PROMO

Fleksibilno radno vrijeme velika je pogodnost za zaposlene roditelje

Foto: Matija Šimičić/A1 Hrvatska
Rukovoditeljica ljudskih potencijala Marina Morić
Foto: Ratko Mavar/Lider
Rukovoditeljica ljudskih potencijala Marina Morić
15.05.2019.
u 10:46
Rukovoditeljica ljudskih potencijala Marina Morić govori o beneficijama za zaposlenike kako bi mogli ostvariti ravnotežu između posla i obitelji
Pogledaj originalni članak

Međunarodni dan obitelji koji se obilježava 15. svibnja, proglasili su Ujedinjeni narodi pod sloganom da obiteljski dan ne čine stvari nego srdačni odnosi roditelja i djece. Obilježavanje dana obitelji dobiva posebno na značaju u današnje doba gdje je ubrzani način života i radni tempo te dostupnost tehnologije učinio kvalitetno vrijeme s obitelji posebnim izazovom. O svemu tome razgovarali smo s rukovoditeljicom ljudskih potencijala Marinom Morić iz tvrtke A1 Hrvatska, kompaniji koja je u protekle dvije godine provela transformaciju iz telekoma u digitalnu kompaniju i tvrtka koja je nosioc MAMFORCE certifikata za izvrsnost u omogućavanju ravnoteže posla i obitelji i koja kontinuirano radi na razvoju beneficija za svoje zaposlenike kako bi oni mogli ostvariti ravnotežu između poslovnih obaveza i obitelji.

Foto: Ratko Mavar/Lider
Marina Morić, rukovoditeljica ljudskih potencijala A1 Hrvatska
Koliko se transformacija VIP telekoma u A1 digitalnu kompaniju odrazila u način funkcioniranja, poslovanja i rada unutar tvrtke? Kako su to prihvatili zaposlenici?
Transformacija kompanije prošle dvije godine uključivala je i promjenu internih procesa, uvođenje agilnih metoda rada te razvoj novih digitalnih vještina za zaposlenike. U sklopu agilnog vođenja projekata, timovi se izdvajaju iz svojih redovnih organizacijskih jedinica i rade na projektima po agilnim metodama koje ih brže, jednostavnije i u konačnici produktivnije dovode do cilja projekta. Takav način vođenja projekata podrazumijeva cijeli niz prilagodbe u kompaniji, od edukacije zaposlenika, razumijevanja managera za takav tip vođenja projekata do uređenja prostora i uvođenja kolaboracijskih soba gdje timovi imaju daily stand-up sastanke, retrospektive projekta itd. Cilj nam je uvesti što više zaposlenika u ovakav način rada. Pored toga, potičemo zaposlenike da u svojim svakodnevnim poslovima detektiraju procese koji se mogu automatizirati i pojednostaviti. Tako smo uveli ‘robote’ u neke procese poslovanja, a zaposlenike oslobodili repetitivnih poslova i dali prostor da razviju nova znanja.

U vrijeme kada postaje sve veći izazov balansirati poslovne i privatne obaveze te pronaći dovoljno vremena koje će zaposlenici obitelj, što poslodavac može učiniti da olakša to balansiranje i zauzvrat dobije zadovoljnijeg i produktivnijeg zaposlenika?
Svjesni smo da je životni tempo sve brži i da je teško svaki dan balansirati između poslovnih i obiteljskih obaveza. Uz sve tehnologije koje su nam na raspolaganju, zaposlenici su zapravo stalno dostupni i granica između poslovnog i privatnog se često gubi. Tome smo doskočili uvođenjem fleksibilnih oblika rada, točnije uvođenjem programa 'Flexerice'. Tim programom zaposlenici imaju mogućnost rada od kuće ili nekog drugog mjesta te mogu prilagoditi svoje radno vrijeme. 'Flexerica' nudi dvije opcije ili njihovu kombinaciju, a opcije su – fleksibilno radno vrijeme ili fleksibilno radno mjesto. Fleksibilno radno vrijeme znači da zaposlenik ima određene sate u danu (između 10 i 15 h) kada obavezno mora biti u uredu, a dolazak i odlazak su klizni. Zaposlenici imaju i mogućnost rasporediti svoje radne sate do punog mjesečnog fonda sati u mjesec dana kako žele. S druge strane, fleksibilno radno mjesto pruža mogućnost da zaposlenik u mjesec dana dva dana može raditi od kuće. Fleksibilnost omogućuje bolji balans, to posebno mnogo znači ženama s djecom.

