Hrvatska nacionalna zrakoplovna kompanija Croatia Airlines vrlo brzo bi
mogla ostvariti jedan od svojih važnijih ciljeva što su
zacrtani u strateškim dokumentima i planovima. Učvrstiti
položaj pravog i kvalitetnog regionalnog prijevoznika u zračnom prometu
i to s jasno određenom strategijom - širenjem na jugoistok
Europe.
Nebo nad zapadnom Europom je već vrlo jasno isprepleteno mrežom velikih
kompanija poput Lufthanse, Air Francea i ostalih gdje je, naravno, vrlo
teško uhvatiti svoje mjesto kao nacionalna zrakoplovna
kompanija zemlje poput Hrvatske - iskren je Ivan Mišetić,
prvi čovjek Croatije Airlinesa. No, napravili smo vrlo optimistički
plan nabave nove flote jer nam dolaze dva nova moderna zrakoplova tipa
Bombardier, i to već u svibnju i lipnju ove godine. Do kraja ljetnog
reda letenja koje završava 28. listopada imat ćemo u floti i
dva ATR-a, tako da ćemo praktično ovu turističku sezonu dočekati s
jednim zrakoplovom više nego što smo imali
prošlog ljeta. Nova dva zrakoplova su modernija, brža s
većim doletom i imaju više prostora za putnike, tako da bi
nam trebali dati dodatnu kvalitetu.
Novi su zrakoplovi vrlo važni u kreiranju temeljne infrastrukture
svakog zračnog prijevoznika, no isto je toliko važno uhvatiti i dio
neba, odnosno ruta koje nije baš lako dobiti. Vrlo su strogi
propisi u međunarodnom zrakoplovnom prometu i treba dosta vremena dok
se usklade želje i mogućnosti, ali i neke vrste tihe diplomacije da se
dobije baš ono što se želi. Iako
Mišetić, što je potpuno razumljivo ne želi
previše govoriti o detaljima pregovaranja koje je neki put
vrlo teško odrediti unaprijed, vrlo važni koraci su već
napravljeni. Zrakoplovi Croatije Airlinesa letjet će od travnja u
Kopenhagen i Düsseldorf, a nakon svih usklađenja obvezne
pravno-formalne procedure u lipnju se otvaraju i međunarodne linije
prema Podgorici i Prištini.
Kako sada stvari stoje, zrakoplovi bi za ta odredišta
trebali letjeti čak tri puta tjedno, što će biti kvaliteta
više i hrvatskim poslovnim ljudima koji su do sada trebali
prvo otići do Ljubljane pa sa slovenskom Adriom letjeti do
Prištine. Situacija s otvaranjem letova prema Beogradu je
ipak posve drukčija. Stvar je, doduše, vrlo jednostavna i ne
radi se o nekim zategnutim političkim ili bilo kakvim drugim odnosima,
već o tome da ne postoji međunarodni sporazum o zračnoj plovidbi između
dviju zemalja koji je obvezan temelj za razgovore i pregovore o
uspostavljanju zračnog prijevoza. Republika Hrvatska od 1997. godine
pokušava razgovarati o tome i s naše strane to
nije nikakav problem - kaže Mišetić. Mislim da je vrijeme za
takve razgovore došlo i nije nikakvo rješenje u
posebnim čarter letovima koje mogu preko nekih diplomatskih kanala
zatražiti neke tvrtke od Ministarstva prometa pa onda naprimjer
prodavati neke posebne pakete usluga i slično, što neki
predlažu.
U promišljanju strategije kompanije Mišetiću je
vrlo teško ne povjerovati jer je gotovo cijeli
dosadašnji radni vijek proveo uz zrakoplove. Od prvih dana
svibnja 1985. godine kada je radio kao direktor prodaje
nekadašnjeg Adria Airwaysa u Splitu do sadašnjeg
položaja prvog čovjeka Croatije Airlinesa (gdje je već jedanaest
godina) veza s tim “biznisom u zraku” prekinuta je
samo na dvije godine koje je proveo u hrvatskoj Vladi kao ravnatelj
Državnog protokola. Iako je tada vjerojatno bio medijski
najviše prisutan u javnosti na susretima državnog vrha već u
travnju 1997. godine vratio se u Croatiju Airlines
smišljajući nove načine uključenja hrvatske nacionalne
zrakoplovne kompanije u sve rašireniju europsku mrežu.
- Nije, naravno, sve to bilo jednostavno i lako. Nismo imali
baš ništa što bismo donijeli sa sobom
iz nekadašnje Jugoslavije, letjeli smo iznajmljenim
zrakoplovima i sve dok prvog travnja 1992. godine nije otvoren zračni
prostor iznad Hrvatske letjeli smo na sve moguće načine, duljim
putovima, naokolo umjesto najdirektnijih veza samo da pokažemo da
postojimo. Da i ne govorimo da je ovo možda i jedina grana gospodarstva
u kojoj Hrvatska nije imala gotovo nikakve vlastite tradicije, a
trebali smo se izboriti za članstvo i svoja prava u svim međunarodnim
organizacijama, što je proces u kojem se ne smije napraviti
nijedan pogrešan korak.
