Ante Raspudić, vlasnik đakovačke Meteor grupe, mogao bi iznenaditi poslovnu scenu, kao i lani, kad je u paketu kupio zagrebački Labud i Badel iz Siska. Zanima ga, naime, Badel 1862: njegovi su suradnici već preuzeli dokumentaciju, no konačna odluka o kupnji ovisit će o rezultatima analize.
Lani u kolovozu kupili ste zagrebački Labud i Badel iz Siska i dodali ih u portfelj Meteor grupe. Što govore prvi podaci o poslovanju, jeste li zadovoljni?
Kada smo ih preuzeli, obje su tvrtke bile u financijskim problemima. Isporučivale su tek 75% ugovorene robe. Stabilizirali smo poslovanje pa sada i Labud i Badel ispunjavaju sve svoje obveze i mogu reći da smo zadovoljni. Konsolidirani prihod lani je iznosio 230 milijuna kuna. Zadržali smo sve radnike poštujući i razinu prava stečenih kolektivnim ugovorima. Nekoliko zaposlenika otišlo je u mirovinu uz otpremninu. U proteklih osam mjeseci realizirali smo i ulaganja u informatički sustav, maksimalno smo iskoristili sinergiju i optimizirali troškove. Danas Meteor grupa posluje na način da sve tri kompanije imaju zajedničku nabavu, prodaju, financije, pravni sektor, marketing. Želimo da sve tri kompanije posluju što racionalnije.
Kakva su očekivanja za 2016.?
Plan je za ovu godinu da sa 250 radnika ostvarimo 250 mil. kuna prihoda. Namjeravamo kroz rast prihoda zadržati zaposlenost, a podaci iz prva četiri mjeseca nose optimizam. Rast prihoda u odnosu na lani na razini grupe je 33 posto, Badel je imao 45 posto, Labud 33, a Meteor 30 posto.
Namjeravate li još investirati?
Početak godine svjedoči da smo ušli u fazu dobrih rezultata pa smo počeli dvogodišnji investicijski ciklus u kojem u proizvodnju planiramo uložiti oko 7-8 milijuna kuna. Ove godine u Labud ulažemo 2,5 milijuna, a u Badel i Meteor milijun kuna. Kupujemo postrojenja za PET ambalažu, što će povećati konkurentnost tvrtki.
S Badelom želimo zadržati lidersku poziciju na tržištu s brendom Kisko te ojačati tržni udio u jakim alkoholnim pićima, koji danas baš i nije značajan. Ulaganjima u razvoj te marketing to namjeravamo promijeniti već ove godine. Da smo na dobrom tragu, svjedoči i natječaj koji ćemo uskoro objaviti, a kojim ćemo tražiti 20-ak sezonaca za zapošljavanje u Badelu jer već u sezoni planiramo ostvariti značajniji rast i u prodaji jakih alkoholnih pića.
U portfelju imate ‘mali’ Badel. Upravo je objavljen natječaj kojim se traži kupac za ‘veliki’ Badel 1862. Jeste li zainteresirani?
Pratimo sve što se događa s Badelom 1862 i mogu potvrditi da smo zainteresirani. Tim mojih suradnika već je preuzeo dokumentaciju, no odluka će ovisiti o onome što doznamo nakon analize. Analizirat ćemo i sinergijski učinak jer su Badel Sisak i Badel 1862 bili jedna tvrtka, a onda ih je netko razdvojio. Smatram da je bolje ponovno udružiti poslovanje nego se tržišno natjecati. Kao konkurenti koji se nadmeću jedan protiv drugoga ostavljamo veći prostor multinacionalkama koje će to i te kako znati iskoristiti. Ovisno o sinergijskom potencijalu i pokažu li brojke da je Badel 1862 u okvirima koji se uklapaju u naša očekivanja, sudjelovat ćemo u natječaju za pronalaženje strateškog investitora.
Mogli biste, čini se, opet iznenaditi poslovnu scenu baš kao i lani kad je mali Meteor iz Đakova u paketu kupio Labud i Badel.
Bez hrabrosti, jasnog cilja i, naravno, malo sreće ne možete igrati poduzetničku utakmicu. Obje tvrtke imao je jedan vlasnik i kada ih je odlučio prodati, nisam gubio vrijeme jer smo ih već uočili kao potencijalno dobru akviziciju. Ocijenio sam kako s Meteorom više ne može biti većeg rasta, da je došao trenutak ili prodati biznis ili ići u akviziciju. Meteor ima tradiciju, Labud jake brendove, a zajedno imaju golem sinergijski učinak. Kupnja Labuda bila je dobra poslovna odluka. Hrvatska danas uz Saponiju, koja je lider, ima i Meteor grupu, koja je tržišni broj dva u toj kategoriji. Držimo se odlično iako igramo utakmicu s nekoliko moćnih multinacionalki, no pokazujemo da se možemo nositi s njima, čak im i uzimati dio tržišta. Naš Čarli prvi je izbor kod deterdženata za ručno pranje posuđa, on je tržišni lider. I kod Badela smo dobro procijenili, pokazalo se da tvrtka ima veliki potencijal. Podsjetit ću, Badel smo kupili u fazi predstečajne nagodbe. Tvrtka danas uredno posluje i ispunjava sve svoje obveze. U ovom kratkom razdoblju i vjerovnicima smo isplatili dva milijuna kuna.
Koji je omjer između prodaje na domaćem tržištu i izvoza?
U izvoz plasiramo oko 25% proizvodnje. Najviše izvozimo u regiju kroz police Agrokorove maloprodaje. Uz minimalna ulaganja tom smo suradnjom dobili veliku logističku potporu za tržište na kojem je više od 20 milijuna potrošača. Kad ste prisutni kod tako jakog igrača, police vam otvaraju i drugi trgovci pa smo prisutni i u drugim trgovačkim lancima u zemljama regije. Izvozimo još u Francusku, Rumunjsku i Slovačku. U završnoj su fazi pregovori za izvoz u Njemačku, Rusiju, Južnu Koreju i Libiju.
Proizvođači se često žale da hrvatski trgovci ne naplaćuju skupo ulaz na policu, ali kasne s plaćanjem, dok strani trgovački lanci plaćaju uredno, no cijede dušu za ulaz na policu. Kakva su vaša iskustva?
Ja bih obrnuo pitanje. Što je bolje, dobiti 50 posto police ili samo 1-2 posto? Moramo biti svjesni da, kako mi proizvođači prilagođavamo svoje poslovno okruženje sebi, tako postupaju i trgovci.
>>Gotova istraga protiv Meteor Grupe i vlasnika Duška Paripovića
Da sa Badelom nešto ne štima moglo se vidjeti kada su početkom ove godine napustili licencnu proizvodnju bezalkoholnog pića broj 2 u svijetu, Pepsi. Nesposobna uprava i još nesposobniji tajkun, koji je vjerojatno firmu kupio menadžerskim kreditom za jednu kunu, mogu voditi samo u propast ! To, naravno, ne znači da će Meteor uspjeti, ali je teško biti lošiji od prijašnjih vlasnika, kojima je vlastita zarada bila najvažnija !!