Zadarski Cromaris privodi kraju izradu mrijestilišta u Ninu koje je vrijedno više od 100 milijuna kuna, što je najveća i najvažnija investicija u tu kompaniju od njezina osnutka 2009., nakon što je Adris grupa u jeku krize s njom spojila preuzeti Cenmar, Bisage, Marimirnu i Marikulturu Istra. Prema riječima predsjednika uprave Gorana Markulina, novo će mrijestilište biti jedno od najvećih za brancin i oradu u Europi. Cromarisu će omogućiti razvoj vlastitih jata ribe, čime će utjecati na njezina svojstva i kvalitetu, a osim što će kapacitetom pokriti vlastite dugoročne potrebe, kvalitetnu mlađ nudit će i drugim hrvatskim proizvođačima. Riblja mlađ brancina i orade danas se u Hrvatsku uvozi uglavnom iz Francuske i Italije tako da će mrijestilište, na koje će se nadovezati pogon za predrast u Lamjani od 2016., biti osnova razvoja Cromarisa. Tako će se potpuno kontrolirati proces uzgoja i kvaliteta ribe, što jamči dugoročnu održivost tog posla u koji je Adris grupa (ne računajući turizam i osiguranje) dosad uložila vrtoglavih 560 milijuna kuna.
Talijani najbolji kupci
– Protekle godine dostigli smo prvi strateški cilj od osnutka Cromarisa, a to je prodaja i proizvodnja više od 5000 tona ribe. Prodano je više od 5600 tona, što je u odnosu na godinu prije količinski rast od gotovo 50% – kaže Markulin.
Po prodanoj količini ribe dospjeli su među top 10 proizvođača brancina i orade u svijetu, dok i financijski rezultati od 287,8 milijuna kuna ukupnih prihoda u 2014., što je rast od 43% u odnosu na godinu prije te 108,6% veća dobit, govore u prilog toj Adrisovoj perjanici koja 70% prodaje plasira kroz izvoz. Najveći regionalni partner Cromarisa je Konzum, a internacionalni Metro, iz kojega su se nedavno pohvalili da su kvalitetom i svježinom iz nekih njihovih centara istisnuli turski i grčki brancin i oradu. Kroz Metro, kaže Markulin, ribu izvoze u devet zemalja, a ukupno u 15. Ipak, najinteresantnije im je tržište Italija, gdje je potrošnja brancina i orada između 60 i 100 tisuća tona godišnje, trećina ukupne svjetske potrošnje. Za usporedbu, u nas se s turizmom potroši oko 3000 tona godišnje. Tržište je ograničeno pa će se izvoz Cromarisa stalno povećavati.
U ponudi i romb
– Cilj nam je u idućih pet godina dostići prodaju od 10.000 tona te da nas kupci i potrošači prepoznaju kao lidera u kvaliteti na europskom tržištu – kaže Markulin ističući kako njihovoj ponudi ekstra svježih proizvoda vrhunske kvalitete u prilog idu i komparativne prednosti razvoja marikulture u Hrvatskoj: kvaliteta Jadranskog mora i blizina talijanskog tržišta.
Danas iz Cromarisa nude i zubatac kojega uzgaja samo još jedna tvrtka na svijetu. Prije mjesec i pol na tržište su izašli i s rombom, kojega planiraju ozbiljno proizvoditi, kaže Markulin, koji u ovoj godini za Cromaris najavljuje planirani rast od prodaje između 10 i 15% te daljnji rast izvoza, uvođenje SAP-a kao jedinstvene informacijske platforme, komunikaciju s potrošačima u Italiji, kao i povećanje kapaciteta uzgajališta. Prije mjesec dana dobili su i prestižne certifikate Global GAP i Friend of the Sea za održivu akvakulturu. Inovativni, moderni, s jasnom vizijom i strategijom, 2020. misle dočekati kao europski lider u proizvodnji svježe bijele ribe s prodajom većom od 10.000 tona – i imati zadovoljne zaposlenike bez kojih, tvrde, nema ni uspješne kompanije.