hrvatski jal

Domaći proizvodi iza konkurencije: Zaostajemo zbog loših odluka i inertnosti

Foto: Jelena Vuković
Domaći proizvodi iza konkurencije: Zaostajemo zbog loših odluka i inertnosti
17.03.2014.
u 17:03
Hrvatski jal
 - Iako imamo brendove, nismo u tržišnoj ofenzivi i zbog loše suradnje. Trebamo zadruge i kooperacije, 
slične onima u EU.
Pogledaj originalni članak

Tvrde kako su zainteresirani za preuzimanja i spajanja te da su mnogi od njih i sami potencijalna meta, no iako im ulazak u EU te izlazak iz Cefte stvaraju još veći pritisak na poslovanje, konkurentnost i cijene, u hrvatskoj prehrambenoj industriji i dalje su previše inertni za jaču suradnju, povezivanje i okrupnjavanje.

Nema konsolidatora ni u konditorskom biznisu, u kojemu je udar strane konkurencije posebno vidljiv u segmentu čokolade, ni u sektoru proizvođača pića u kojemu su Badel 1862 i Dalmacijavino na prodaju. Najveći konsolidator domaće industrije, Agrokor, zbog planirane megaakvizicije Mercatora već je prodao Juicy sokove Staniću te Beljetrans Ricardu. Navodno su i Zvijezda i Ledo – za koji se, prema tvrdnjama upućenih, još samo čeka potpis – u optjecaju.

No kako se većina dosadašnjih transakcija na hrvatskom tržištu dogodila zbog pada profitabilnosti, nepovoljne ekonomske situacije i otežanog poslovanja, u situaciji tzv. buyers marketa, očekivanja vlasnika, koji se baš i ne mogu pohvaliti jakim regionalnim brendovima i inovativnošću, i potencijalnih kupaca u velikom su nerazmjeru. Manjak interesa za povezivanje posljedica je loših odluka i ljudskog faktora, pa i prevelikog ega, a ne stvarnog stanja na tržištu, tvrdi Boris Teški, vlasnik konzultantske kuće Instar, prema kojemu dobri projekti padaju u vodu jer nema interesa za vlasničko povezivanje.

Rješenje za izlaz

– Cijeli lanac vrijednosti nalazi se pod pritiskom okruženja te borbe za profitabilnost i opstanak. Udruživanje je u tom kontekstu jedino rješenje i izlaz – smatra Teški. U vrijeme kad klasična preuzimanja i spajanja stagniraju i vlada nizak interes stranih ulagača, Teški predlaže više modela suradnje poput kooperacija, zadruga i join-venturea (zajedničkih tvrtki), kojima se jača pregovaračka moć.

Čak i globalne kompanije poput Nestlea i Danonea, koje su rasle kroz akvizicije, danas surađuju i međusobno i s drugim kompanijama kroz joint-venture. Nestle, koji je u 2012. ostvario 75,5 milijardi eura prihoda i 8,5 milijardi eura dobiti kroz JV modele, povezan je s General Millsom, Coca-Colom, Lactalisom, Colgate-Palmoliveom, Indofoodom... Danone se tako širi na brzorastućim azijskim i bliskoistočnim tržištima.

Tvrtke poput FrieslandCampine ili pak dansko-švedske mliječne industrije Arla Foods u vlasništvu su zadrugara, objašnjava Teški, dok hrvatska prehrambena industrija zbog niske razine međusobne suradnje još nije u ofenzivi u kojoj bi mogla biti s obzirom na potencijale i brendove i pati od niza problema. No ne samo da veliki poput Podravke, Vindije, Zvečeva, Kandita, Kraša, Francka, Koestlina, Gavrilovića... ne koriste potencijale udruživanja nego se i mali teško za to odlučuju. Što se tiče maloprodaje, i trgovački lanac NTL sve više slabi i gubi članice jer nije došlo do kapitalnog povezivanja.

>>U industriji hrane jedino je rješenje udruživanje

Pogledajte na vecernji.hr

Komentari 3

BU
BubyZG
18:10 17.03.2014.

A tko vodi navedene tvrtke ? Kada se izjavi da su tvrtke previše inertne za ovo ili ono, to jednostavno nije točno, već su ČELNI ljudi tih poduzeća nesposobni i neobrazovani. O poslu pojma nemaju i jedino što ih postavlja i drži na rukovodećim pozicijama je članstvo u određenim političkim stranakama ( ovo se osobito odnosi na državne tvrtke !! ) !!!

Avatar Point_of_view
Point_of_view
16:08 19.03.2014.

...Podravke, Vindije, Zvečeva, Kandita, Kraša, Francka, Koestlina, Gavrilovića... osim Podravke niti jedna druga kompanija nema puno veze sa drzavom. Problem je u svim ovim kompanijama sljedeci: gdje sam ja pozicioniran, ako se uduzimo?Zadruge su nesto negativno iz socijalizma, je misljenje druge skupine quasi poduzetnika. Naime, ja sam ih vec prije petnaestak godina vodio po Njemckoj i pokazivao im kako funkcioniraju zadruge i uvijek sam dobio isti odgovor: to kod nas nije moguce! A moja primjedba bi bila: onda ce te svi propasati, samo je pitanje vremena, kad ce se to dogoditi. Zato moze drzava napraviti ovakve ili onakve propise, optimalne ili manje optimalne, ali drzava ne moze narediti privatnom poslovnom subjektu, kako ce poslovati.