Kakva je situacija sa zaposlenicima, parovima koji su postali roditelji i nakon porodiljnog se vraćaju na posao? Na koji način im kompanija olakšava to prijelazno razdoblje koje je često stresno kako za roditelje tako i za djecu?
Nije nam važno koliko su zaposlenici fizički na radnom mjestu, već je li posao obavljen, bez obzira gdje i neovisno koliko su sjedili u uredu. Tako roditelji mogu mirno i bez posebnih dozvola otići na roditeljske sastanke, preglede ili jednostavno ranije po dijete u vrtić ili školu kad je lijep dan, a nadoknadu tih sati ranijeg odlaska s posla nadoknade neki drugi dan, kad im odgovara. Tu je uloga poslodavca da prepozna koje su to male promjene koje treba uvesti i ne koštaju puno, a zaposleniku su neprocjenjive. Kako bi mladim roditeljima omogućili lakši početak rada nakon završetka porodiljinog, nudimo im rješenje oko čuvanja djece, pa tako u sklopu našeg kampusa imamo i dječji vrtić. Zbog svih ovih inicijativa prepoznati smo kao jedan od najpoželjnijih poslodavaca na tržištu te dobitnici certifikata Poslodavac Partner, kao i MAMFORCE certifikata za izvrsnost u omogućavanju ravnoteže posla i obitelji.

Kako privlačite nove radne snage, osobito mlade obrazovane stručnjake tehničkih usmjerenja koji su tek završili fakultete, pogotovo s obzirom na to da odljev takvog kadra u zemlje EU?
Prilagođavamo način privlačenja različitim grupama potencijalnih kandidata. Ne žele svi isto; nekome je važna raznolikost na poslu i zanimljivi projekti, dok je drugima važnija fleksibilnost radnog vremena, sigurnost posla ili mogućnost napredovanja.

Novim potencijalnim kandidatima uvijek naglašavamo konstantnu edukaciju, kako novih digitalnih vještina, tako i stručnu jer vjerujemo kako je širenje znanja i ulaganje u širenje vještina osnova za budućnost svakog zaposlenika. Pored toga, naglašavamo mogućnost rasta i napredovanja kroz kompaniju, te širenje ekspertize. Ono što rade sada, ne znači da moraju raditi zauvijek. Mi omogućujemo i među-sektorske rotacije kroz kompaniju, a to je velika vrijednost za svakog zaposlenika. Želimo pridobiti interes novih generacija na drugačije, njima atraktivne načine, te tako prilagođavamo način zapošljavanja i projekte.

Tijekom 2018. godine pokrenuli smo A1 Start pripravnički program kroz koji smo zaposlili studente STEM područja, uključili ih u rad strateški važnih projekata, dobili su mentore, uče od managera, te im u konačnici nudimo stalan posao. Do sada imamo odličan feedback na takav tip programa.