U svemu tome trebalo se snalaziti, no pomogla nam je činjenica da je
upravo ova industrija jedna od najtransparentnijih na svijetu, sve se
zna o svakome, zrakoplovi se kupuju direktno od proizvođača, nema
posrednika, radi se uglavnom o međunarodnim poslovima gdje su i
rezultati koje postignete neko mjerilo vrijednosti na kojem se može
temeljiti ugled - kaže Mišetić. - Danas je to druga priča
jer smo najveći zračni prijevoznik u regiji i lani smo prevezli 1,7
milijuna putnika, dok je nekadašnji veliki JAT prevezao 1,3
milijuna putnika, Adria 1,1 milijun, BH Airlines oko 70 tisuća i
makedonski MAT oko 220 tisuća putnika.
Istina je i da međunarodni propisi i konvencije idu na ruku
poslovnosti, pri čemu su uvijek u samom središtu putnici.
Konvencije poput onih iz Montreala, Varšave i Haaga imaju
svoja načela koja naprimjer ne dopuštaju da netko iz druge
zemlje registrira zrakoplovnu kompaniju u Hrvatskoj pa se ne događaju
slučajevi kad naprimjer veliki brandovi poput McDonald’sa,
Ikeae ili Lidla jednostavno dođu u neku zemlju sa svojim potencijalima.
Jer, da toga nema, već bi pola malih europskih država imalo
svoju nacionalnu zrakoplovnu kompaniju, kao njemačku Lufthansu ili KLM.
No, s druge strane, jasno je i da nitko ne može poslovati sam pa se
stvaraju posebna udruživanja kako bi se putnicima omogućila kvaliteta
putovanja i briga u svakom trenutku.
- Moram biti potpuno fer i reći da nam je tu mnogo pomogla Lufthansa s
kojom imamo doista sjajne odnose - kaže Mišetić. I naravno
Star Alliance, udruga zračnih prijevoznika s čijim zrakoplovima putuje
svaki četvrti putnik u svijetu! Naše članstvo u toj udruzi
ja bih usporedio s članstvom Hrvatske u EU. Mi smo se za to pripremali
dvije godine, morali smo ispuniti 168 takozvanih minimalnih zahtjeva o
sukladnosti, na čemu nam je pomagalo više od 70-ak ljudi iz
sedam nadzornih timova. A neki misle da je to samo jedan običan papir!
Nebo nad Hrvatskom je potpuno otvoreno od 2004. godine i baš
tada kreće i poplava takozvanih “low cost”
kompanija poput Wizzaira, Rayan Aira i sličnih po cijeloj Europi. Danas
oni prevezu oko 40 posto putnika u i iz Hrvatske - kaže
Mišetić, što je potpuno istisnulo
nekadašnji čarterski promet, no cijelo to vrijeme i
naš promet stalno raste. Ulaskom u EU i mi ćemo ući pod
jednu europsku zastavu i to će praktično biti jedna država, bez granica
i viza i u zračnom prometu. Već danas, naprimjer, mađarski Wizzair leti
iz Londona u Hrvatsku pa bi i Croatia Airlines dobila mogućnost letova
iz Njemačke u Španjolsku ili negdje drugdje. No, to je
budućnost, a trenutno je realnost 17 godina poslovanja i isto toliko
milijuna prevezenih putnika. Zaradilo se oko dvije milijarde eura i
svake godine je rast bio na razini od devet posto. Vrlo dobri temelji
za novi uzlet prema jugoistoku Europe, ali i držanje standarda Star
Alliance prema svima - kaže prvi čovjek Croatije Airlinesa.
Croatia Airlines:: Od lipnja tri puta tjedno u Podgoricu i Prištinu
Šef Fokusa teško optužio Matu Rimca. Poduzetnik mu odgovorio: 'Okej mi je i otići iz Svete Nedelje. Samo se izjasnite'
Gabrijel Deak, predsjednik stranke Fokus i zamjenik gradonačelnika Svete Nedelje, optužio je Matu Rimca za povoljan otkup zemljišta za kampus u iznosu od samo 10 milijuna eura
Hrvati hrle u nabavu u susjednu zemlju: 'Pogledajte, torbe su mi pune, a sve to za 120 eura'
Razlika u cijeni karakterističnih proizvoda potrebnih za božićne i novogodišnje svečanosti pokazuje da je šoping u Italiji i dalje isplativ
Velika novost za umirovljenike: Hoće li ovo riješiti gorući problem s domovima?
U Ministarstvu rada i socijalne skrbi najavili su veća izdvajanja u 2025. za financiranje decentraliziranih funkcija djelatnosti socijalne skrbi.
Sve više poduzetnika odlučuje se za ovaj potez: Svi troškovi su pokriveni, a vi samo točite gorivo i vozite!
Isprobali smo novi sladoled iz McDonald’sa koji će biti popularniji od pistachia
McFlurry i McSundae odsad dolaze i u novoj kombinaciji okusa - Daim hrskava karamela u mliječnoj čokoladi.