LIJEK ZA KRIZU Nijemci sve zabrinutiji za budućnost eura

Bavarska regija uvela novi novac chiemgauer

09.03.2009.
u 18:10
Pogledaj originalni članak

Južnobavarska regija Chiemgau osmislila je originalan način borbe protiv svjetske financijske i gospodarske krize – uvela je vlastitu valutu chiemgauer (čita se kimgauer)! Glavni motiv uvođenja vlastite valute jest strah od pada eura i poticanje kupnje lokalnih proizvoda.

Lokalpatriotska provizija
Koliko se chiemgauer (CHM) udomaćio u regiji uz bavarsko “more” Chiemsee nedaleko od Münchena, najbolje pokazuje to da ga je već prihvatilo 587 poduzeća, 181 klub, a postoji i 41 mjenjačnica u kojoj se euri mogu zamijeniti za novu valutu po tečaju jedan prema jedan.

– Postoji i mogućnost izmjene tečaja ako euro zapadne u teškoće – objašnjava Christian Gelleri, idejni tvorac nove valute. Trenutačno je u optjecaju 304.389 chiemgauera.

Gelleri, učitelj po profesiji, osmislio je chiemgauer kao školski projekt, ali je ideja ubrzo osvojila cijelu regiju. Poduzetnici su prihvatili novi novac jer im osigurava lojalnost potrošača i potiče kupnju lokalnih proizvoda. Primjerice, prodavaonice hrane uzimaju voće iz regije jer mogu lokalnim proizvođačima robu platiti chiemgauerima.

Nova valuta još konkretnije potiče cijelu lokalnu zajednicu i gospodarstvo jer svaki put kada potrošač promijeni novac, tri posto svote izdvaja se za podršku nekom lokalnom projektu po izboru potrošača. Zahvaljujući toj lokalpatriotskoj proviziji, realizirani su mnogi projekti na lokalnoj razini, a korist od nove valute svakodnevno imaju i neprofitne te humanitarne organizacije, sportska društva, škole, crkva... Lokalni sportski klub u najvećoj je mjeri osnovan novcem dobivenim iz promjene eura u lokalnu valutu.

Poticanje potrošnje
Mnogi su trgovci zadovoljni novom valutom i priznaju da im je prodaja porasla i do 20 posto jer im se kupci stalno vraćaju svjesni toga da potrošeni novac ostaje u regiji. Za razliku od eura i drugih valuta, u chiemgauerima se ne može štedjeti jer nova valuta ima ograničen vijek trajanja koji istječe godinu dana nakon tiskanja, a svaka tri mjeseca gubi dva posto vrijednosti. Tako se ohrabruju potrošači da brzo potroše novac što osigurava stalnu cirkulaciju chiemgauera i potiče lokalnu proizvodnju i gospodarstvo.

Uspjeh chiemgauera potaknuo je i ostale lokalne zajednice u EU, pa je u Njemačkoj i Austriji pokrenuto još 27 regionalnih valuta.

Pogledajte na vecernji.hr