CROZ je hrvatska informatička tvrtka usmjerena uslugama u bankarskom i javnom sektoru te drugim većim informatičkim sustavima. Najznačajnije usluge koje tvrtka pruža uključuju realizaciju zaokruženih, cjelovitih projekata ili specijalističkih usluga edukacije, savjetovanja i implementacije u pojedinim segmentima.
No, specijalnost tvrtke je realizacija projekata razvoja softvera po mjeri u složenim okolinama. Ovakvi projekti zahtijevaju naprednu primjenu modernih metodologija u organizaciji razvoja, te u analizi korisničkih zahtjeva, kao i rješavanje specifičnih izazova u IT integraciji. "Fokusiranost na ovakve projekte znači da moramo kontinuirano pratiti tržišne tehnološke i metodološke trendove kako bismo uvijek bili u mogućnosti pružiti najnaprednije usluge našim klijentima. S druge strane, potreba za stalnim učenjem i unaprijeđenjem proizvodi i ono bazično profesionalno inženjersko zadovoljstvo koje gura naprijed svakog od nas. Ovakva poslovna orijentacija dovodi nas u različite projektne situacije.
Primjerice, imali smo priliku rješavati kompleksne integracijske situacije za jednu kanadsku aviokompaniju; bavili smo se i organizacijom procesa razvoja softvera u jednoj od najvećih svjetskih banaka; zavirili smo i u IT jednog od njemačkih industrijskih divova te pomogli u implementaciji sustava za upravljanje njihovim procesom razvoja. Sastav našeg tima rezultat je kvalitetna kombinacija znanja iz područja upravljanja projektima, razvoja softvera te sistemske integracije, što nam omogućuje da na kompleksnim projektima podržimo naše klijente na najbolji mogući način", kaže Krešimir Musa, direktor konzultantskih i implementacijskih usluga u CROZ-u.
Broj stručnjaka
CROZ-ov tim na lokacijama u Hrvatskoj, Sloveniji i Srbiji trenutno broji više od 170 stručnjaka. "Naša poslovna aktivnost u Srbiji započela je još 2006. godine kroz konzultantske projekte u bankarskom sektoru. Prije nekoliko godina smo zaključili da je naša pozicija na tom tržištu dovoljno zrela da otvorimo lokalni ured i posvetimo se izgradnji lokalnog tima i daljnjem jačanju pozicije. Takva poslovna odluka posljedica je želje da kvalitetnije proširimo naše područje djelovanja na cijelu regiju. Danas naš tim u Srbiji broji 20ak stručnjaka koji rade na projektima na lokalnom tržištu, ali i na projektima u Hrvatskoj, UK, Njemačkoj, itd", ističe Musa.Ipak, tržišta u regiji su u ovom trenutku pod jakim pritiskom recesijskih trendova, no u tvrtki očekuju lagani oporavak. "S tehnološke strane prisutan je sve veći udio cloud rješenja i to je definitivno smjer u kojem ide informatička industrija. Trendove smo prikazali i na našoj, sad već tradicionalnoj konferenciji Quality in Enterprise Development (QED)", kaže Musa.
Konferencija QED
Tako je i osma po redu, QED konferencija bila posvećena kvaliteti u razvoju softvera u kompleksnim poslovnim okruženjima. Predstavnici iz više od 30 organizacija i tvrtki su imali priliku sudjelovati na mnogobrojnim predavanjima i radionicama uglednih brojnih domaćih i inozemnih predavača. "Na konferenciji smo imali i posebnog gosta. Niklas Modig, jedan od vodećih svjetskih govornika i stručnjaka na području lean managementa, sudionicima je na svojem predavanju dao ekskluzivan uvid u Toyota Production System. Kroz niz diskusija poticao je sudionike da razmotre mogućnosti implementacije izloženih preporuka koje su proizašle iz principa jidoka u svoje organizacije. Posebno je naglasio prednost strategije Flow efficiency (učinkovitost toka) kojoj je u fokusu kupac, odnosno proizvod, optimiziranje količine proizvoda, a organizacija funkcionira kao sistem koji pokriva šire polje znanja. Niklas je upozorio i na to da organizacija mora biti dinamična te da moraju neprestano raditi vlastitu analizu i tako napredovati", kaže Musa.
Ulazak u EU
Potreba za širenjem znanja
"Ulazak Hrvatske u EU nam je definitivno proširio područje djelovanja i olakšao pristup drugim tržištima u Europi. Pred nas je ta činjenica stavila i potrebu širenja znanja i na poslovna područja kojima se dosad nismo imali priliku intenzivnije baviti u zemljama naše regije, primjerice industrijske proizvodne sustave. Naravno, komuniciranje i pokrivanje šireg tržišta traži i organizacijske prilagodbe u prodaji i marketingu, kao i intenzivniji rad na izgradnji partnerskih odnosa", ističe Musa.