Dočepati se (dobrog) posla danas je uspjeh za koji se valja boriti mjesecima, a nerijetko i više od godinu dana. S druge strane, ponekad je potrebno samo koji dan ili tjedan da taj isti posao izgubimo. Koliko god se neke situacije i postupci ne mogu predvidjeti, postoje “otrovi” za karijeru od kojih treba bježati, donosi portal Posao.hr. Možete biti vrhunski stručnjak na određenom području, baratati svim potrebnim informacijama i zahvaljivati Bogu što vas je obdario takvim talentom, ali ako niste istovremeno i pristupačna, prema kolegama korektna osoba, uvijek spremna pomoći, savjetovati, ali i prihvatiti kritiku, teško ćete zadržati svoj posao. Stvari bi se mogle ovako postaviti: obrazovanje je bitno, stručnost poželjna, ambicioznost dobrodošla, a osobnost presudna.
Budite dopadljivi
“Način na koji komunicirate s okolinom može vas stajati posla i zato pazite kako se odnosite prema svojim kolegama i prema šefu, kako pristupate svojim obvezama i kakav dojam ostavljate na osobe s kojima se svakodnevno susrećete”, naglašava Saša Jurković, direktor portala Posao.hr.
Ne zaboravite, način na koji vas okolina percipira kao osobu i te kako utječe na sliku koja se stvara o vama kao profesionalcu čime god se bavili. Postoji nekoliko pravila u ponašanju koja su strogo zabranjena na poslu:
1. Ponašati se kao nedodirljiv znalac
Ljudi se redovito i nepopravljivo više vole okruživati dopadljivim iako možda manje sposobnim kolegama nego visoko kompetentnim frikovima. Brojne su studije pokazale da na kraju uopće nije bitno koliko je netko dobar u poslu ili ne jer nikakvo znanje i vještine ne mogu pomoći osobi koja nije omiljena u radnoj sredini – takvog kolegu svi zaobilaze.
2.Ne biti timski igrač
Također, nitko se ne osjeća ugodno s neaktivnim, samodopadnim osobama koje se ponašaju potpuno nezainteresiranima za timski rad. Osim otvorenosti za suradnju s kolegama, zlatno je pravilo ne govoriti javno negativno o šefu, kolegama i tvrtki. Poštujte šefa, učinite ga zvijezdom uz koju ćete i vi poslovno rasti.
3. Ne poštovati rokove
Ako je rok u srijedu, to ne nikako ne znači prvu stvar u četvrtak ujutro. Tvrtke trebaju ljude na koje se mogu osloniti. Ne obaviti posao na vrijeme krajnje je neprofesionalno, to može razorno djelovati i na raspored drugih u timu, a posljedice će trpjeti i vaš šef. Kada nešto obećate, radite koliko god je potrebno i završite na vrijeme, a tek nakon predaje posla možete zatražiti neki oblik nagrade za eventualni prekovremeni rad.
4. Baviti se privatnim stvarima na poslu
E-mail tvrtke, kao i telefoni, služe za posao koji radite za kompaniju. Privatne razgovore svedite na nužne uz minimum razgovora i nikad ne obavljajte pozive uz koje bi vam mogao trebati cijeli bunt papirnatih maramica. Nikada u e-mailu ne pišite ništa što ne biste voljeli da pročita vaš šef, nikad niste sigurni gdje se zadržavaju obrisani fileovi. Ne želite znati brojku jadnih duša koje su dobile otkaz jer su kliknule ‘Reply to all’ i svima koje znaju i ne znaju poslale šale na šefov račun.
5. Izolirati se
Razvijajte, njegujte, koristite dobre odnose s kolegama u tvrtki, ali i profesiji općenito. Ljudi koji imaju dobru mrežu znanaca iz branše uvijek su u tijeku, na izvoru bitnih informacija i mnogo se lakše probijaju kroz organizacijsku politiku. Istraživanja pokazuju da su ljudi s dobrom mrežom kolega oko sebe skloniji radu u uspješnim timovima, imaju bolje rezultate, češće dobivaju povišicu i češće dobiju ili se potrude dobiti razne beneficije.
6. Započeti uredsku romansu
Loša, loša zamisao je započeti ljubavnu vezu s nekim tko sjedi s vama u uredu. Loša je ideja početi vezu s nadređenim jer će vaša postignuća i promocije uvijek biti predmet sumnje. Ako pak ljubite podređenog, izlažete se riziku da vas jednog dana optuže za seksualno uznemiravanje na poslu. I još dalje – ako loše završi, svi će u tvrtki sve znati i to će izazvati još veću neugodnost.
7. Bojati se neuspjeha
Koliko puta od iskusnih možemo čuti dobronamjerne savjete među kojima je i onaj – “ako vi ne vjerujete u sebe, neće ni itko drugi”. Zauzmite stav “ja to mogu” i preuzmite rizik. Umjesto da kažete da to nikad niste radili, recite da ćete naučiti kako se to radi. Ne bojte se neuspjeha ili pogrešaka. Čak i ako zabrljate, priznajte to i nastavite dalje. Nakon svega, učite nešto novo u svakoj mogućoj situaciji. Upamtite, s vremenom se pokaže kako je izbjegavanje rizika štetnije za karijeru od pogrešaka.
Upravljati karijerom
8. Biti bez cilja
Neuspjeh ne leži u činjenici da niste postigli svoj cilj, nego proizlazi iz rada bez cilja kojim biste težili. Razmotrite realne mogućnosti i sastavljajte kako dnevni, tako i dugoročni plan aktivnosti. Upravljajte svojom karijerom, slijedite prioritete i usredotočite se na zadatke koji vode prema cilju koji ste si zacrtali.
9. Ignorirati imidž
Pošteno ili ne, pojavljivanje je bitno. Ljudi stvaraju kojekakve slike o vama upravo kroz način na koji se predstavljate. Stoga se ne pojavljujte u uredu kao da ste upravo timarili konje, ne valjajte gluposti ne pazeći na gramatiku i ne ljenčarite s nogama na stolu pred svima. Njegujte imidž kompetentne, karakterne i lojalne osobe koju tvrtka i te kako treba.
10. Biti indiskretan
Uredi, hodnici, liftovi, zahodi, čak ni javni prijevoz na putu kući – nisu privatna domena. Budite pažljivi i pazite gdje što govorite i kome što kažete. Ne pričajte ni naoko bezazlene šale na tuđi račun, a da i ne spominjemo poslovne tajne, ogovaranja kolega ili iznošenja svog viđenja cjelokupne situacije ili, još gore, stava prema rasama, vjeri ili šefovoj osobnosti. Jer, iako postoji nešto poput slobode govora, ta sloboda i nije tako mila ako vas košta posla.