Državna kompanija

ACI: 21 marina, a samo za jednu svi papiri čisti

Foto: Ilustracija/Ivo Cagalj/PIXSELL
ACI marina Split
Foto: Jurica Galoic/PIXSELL
Ante Vlahović
Foto: Grgur Zucko/PIXSELL
Ferit Sahenk
03.10.2014.
u 19:00
Država bi za 50% ACI-ja na tržištu kapitala mogla dobiti 300 milijuna kuna, a uz premiju uobičajenu za transakcije koje uključuju većinski paket, i više od 350 milijuna kuna
Pogledaj originalni članak

Hoće li se ACI dokapitalizirati tijekom 2015. godine ili će se privatizirati uz pomoć strateškog partnera te hoće li to uopće biti moguće provesti ovisi o županijskim državnim odvjetništvima, jer čak 20 od 21 marine nema riješenu imovinsko-pravnu situaciju. Riješi li problem, Vlada će imati slatke brige jer su za ACI zainteresirane dvije jake tvrtke: turska Dogus grupa i hrvatska Adris grupa.

Kvalitetni ponuđači

– Nismo znali u kojoj je situaciji ACI, ali sad smo svjesni da ćemo tek za pet mjeseci moći razgovarati o potencijalnom modelu za tu tvrtku – rekao nam je izvor blizak Vladi, koja je planirala zadržati 25 posto plus jednu dionicu. U Banskim dvorima nadaju se da će ŽDO-i završiti posao u idućih pola godine pa bi se za ACI strateški partner mogao tražiti već iduće godine. Odluka o modelu pokazat će i smjer prema kojem naginje Vlada u odabiru između dva trenutačna kandidata. Ako se ide na dokapitalizaciju, kaže nam izvor blizak Vladi, jasno je da će u njoj sudjelovati postojeći dioničari.

Oba kandidata su kvalitetna – turska Dogus grupa ima podršku Europske banke za obnovu i razvoj, a rovinjska Adris grupa ima novac na raspolaganju i želi ga investirati u jačanje svoje pozicije u turističkom sektoru. Obje tvrtke priznaju jak interes za sudjelovanje u dokapitalizaciji, ali turska Dogus grupa, kao i od početka, poručuje da neće ulaziti u igru ako za to ne dobije podršku Vlade. Turci se ne namjeravaju nametati niti na neprijateljski način preuzimati kontrolni paket u ACI-ju, ali ne treba zanemariti činjenicu da u nautičkoj tvrtki već drže 10,87 posto dionica i poziciju drugog najvećeg dioničara. Riječ je o konglomeratu koji u Turskoj ima treću najveću građevinsku tvrtku, drugu najjaču bankarsku grupu, hotelski lanac, ali i, što je u ovom slučaju puno važnije, iznimno jak restoranski biznis te deset nautičkih marina koje ukupno imaju 8500 vezova. To je tek početak, jer u sklopu tvrtke D-Marine namjeravaju kupiti 50-ak marina od Jadrana do Turske. ACI-jeva 21 marina sa 6079 vezova dobro bi se uklopila u te planove.

Dobar odjek

S druge strane, proširenje Adrisa na nautički biznis logičan je nastavak širenja prema turizmu. U osam godina Adrisova tvrtka Maistra uložila je 2,2 milijarde kuna u podizanje kvalitete ponude, a na raspolaganju ima još tri milijarde kuna za nove investicije. Iako nema iskustvo u nautičkom biznisu, Adris je kvalitetan partner, a plus mu je i činjenica da bi prepuštanje nautičkog biznisa hrvatskoj tvrtki u dijelu javnosti dobro odjeknulo.

– Točno je da Adris u svojoj strategiji razmatra takvu mogućnost, to više što je posrijedi posao koji je podudaran Adrisovim ulaganjima u turizam i zdravu hranu – poručili su iz Adrisa.

Iako ne postoji ni odluka o iznosu potencijalne dokapitalizacije, a marine koje nemaju riješeno imovinsko pitanje ne vrijede ni kune, ACI-jev potencijal prepoznaje i tržište kapitala. Dionicom ACI-ja trguje se po cijeni od 5560 kuna pa državni dio vrijedi 459,84 milijuna kuna.

Država bi dakle za 50 posto ACI-ja mogla dobiti 300 milijuna kuna na tržištu kapitala, a uz premiju uobičajenu za transakcije koje uključuju većinski paket, cijena bi se mogla popeti i na više od 350 milijuna kuna. Za ACI je ipak najvažnije osigurati nove investicije jer su koncesije uvjetovane novim ulaganjima, a procjenjuje se da je za njih potrebno i do dvije milijarde kuna.

– Tehnički “due diligence” je pri kraju, a savjetujemo se o mogućim modelima dokapitalizacije. Završavamo i plan razvoja. Puno ćemo više znati krajem listopada – kaže pak predsjednica uprave ACI-ja Doris Peručić. Svim je marinama koncesija produljena do 2030., dok u Slanom imaju koncesiju do 2027., što je jedan od poslova koji je odrađen u pripremi za proces promjene vlasnika.

>> Nitko ne želi uložiti novac dok se ne riješe imovinski odnosi

>> U prvoj polovici 2013. ACI ostvario 85 mil. kn ukupnih prihoda

Pogledajte na vecernji.hr

Komentari 1

DU
Deleted user
16:12 05.10.2014.

Definitivno bi glasovala za opciju dokapitalizacije od strane ADRIS-a , mogucnost preuzimanja od strane gradova (gdje je to moguce a uz povlacenje sredstava iz EU fondova uz koje bi se dodatno investiralo i gradilo kao u Slanome kod Dubrovnika) Definitivno bi bila protiv pustanja Turaka da na mala vrata ulaze u prostore na koje ne polazu povjesna prava samo oni s istoka sto crtaju "crne "karte svoje nove mega vijerske drzave.