čega proizlaze razni statistički podaci. Iako na našim cestama ima najviše osobnih automobila, teretna vozila čine veliki udio vozila koji svaki dan sudjeluju u prometu. Upravo zbog njihovih dimenzija i opće društvenog interesa, bitno je da su sva teretna vozila ispravna.
Iz tog razloga vozila preko 7,5 tona moraju osim redovnih tehnički pregleda obavljati i dodatne preglede.
Sam tehnički pregled obavlja se po istom principu kao i kod osobnih automobila uz neke manje razlike s obzirom na konstrukcijske značajke ovih vozila. Nakon što se identifikacijom utvrdi da podaci vozila odgovaraju onima u prometnoj dozvoli obavlja se vizualni pregled vanjštine vozila. Ovdje prednjače svjetla koja moraju biti ispravna i bez oštećenja kako bi vozač mogao sigurno prometovati u uvjetima smanjene vidljivosti. Slijedi pregled svih staklenih površina koja moraju osigurati da vozač ima detaljan pogledan iz kabine vozila, a stakla moraju biti cjelovita i bez oštećenja.
Gume su jedan od najvažnijih čimbenika na vozilima jer osiguravaju kontakt vozila s podlogom. Gume moraju biti odgovarajućih dimenzija i karakteristika kako bi mogle podnijeti velike terete, a osim toga ne smiju biti potrošene ili oštećene. S obzirom na to da teretni automobili prelaze velike udaljenosti a k tome su i veliki potrošači, moraju imati dovoljno velike spremnike za gorivo. Ti spremnici naravno moraju biti dobro pričvršćeni za vozilo i bez oštećenja kako ne bi došlo do curenja goriva.
Svi teretni automobili preko 3,5 tone najveće dopuštene mase moraju biti opremljeni tahografom. On služi za mjerenje odmora vozača na putu i sve podatke bilježi kako bi inspekcija na cesti mogla napraviti provjere, a vozač ne bude u prekršaju. Na tehničkom pregledu obavezno se provjerava je li tahograf ovjeren i postoje li sve potrebne zaštitne plombe. U kanalu tehnološke linije provjerava se donji dio vozila, pa se u sklopu tehničkog pregleda provjerava stanje osovina, ovjesa i kočnica svega onog što je vidljivo nadzorniku tehničke ispravnosti.
Teretna vozila velike mase imaju zračne kočne sustave, pa se pregledavaju svi dijelovi kočnog sustava da se utvrdi u kakvom su stanju i postoji li curenje zraka na određenim komponentama. Na donjem dijelu se još jednom provjerava u kavom je stanju šasija, a osobita pozornost se predaje koroziji koja može biti prisutna u većem ili manjem dijelu.
S obzirom na to da je nemoguće podići prednji kraj vozila kao kod osobnih automobila, za provjeru ovjesa i poluga upravljača koristi se takozvana razvlačilica. Ona pomiče kotače prednje osovine u svim smjerovima i nadzorniku omogućuje da lakše uoči zračnost u zglobovima ovjesa i upravljača ili potencijalna oštećenja. Osim pregleda stanja kočnog sustava mjeri se i efikasnost samih kočnica. To se obavlja na valjcima za mjerenje kočnih sila na svakom kotaču. Izmjerene sile na kotačima se zbrajaju i dijele se s masom vozila kako bi se dobio takozvani koeficijent kočenja. Za teška teretna vozila koeficijent ne smije biti manji od 45 %.
Za teretna vozila se isto tako provodi ispitivanje ispušnih plinova. Gotovo sva teška teretna vozila pogonjena su dizelskim motorom, pa se u sklopu ovog ispitivanja ispituje stupanj zacrnjenja iz ispuha. Obavlja se minimalno tri mjerenja, srednja vrijednost ne smije prelaziti propisane vrijednosti. Na kraju se provjerava i funkcionalist prednjih svjetala na način da se s pomoću mjernog uređaja utvrđuje propisana visina i usmjerenost svjetlosnog snopa kako u prometu ne bi dolazilo do zasljepljivanja vozača iz suprotnog smjera.
Sadržaj nastao u suradnji s CVH.