Najnoviji trendovi „zelenog turizma“ u hotelijerstvu, načini kako on doprinosi privlačenju i zadržavanju turista te uloge i koristi mjera energetske učinkovitosti i ekoloških certifikata bili su tema današnje konferencije „Zeleni hoteli – novi standardi sigurnosti, komfora i zdravlja“, koja je održana u HGK pod pokroviteljstvom Hrvatske gospodarske komore, Ministarstva zaštite okoliša i energetike te Ministarstva turizma i u organizaciji tvrtki Danfoss, Rockwool, Wilo i Hauska & Partner.
Na konferenciji na kojoj su sudjelovali predstavnici hotela, projektanata, investitora te predstavnici stručnih udruga donesen je ključan zaključak o smjeru u kojem se treba nastaviti razvijati hrvatski hotelijerski turizam. Turizam, a pogotovo u Hrvatskoj, u kojoj je prošle godine udio prihoda od turizmu u bruto društvenom proizvodu iznosio 19,1 %, jako je važna ekonomska djelatnost s velikim potencijalom rasta i brojnim pozitivnim razvojnim učincima. Međutim, turizam može imati i negativan utjecaj na okoliš i ključne resurse, ako ih ključni akteri aktivno i angažirano ne čuvaju. U svjetlu trendova održivosti i globalnih napora za postizanje održivog razvoja, najvažniji cilj podjednako postaje stvaranje vrijednosti danas, kao i njihovo očuvanje za generacije koje dolaze.
U prvom dijelu programa konferencije predstavnici organizatora iz tvrtki Danfoss, Rockwool i Wilo predstavili su konkretna rješenja za obnovu napominjući važnost dubinske energetske obnove pri čemu ističu i kratke rokove povrata uloženog, što je izuzetno bitno ako se uzme u obzir da zbog neadekvatnih rješenja hoteli na godišnjim razinama gube velika sredstva na troškove poslovanja u područjima energije i održavanja. Organizatori ističu da treba promisliti i potražiti cjelovito dubinsko rješenje kako bi se ti troškovi optimizirali i smanjio pritisak na okoliš.
„Ovom konferencijom ukazali smo na važnost razvijanja svijesti o očuvanju okoliša i razvoju zelenog turizma okrenutog ljudima i prirodi. Energetska učinkovitost ubrzava dostizanje zelenih ciljeva jer se primjenom mjera energetske učinkovitosti, potpomognutih EU sredstvima, djeluje dvojako na hotelski turizam: smanjuje se potrošnja energenata ali i značajnije povećava profitabilnost hotela u predsezoni i posezoni kad je to zbog slabije popunjenosti hotela najpotrebnije. Navedenim mjerama povećavamo sigurnost, zdravlje I komfor gosta u hotelu.,“ istaknuo je Kemal Lojo iz tvrtke Danfoss d.o.o.
Kako doći do sredstava za financiranje navedenih projekata na konferenciji govorio je Marko Markić, iz Ministarstva zaštite okoliša i energetike koji je slijedom iskustava iz drugih poziva i dosadašnjih pitanja zainteresiranih upozorio na pojedine važne elemente o kojima je potrebno voditi računa tijekom dizajniranja projekata, odnosno da se mora u dokumentaciji jasno istaknuti da je primarni cilj smanjiti potrošnju energiju i da dokumentacija mora uključiti sve dozvola, a kod bodovanja u slučaju da su dvije prijave dobile jednak broj bodova, prednost se daje onoj prijavi kojom se smanjuje više CO2 po kilogramu. Poziv za dodjelu sredstava za financiranje mjera energetske učinkovitosti i korištenja obnovljivih izvora energije težak je 76 milijuna kuna i ima za cilj povećanje broj energetski učinkovitih smještajnih kapaciteta, čime se podiže konkurentnost turističkog sektora.
„Zelena gradnja je puno širi pojam od energetske učinkovitosti – uključuje i uporabu održivih materijala te svijest o utjecaju infrastrukturu na zdravlje ljudi. Sve to se mora uzeti u obzir jednako i tijekom izgradnje, održavanja ili obnove objekta“, rekao je Dean Smolar iz Hrvatskog savjeta za zelenu gradnju u svom uvodnom govoru.
