Telekomi

Borba za svaki promil tržišta se nastavlja

Foto: Shutterstock
Borba za svaki promil tržišta se nastavlja
30.09.2020.
u 12:34
Godinu je obilježila prodaja jednog od tri najveća igrača Tele2 United grupi
Pogledaj originalni članak

Najveće kompanije na domaćem telekom tržištu ostvarile su oko 12 milijardi kuna prihoda prošle godine, što je blizu razina iz 2018. Na tržištu je živo, konkurencija žestoka, a godinu je obilježila prodaja jednog od tri najveća igrača Tele2 United grupi u čemu mnogi iščitavaju dodatno zaoštravanje utakmice.

Platformu telekom tržišta nose tri stupa; segment fiksne telefonije, tržište širokopojasnog pristupa internetu te IP TV, no samo samo posljednja dva nose pozitivan predznak. Na tržištu fiksne telefonije pada broj priključaka, a smanjenjem broja minuta odlaznih poziva erodiraju i prihodi. U segmentu ‘broadband’ pristupa povećan je broj priključaka uz rast prihoda. Isto vrijedi i za tržište televizije temeljene na internetskom protokolu (IP TV) kojem se u budućnosti predviđa daljnja uzlazna krivulja poglavito zbog prelaska na novi DVB-T2 standard.

U takvim uvjetima tri glavna igrača - Hrvatski telekom, A1 Hrvatska i Tele 2 žestoko se bore za svaki promil tržišta, snimaju potencijalne mete i ulažu milijune u infrastrukturu i usluge ne bi li namamili klijente. Tržišni lider HT, u 51,7-postotnom vlasništvu Deutsche telekoma, godinu je zaključio sa 7,7 milijardi kuna konsolidiranih prihoda što je pad od 1 posto na godišnjoj razini. Pritisak na prihode došao je iz dva smjera, s domicilnog tržišta i slabijeg doprinosa Crnogorskog telekoma koji zadnje tri godine posluje unutar kišobrana HT-a. Lani je operativna dobit bila niža 4,1 posto, 2,9 milijardi kuna, dok se EBITDA marža spustila s 40,9 na 37,7 posto. Neto dobit HT-a (nakon nekontrolirajućih udjela) pala je više od 30 posto na 740 milijuna kuna, no marže ostaju visoke. Broj zaposlenika porastao je 2,3 posto, na 5571 zaposlenika.

HT bilježi rast prihoda u području mobilnih telekomunikacija s povećanjem prosječnog prihoda po korisniku pružanjem više mobilnih podataka po sistemu “više za više”, fiksne širokopojasne mreže i TV prihoda kroz širenje korisničke baze i uzlaznog trenda prihoda iz sistemskih rješenja. Kompanija se pohvalila da mu je snažna financijska pozicija omogućila rekordnih 1,9 milijardi kuna u infrastrukturu i razvoj inovacija, 4,1 posto više nego 2018.

Ulaganja su omogućila završetak modernizacije mobilne mreže (koja je spremna za 5G fazu), zamjenu radijske opreme te krovnih antenskih stupova i tornjeva što je rezultiralo utrostručenjem kapaciteta te rastom brzina pristupa internetu za 75 posto. Povećana je dostupnost usluga 4G mobilne mreže na cijelom području Hrvatske, a pokrivenost 4G mrežom iznosi 89,1 posto u zatvorenom prostoru, a na otvorenom 99,4 posto. Takve brojke u HT-u smatraju instrastrukturnim preduvjetima za ruralni razvoj te dostatnim kapacitetom tijekom turističke sezone. Iskon je prošle godine donio krovnoj kompaniji u čijem je vlasništvu od 2006. godine 387 milijuna kuna prihoda (pet milijuna više nego 2018.), dok ICT komponenta Combisa doprinijela s 587 milijuna kuna, čak 60-ak milijuna kuna više.

