Franz Lanschützer:

'Bio sam optimist, ali u turizmu su isti problemi kao prije 20 godina'

Foto: Promo
'Bio sam optimist, ali u turizmu su isti problemi kao prije 20 godina'
30.06.2014.
u 11:00
Hrvatska gubi utrku s Grčkom, a ulagače odbija kad se uvjete mijenja preko noći
Pogledaj originalni članak

Austrijska ulagačka tvrtka EPIC u Hrvatskoj je od sredine devedesetih, a sada uglavnom kroz većinski udjel od 70 posto u Valamar grupi. S predsjednikom njene uprave i jednim od partnera u EPIC-u, Franzom Lanschützerom, razgovaramo o turističkim aktualnostima i započetom pripajanju društava Valamar grupa i Valamar Adria holding društvu Riviera Adria.

- Cilj je uskladiti interese dioničara iz različitih tvrtki naše grupacije i stvoriti jasnu vrijednosnu propoziciju kroz konsolidaciju turističkog portfelja, poslovanja i dioničarske strukture u jednu moćnu tvrtku. S obzirom na to da će buduća Valamar Riviera imati više od 22 tisuće dioničara, koji će imati više od 50 posto udjela, očekujem da će nova dionica biti likvidnija i transparentnija malim i institucionalnim investitorima. Hrvatsko tržište kapitala trebalo bi pozdraviti snažnu turističku dionicu. Po okončanju pripajanja, planiramo uvrstiti dionicu Valamar Riviere na Zagrebačku burzu. Uzmemo li u obzir današnju cijenu dionica, buduća Valamar Riviera d.d. vrijedila bi više od 2,15 milijardi kuna.

Dividende su se dosad reinvestirale, mnogi dioničari pitaju dokad će čekati?

- Da, od početka našeg ulaganja prije 15-ak godina do danas, Riviera Adria je uvijek reinvestirala dobit. Zahvalan sam dioničarima što nisu izgubili strpljenje, a to im je donijelo značajan porast vrijednosti udjela. Kao najveći dioničari i sami smo željni vidjeti dividende. Moguće je da to i uslijedi nakon što se pripajanje okonča.

Valamar je dosad investirao dvije milijarde kuna, ali tek nedavno u hotel sa pet zvjezdica. Što se čekalo?

- Od početka ulažemo, a prihodi su rasli od 700 milijuna kuna u 2005. do gotovo 1,2 milijarde kuna u 2013. Ključ našeg uspjeha je u investiranju razumne količine novca u pravo vrijeme u pravi proizvod. Dosad smo uspješno unaprijedili 11 objekata na četiri zvjezdice. Za uspješnu investiciju u prvi hotel sa pet zvjezdica, koji smo otvorili u Dubrovniku, ranije nije bilo preduvjeta. Inače, u 2008. objekti s četiri zvjezdice bili su tek 25 posto kapaciteta, a u budućnosti će četiri i pet zvjezdica činiti 60 posto hotelskog portfelja. Može se činiti da su naša ulaganja prespora, ali pod izazovnim uvjetima ulaganja u hrvatski turizam, napravili smo izvrstan posao za dioničare. HBORje bio velika podrška. To je vrijedan instrument koji bi trebao i dalje funkcionirati kao dosad, a ne postati dijelom neke netransparentne agencije.

Je li točno da će Valamar u utrku za Kupare?

- Pratimo mogućnosti za strateška partnerstva, povezivanja i akvizicije, i to najviše na Jadranu, uključujući i neprivatizirane državne tvrtke. Tragamo za prilikama koje bi ispunile ciljeve širenja, ali i donijele novu vrijednost dioničarima, a to nije lako ostvariti istovremeno. Valamar je uspješan, što bi nas trebalo učiniti poželjnim partnerom za privatne i državne tvrtke. No, ponekad vidimo da se, umjesto vrednovanja ulagačeve stručnosti i vjerodostojnosti, previše težine daje praznim obećanjima o velikim investicijama.

Zašto u Hrvatskoj nema više stranih ulagača?

- Kada sam 1994. ušao u Hrvatsku kao investitor, bio sam optimističan. No, sada sam frustriran, jer su brojni problemi još neriješeni; od visoke sezonalnosti, lošeg upravljanja destinacijom, rastućih poreza, do pitanja zemljišta i drugih administrativnih prepreka. Za kvalitetu investicijske klime ključna je predvidljivost uvjeta poslovanja na dulji rok, jer je i povrat na ulaganja u turizmu dug, 15 i više godina. Činjenica da se preko noći mijenjaju PDV ili doprinosi za zdravstveno osiguranje - sutra bi to mogao biti porez na nekretnine - unosi preveliku neizvjesnost. Nijedan investitor ne može biti uspješan bez dobre razvojne politike. Nadam se da će se to i u Hrvatskoj uskoro pokrenuti. Zabrinut sam zbog nedostatka žurnosti, a očito je i da Hrvatska gubi utakmicu s Grčkom koja je snizila PDV, te sa Španjolskom i Turskom koje su razvile odgovarajuće turističke strategije i provode ih.

Pogledajte na vecernji.hr

Komentari 1

EV
evropljanin
18:08 30.06.2014.

ovaj tip je zaista vise nego naivan. trosi svoje miljune i tek sada ustanovio da nista ne funkcionira.to sam mu mogla reci vec pred 18 god.