Tijekom prvog panela, na kojem su sudjelovali Marko Markić, MZOE, Petra Škevin, Hrvatski savjet za zelenu gradnju, Kemal Lojo, Danfoss, Krešimir Štih, HGK te Vedran Augustić, LifeClass Terme Sveti Martin, istaknuto je da je svjetska hotelska industrija odavno svjesna važnosti održivog poslovanja te da udruge imaju želju više komunicirati s domaćim hotelijerima kako bi im prenijeli vrijedno iskustvo takve vrste poslovanja. Isto tako nužno je uključiti zaposlenike u primjenu strategije održivog poslovanja što je posebno istaknuo i Vedran Augustić, predstavnik LifeClass Termi Sveti Martin: „Zaposlenike isto trebate uključiti, oni isto tako moraju osvijestiti važnost štednje“. Krešimir Štih iz HGK istaknuo je da u pripremi projekata hotelijeri već sada moraju voditi računa o tehnologijama koje donosi 4. val industrijske revolucije, a posebno o pametnim mjerači koji hotelijerima omogućuju ne samo praćenje potrošnje već i potrošnje električne energije, odluče li se jednom i na tu mogućnost.
„Okolišne teme u turizmu zapravo su stara vijest, turističke destinacije i hoteli koji pokazuju ekološku i društvenu održivost postaju uobičajena stvar. Održivost u turizmu ovisi o sposobnosti samoobnavljanja prirodnih resursa, strpljenju i spremnosti lokalnih zajednica za prihvat sve većeg broja turista. U praksi to znači da hoteli i te kako moraju voditi računa o granicama opterećenosti prirode u destinaciji i da su turisti sve više motivirani dolaskom u destinaciju s očuvanom prirodom, u zajednice u kojima se osjeti da se osim profita brinu i za nasljeđe i opću dobrobit. Nažalost, u Hrvatskoj zaostajemo za tim trendovima, koji su u drugim zemljama već neko vrijeme prisutni,“ napomenuo je dr.sc. Hrvoje Carić s Instituta za turizam, na početku drugog dijela programa konferencije predstavljajući izazove održivog (zelenog) turizma, dodajući da u pogledu sustava garancije kvalitete održivosti jači kredibilitet na tržištu imaju sustavi i certifikat s neovisnom provjerom.
Tijekom drugog panela na kojem su sudjelovali i dr.sc. Hrvoje Carić, Institut za turizam, Adriana Grzunov, HGK, Goran Lončar, Vita projekt d.o.o, dr.sc. Iva Bahunek, Udruga poslodavaca u hotelijerstvu Hrvatske bilo je riječi o tome kako hoteli moraju uvesti kriterije i indikatore na temelju kojih će moći pratiti i upravljati okolišnom održivošću i kako se projekti energetske učinkovitosti mogu dizajnirati tako da od odgovaraju i kriterijima za certificiranje i dobivanje znaka energetske učinkovitosti. Znakovi imaju važnu ulogu u davanju vjerodostojnih informacija turistima o odgovornim okolišnim praksama hotela i hotelijeri tek trebaju prepoznati, barem u Hrvatskoj, njihov potencijal za privlačenje nove generacije ekološki osviještenih turista. Jedan od važnih instrumenata zaštite okoliša kojim se jasno komunicira takvo poštivanje visokih standarda zaštite okoliša je i oznaka EU Ecolabel. Takvih hotela je i kampova u Europi trenutno 681, no u Hrvatskoj još ni jedan smještani kapacitet nema tu oznaku. om.
„Danas, kad je potreba za smanjenjem okolišnog otiska kroz sve segmente ljudskog djelovanja izraženija nego ikad, certificiranje EU Ecolabel je put kojim se ostvaruju višestruke koristi. Turistički smještaj koji smanjuje svoj okolišni otisak ulaganjem u mjere energetske učinkovitosti, obnovljive izvore energije i smanjenje potrošnje resursa, svoju opredijeljenost ka
održivom poslovanju može dodatno istaknuti znakom oznakom EU Ecolabel i time postići dodatnu prepoznatljivost na tržištu turističkih usluga,“ rekao je Goran Lončar iz tvrtke Vita projekt.
„S jedne strane, ovakvi trendovi posljedica su stanja okoliša i resursa na globalnoj razini i porasta svijesti tvrtki da istinski budu dio lokalne zajednice u kojoj posluju. S druge strane, posebice u slučaju turizma, radi se o svijesti o novoj vrsti potrošača. Današnji gost u hotelu ima veće zahtjeve i drugačije prioritete. Za svoj novac traži iskustvo smještaja dodane vrijednosti uz smanjen ekološki otisak,“ izjavila je direktorica Sektora za energetiku i zaštitu okoliša HGK Marija Šćulac Domac.
Sudionici su složni, smjer u kojem se hrvatski hotelijerski turizam treba razvijati je jasan, certificiranjem hotela privući ćemo više ekološki osviještenih turista što je u interesu strategije održivog turizma. Predstavljena su i rješenja za dubinsku energetsku obnovu koja je put prema ostvarenju ciljeva održivog turizma i manjim troškovima poslovanja.