Ministarstvo rada i mirovinskog sustava na svojim je internetskim stranicama otvorilo raspravu o obveznim mirovinskim fondovima. Kao što se i predviđalo, fondovi će imati tri potportfelja različite rizičnosti, a izloženost fondova u pojedine vlasničke vrijednosne papire moći će biti veća od 10, odnosno 20 posto.
Tri kategorije
Priprema je to za ulaganje OMF-ova u razne projekte, ponajprije autoceste. Potportfelji fondova imat će tri kategorije – A,B i C, a njihova imovina razlikovat će se po izloženosti riziku. Kategorija A bit će najrizičnija i u nju će moći ući, ali ne obvezno obveznici drugog mirovinskog stupa mlađi od 40 godina, odnosno oni kojima je do referentnog dana, tj. umirovljenja preostalo 10 ili više godina. U potportfelj B obvezno će se razvrstavati osobe kojima je do referentnog dana preostalo pet ili više godina, a u kategoriju C oni s manje od pet godina do umirovljenja.
Primjerice, u kategoriji A fond će od svoje imovine ulagati po 30 posto u sigurnije papire, odnosno obveznice, dok će u kategoriji B njihovo ulaganje biti ograničeno na potrebnih 50 posto, odnosno 70 posto u kategoriji C. Kod ulaganja u dionice situacija će biti suprotna pa će njima najviše moći biti izloženi potportfelji kategorije A. Ograničena izloženost fonda u pojedinom društvu koje kotira na burzi bila bi 20 posto, odnosno 10 posto u onim tvrtkama koje nisu na burzi.
Ravnopravna raspodjela
No izloženost fondova može biti i veća, stoji u prijedlogu, ako vrijednosni papiri služe za financiranje ili sekuritizaciju infrastrukturnih projekata na području RH, ako imaju dugoročne, stabilne i predvidljive novčane tijekove kako bi odgovarali ročnosti obveza mirovinskog fonda uz uvažavanje načela sigurnosti, razboritosti i opreza. Tako su fondovi zapravo već pripremljeni za moguće ulaganje u monetizaciju autocesta, ali i još neka ulaganja u državne tvrtke, kao što je primjerice ACI. Ubuduće se osiguranici koji sami ne odaberu mirovinski fond neće automatski razvrstati u onaj koji ima najveći tržišni udjel, nego će raspodjela novih osiguranika biti ravnopravna, odnosno po 25 posto za svaki od četiri obvezna mirovinska fonda.
>> 'Ulaganja mirovinskih fondova u autoceste ne treba isključiti'