Srbijanski premijer Aleksandar Vučić izjavio je prije nekoliko dana da će u dogledno vrijeme Air Serbia kupiti jednu balkansku aviokompaniju. Vučić nije naveo koja bi to aviokompanija bila, no rekao je i da bi srbijanski nacionalni avioprijevoznik dosad već kupio dvije ili tri aviokompanije u regiji da nema političkih prepreka za to. Air Serbia, otkako je u nju 2013. godine sa 49 posto udjela ušao moćni Etihad Airways iz Ujedinjenih Arapskih Emirata, bilježi velike stope rasta pa je Vučić kazao i da srbijanska aviokompanija posluje uvjerljivo najbolja u cijeloj regiji. Kao prva moguća akvizicija Air Serbije u stručnim se krugovima navodi crnogorski Montenegro Airlines, koji je ovaj mjesec potpisao memorandum o strateškoj i komercijalnoj suradnji s Etihadom.
Razgovor o modelu
Vučićeve izjave o akvizicijama Air Serbije u regiji stižu u vrijeme kad hrvatska Vlada drugi put pokušava naći kupca ili strateškog partnera za Croatia Airlines. Za to je angažiran fond Svjetske banke IFC, koji je ispitao interes 13 svjetskih aviokompanija za hrvatskog avioprijevoznika. Kao što smo pisali prije nekoliko dana, u drugi krug ušli su njemačka Lufthansa, grčki Aegean Airlines i Turkish Airlines, s kojima će predstavnici IFC-a nastaviti razgovore o modelu po kojem bi ušli u CA – dokapitalizacijom, kupnjom ili strateškim partnerstvom. Nakon tih razgovora sljedeće će se godine raspisati međunarodni javni natječaj na koji će se moći javiti i druge aviokompanije, pa tako i Air Serbia. Ona će, pak, s obzirom na to da Srbija nije u EU, moći steći najviše 49 posto dionica CA. Vlada je ovaj put angažirala IFC kako bi našla potencijalne kupce i tako bila sigurna da će se netko javiti na natječaj kako se ne bi ponovio scenarij iz prvog natječaja na koji se nije javio nitko. IFC, kako doznajemo, nije kontaktirao s Air Serbijom zbog Croatia Airlinesa, no zato jest s Etihadom, koji je pokazao interes za hrvatskog avioprijevoznika.
Političke priče
Stručnjak za avijaciju Alen Šćuric smatra da su šanse da se Air Serbia javi na natječaj za Croatia Airlines nikakve.
– Air Serbia nema novca za to. Priče o akvizicijama u regiji te aviokompanije političke su priče premijera Vučića – kaže Šćuric. Dodaje da za akvizicije u regiji nisu problem političke prepreke, nego nedostatak novca. Za Croatia Airlines Šćuric kaže da sad vrijedi, nakon što je država na sebe preuzela dugove te kompanije, nekoliko stotina milijuna eura, a da Air Serbia nema ni pet milijuna eura.
Kad bi pak i došlo do toga da Air Serbia preuzme Croatia Airlines, Šćuric kaže da bi taj balon puknuo odmah jer Air Serbia raste nezdravo, na račun investiranja države. Kao najizglednijeg kupca hrvatskog avioprijevoznika on vidi Lufthansu, koja u planovima za svoju kompaniju Eurowings ima i akvizicije regionalnih avioprijevoznika te stvaranje baza i izvan Njemačke.
>> Lufthansa, Aegean i Turkish ostali u igri za Croatia Airlines
ako milanovic pobjedi eto nama vraga