Kako potičete svoje dugogodišnje zaposlenike da nastave raditi na sebi, na svojoj produktivnosti? Kako ih potičete, odnosno sprečavate da se ne uspavaju na istom radnom mjestu?
Stalno naglašavamo važnost cjeloživotnog učenja. Jedan od strateških fokusa A1 Hrvatska je razvoj naprednih digitalnih vještina kod zaposlenika. A1 Hrvatska je jedna od prvih tvrtki u ovom dijelu Europe koja je mapirala kompetencije potrebne do 2020. te definirala ulaganja kako bi zaposlenici imali potrebne digitalne vještine. S Digitalnom akademijom smo službeno započeli u 2018. Suradnjom odjela Poslovne transformacije, ljudskih resursa i vanjskog konzultanta stručnjaka u ovom području definirali smo 7 ključnih digitalnih vještina koje želimo imati u kompaniji te smo pokrenuli A1 Digitalnu akademiju. U više od 9000 sati treninga zaposlenici su učili o različitim metodologijama kao što su Design Thinking, UX Design, Agile & Scrum, Product Owner, Lean Six Sigma Green Belt, Big Data i Web Development, koje su nakon usvajanja primjenjivali u daljnjem poslovanju. Novu godinu smo započeli još ambicioznije te smo na internom eventu Forum digitalnih vještina, koji se održao krajem siječnja imali prilike kroz panelice čuti i priče i iskustva naših kolega koji na svakodnevnoj bazi koriste vještine stečene u Digitalnoj akademiji. Isto tako smo predstavili novih 7 digitalnih vještina koje ćemo usvajati tijekom ove godine a to su: Machine Learning and Artificial Inteligence, IoT, DevOps, Content Creation, Kanban, Cyber Security and Cloud Computing. U ovoj godini imamo još veći fokus na praktičnoj primjeni stečenih digitalnih vještina te na razvoju i primjeni novih kako bi bili lideri na tržištu po pitanju digitalne transformacije i broju zaposlenika koji posjeduju digitalne vještine. Također, početkom godine krenuli smo s programom Internih treninga koji se nadovezuje na Digitalnu akademiju jer uključuje i interne edukacije digitalnih vještina zahvaljujući kojim zaposlenici koje smo educirali dijele svoje znanje s kolegama, što je značajan benefit ne samo za kompaniji već i za zaposlenike.

Koliko se u stvaranju beneficija zaposlenika vodite nekim općim korporativnim smjernicama, a koliko osluškujete potrebe samih zaposlenika? Kako mjerite učinke novih benefita za zaposlenike?
Svjesni smo da sve više moramo ići prema individualnom pristupu beneficija, a ne generalnom, kao što je to do sada u većini slučajeva bilo u kompanijama. Tek zaposlenom studentu, koji se uhodava u posao, nije toliko potreban rad od kuće, kao majci s dvoje djece ili iskusnom 'developeru' koji treba kućni mir da bi završio projekt. Važno je osluškivati potrebe zaposlenika ovisno o životnoj i iskustvenoj fazi u kojoj se nalazi.

Osim toga, materijalne beneficije nisu presudan dio zadržavanja zaposlenika u kompaniji, oni su samo jedan segment onoga zašto zaposlenici ostaju. Važni su svrha, zašto radimo, osjećaj pripadnosti koji se stvara kroz zdrav odnos s kolegama i nadređenima, kompanijsku kulturu te ulaganjem odnosno razvojem zaposlenika.

Mislim da beneficije koje kompanija nudi moraju biti oni koji zaposlenicima stvarno nešto i znače. Isto tako je i s prostorom i radnim okruženjem.

Često kroz razne ankete i radionice tražimo povratnu informaciju i uključujemo zaposlenike u kreiranje mjera koje se tiču njihove svakodnevice na poslu. Primjerice, prilikom kreiranja Flexerice, programa kroz koji zaposlenici mogu birati vrijeme dolaska i odlaska na posao, te 2 dana u mjesecu raditi od doma, pričali smo s menadžerima i ostalim zaposlenicima kako bi bili sigurni da radimo program po mjeri zaposlenika.