U uvjetima žestoke konkurencije na tržištu telekoma prošle godine HT je završio stjecanje EvoTV-a, a Tele 2 za 220 milijuna eura postao je dio United grupe koja u svom vlasništvu ima N1 televiziju i Novu TV. Trebala je to biti jedna od zadnjih godina kontrole HT-a nad Optimom telekomom nad kojom je upravljanje preuzeo 2014. tijekom predstečajne nagodbe uz blagoslov Zagrebačke banke koja mu je prepustila upravljačka prava, no odlukom Agencije za zaštitu tržišnog natjecanja morao ju je prodati s prvim danom 2021. Po pravilima igre, prodao, ne prodao, upravljačka prava automatski mu prestaju u srpnju te godine.

Optima je manji igrač, ima manje od 200.000 korisnika, a lani je uprihodila 531 milijun kuna, 3-posto manje nego 2018. Neto dobit, pak, bilježi rast na 13,4 milijuna kuna, gotovo 10 milijuna izdašnije zbog boljeg upravljanja troškova. Druga strana medalje je što jednom kad pusti Optimu, HT direktno jača svoju konkurenciju. Glavni suparnik A1 Hrvatska ne skriva da važe kupnju Optime, a isto se spekulira i za United grupu, novog vlasnika Tele 2. Poznavatelji tržišta smatraju da je grupacija i ušla na domaće tržište zbog prilike da proširi poslovanje na fiksni i mobilni segment čime bi se razbio višegodišnji duopol HT-a i A1. U svakom slučaju trebao je to biti jedan od najiščekivanijih korporativnih raspleta posljednjih godina u Hrvatskoj, no epidemija koronavirusa i potres u Zagrebu ponukat će HAKOM da prolongira prodaju.

Drugi po veličini operator A1 Hrvatska završio je 2019. s rastom prihoda od 0,7 posto na 432,8 milijuna eura uz porast EBITDA (dobiti prije kamata, poreza, deprecijacije i amortizacije) za 9,3 posto na 145,1 milijun eura. Veći prihodi A1 posljedica su rasta prihoda u segmentu mobilnih i fiksnih usluga. Sa završenim rebrendingom iz Vipneta u A1 lani su kapitalna ulaganja smanjena za 1,3 posto na 86,6 milijuna eura. Država je lanjskim smanjenjem regulatornih naknada za korištenje frekvencije otvorila vrata novom investicijskom ciklusu u nove tehnologije što bi trebalo olakšati hvatanje koraka telekom tržišta s razvijenim zemljama Europske unije.

Broj korisnika A1 povećan je 0,8 posto u mobilnoj telefoniji, na 1,84 milijuna. Od njih je milijun i 111 tisuća na ugovor čime je nastavljen stabilan migracijski trend s bonova na pretplatu. U godišnjim rezultatima drugog po veličini telekom operatera može se istaknuti rast EBITDA marže koja je dosegla 33,5 posto, što je povećanje od 6,5 postotnih bodova u godini dana.

Gledano po segmentima, A1 ima stabilan rast broja korisnika u fiksnom segmentu, od 2,5 posto. Uzlazni trend ubrzao je u zadnjem tromjesečju godine zbog velike potražnje paketa sa sportskim sadržajem, posebno UEFA Ligom prvaka, kao i uvođenja nove naknade u rujnu 2109. U prihodovnom smislu, fiksni segment bilježi rast s obzirom da je prosječni prihod po priključku povećan na 30,8 eura u 2019.

I posljednji iz velike telekom trojke, Tele2, pohvalio se s rastom ključnih pokazatelja u 2019. Prihodi su veći 8 posto, 1,5 milijardi kuna, prihod od krajnjih korisnika 873 milijuna kuna, 9 posto voše nego 2018. godine.

Ključne riječi
Pogledajte na vecernji.hr

Još nema komentara

Nema komentara. Prijavite se i budite prvi koji će dati svoje mišljenje.