Jedna ste od rijetkih kompanija koja u okviru svojeg kompleksa ima dječji vrtić. Koliko zaposlenika koristi taj benefit, koliko im to olakšava svakodnevicu? Posjećuju li roditelji djecu tijekom radnog vremena ili obrnuto?
Trenutno je u vrtiću 51 dijete zaposlenika, kod nekih je slučaj da su i oba roditelja zaposlenici. Kroz desetak godina rada vrtića u A1 Hrvatska prošlo je više od 400 djece zaposlenika.

Za roditelje je velika prednost što mogu posjetiti svoje dijete tijekom radnog dana ali i lakše se organizirati. Tako je jedna kolegica rekla: Ne gube vrijeme na vožnju po djecu i s njima su čim izađu iz ureda. Budući da imamo 40 posto žena na managerskim pozicija i radimo na tome da taj balans između žena i muškaraca bude ujednačen, želimo pružiti radno okruženje u kojem se zaposlenici mogu karijerno ostvari, a da pri tom ne pati njihov privatni život. Ulaganje u vrtić, pružanje fleksibilnih oblika rada i razumijevanje managera za privatno vrijeme zaposlenika su neki od aspekata na kojima radimo i koji su važni da taj poslovno-privatni balans zaista postoji.

Događa li se kad da netko od zaposlenika dovede dijete na posao?
Svakako, a svake godine organiziramo i dan otvorenih vrata, tzv Kids Day u sklopu kojeg za djecu roditelja zaposlenih u A1 Hrvatska na kampusu organiziramo različite zabavne aktivnosti i edukacije, a djeca itekako vole posjetiti radna mjesta svojih roditelja. U lipnju ćemo tako imati dan otvorenih dana te će klinci moći uživati u radionicama iz robotike, pokusa, projektiranja a moći će i osvojiti digitalne edukacije…sve naravno popraćeno veselo uređenim prostorima, balonima i slatkim zalogajima.

Što kad se dijete razboli pa mama mora ostati doma, a u tijeku je važan projekt i rok do kojeg mora biti gotov? Kako se timovi nose s takvim situacijama?
Uveli smo fleksibilne oblike rada, u sklopu kojih zaposlenik može ostati raditi doma ili otići ranije s posla, a da te sate nadoknadi neki drugi dan u mjesecu. Tako i majke tu beneficiju često koriste kada se dijete razboli i mora biti doma. Tada je majkama veliko olakšanje to što znaju da imaju sustav koji im omogućuje da bez velikih odobrenja i upita mogu ostati doma, biti s djetetom i usput odraditi ono što je hitno. Timovi i manageri polako se navikavaju na takav način rada i kada se sami uvjere da je to beneficija koja ne kreira nerad, već dapače još veću efikasnost, tada se stvara još veće povjerenje unutar timova. Polako izlazimo iz kulture i vjerovanja da posao može biti odrađen samo ako je osoba fizički za radnim mjestom.

A1 kompanija, tadašnji VIP bio je poznat kao prva u Hrvatskoj koja je uvela tzv. Google sobu, u koja služi za brejnstormanje i sastanke. Koji su efekti, koliko su one važne u agilnom načinu rada?
Kao sljedeći korak unutar digitalne transformacije, na kampusu A1 Hrvatska, u studenom prošle godine predstavljeni su novi moderni radni prostori koji prate nove načine rada i očekivanja zaposlenika u digitalnom dobu te su uvedeni novi oblici rada uz fleksibilno radno vrijeme. Kampus kompanije je posebno dizajniran tako da bude zabavan i suvremen, a da istovremeno potiče kontinuirano učenje i razvoj te izgrađuje kulturu suradnje i inovacija. Zaposlenici kompanije na raspolaganju imaju poticajne radne prostore, koji uključuju fun zone, brojna mjesta za odmor i rad u neformalnom okruženju, kolaboracijske i inovacijske prostore, te vrtić za djecu, wellness, bazen, saunu, fitness, restoran i kafiće…

Zanima te karijera u A1 Hrvatska? Posjeti internetsku stranicu.

Pogledajte na vecernji.hr