Fredrik Härén švedski je autor poslovnih knjiga i predavač. "The Idea Book" njegova je knjiga koja je uvrštena u 100 najboljih poslovnih knjiga svih vremena. Održao je 1500 prezentacija, predavanja i radionica u više od 60 svjetskih zemalja. Uskoro stiže u Hrvatsku te će gostovati na 9. Combis konferenciji koja se održava 24. i 25. rujna u Šibeniku na temu "Osjeti digitalno. Živi digitalno".
Kolektivna inspiracija
Nakon devet knjiga i brojnih predavanja, što očekujete hrvatske publike?
Možda će zvučati pretenciozno, no ja uistinu mislim da je malo stvari toliko moćno kao kada se velika grupa ljudi nađe zajedno ne bi li saznala neke nove stvari, odnosno naučila nešto novo. Vjerujem u koncept kolektivne inspiracije, pretpostavljam da sam upravo stoga i govornik sad već više od 20 godina. Od hrvatske publike očekujem da bude znatiželjna, pozitivna i spremna razmišljati na nov način.
Tehnologija bitno mijenja poslovanje, jesu li u nevolji oni koji i dalje to odbijaju mijenjati?
Za početak, volio bih napomenuti kako digitalizacija poslovanja ne bi trebala biti sama sebi svrhom. Pravi je cilj unaprijediti poslovanje na način da korisnika postavljamo u prvi plan, da pristup svojim proizvodima i uslugama učinimo bržim i jednostavnijim, da poboljšamo svoju komunikaciju, puno je mogućih unapređenja koja bismo mogli nabrojiti. Nadalje, činjenica je da se velike promjene događaju u mnogim industrijama, no također morate imati na umu da, kada brzo vozite, trebate posebno paziti kada ćete skrenuti. Drugim riječima, morate biti fokusirani kako bi promjena bila pravovremena. Nije dobro skrenuti prerano. Ključan je zapravo pravi trenutak za promjenu – to treba znati odabrati. Mnoge su industrije upravo sada na prekretnici.
U knjizi "Jedan svijet. Jedna kompanija" opisujete kompanije koje su postale globalne i uspješne.
Istaknuo bih Emirates kao aviokompaniju koja se ne fokusira toliko na to odakle je, već zapošljava ljude iz cijelog svijeta baš ne bi li ljudima pružili uslugu koju će voljeti, odnosno u kojoj će uživati ljudi iz svih krajeva svijeta. Moja knjiga govori o mogućnostima sagledavanja stvari izvan granica, a to je ujedno i moj generalni savjet ljudima i tvrtkama. Prestanite misliti o zemljama i granicama. Pobjednici današnjice i sutrašn jice bit će ljudi odnosno tvrtke koji su sposobni misliti izvan granica. Ako u Hrvatskoj ima dosta takvih ljudi – to je dobro za Hrvatsku. Osobno mislim da ljudi iz manjih zemalja prije mogu tako razmišljati jer velike zemlje imaju i veće tržište unutar vlastitih granica te nemaju toliku potrebu misliti na spomenuti način.
Razgovarali ste s ljudima u više od 30 zemalja svijeta, od Južnoafričke Republike do Južne Koreje, od Švedske do Šri Lanke. Koji su vam dojmovi?
Zbilja mi se svidjelo ono što je rekao jedan Englez kojeg sam susreo u Sjevernoj Koreji, a koji je tamo bio već dulje vrijeme. Rekao mi je: "Oni su kao mi; 20 posto njih je užasno, dok ostatak čine pristojni dragi ljudi koji samo žele najbolji mogući život za sebe, svoje obitelji, svoju zajednicu i ostatak svijeta". To je upravo tako. Naravno, u Sjevernoj Koreji onih je 20 posto na vlasti...
Tranzicija je dobra
Kad smo već kod nacija, govorili ste o samopouzdanju koje imaju velike zemlje. Što je s malim zemljama?
Ne slažem se da je teže uspjeti na globalnoj razini samo zato što dolaziš iz male zemlje. Naravno, ako je tvoje polazište u glavi da će ti biti teže, onda će ti i biti teže, ali ja sam apsolutno uvjeren da se trendovi i ideje danas mogu začeti bilo gdje u svijetu i jednako tako zaživjeti bilo gdje na planetu. Čak mislim da su ljudi koji dolaze iz malih zemalja spremniji razvijati proizvode i ideje "za svijet" umjesto "za sebe" zato što je njima lakše mentalno "napustiti" svoju zemlju.
A što je s tvrtkama koje se nalaze u zemljama u tranziciji poput Hrvatske, koja se pak bori s golemim ekonomskim izazovima?
Sviđa mi se kako kažete "zemlja u tranziciji"! Svaka zemlja koja sebe promatra kao da je u tranziciji zapravo je na dobrom mjestu. Problem je kada pokušavate zadržati status quo ili, još gore, vratiti se u neka prošla vremena. Ljudi, kompanije i zemlje koji se vesele promjenama i nastoje se kontinuirano razvijati imaju puno manje razloga za strah. Osim toga, ljudi iz manjih zemlja često su skromniji, a u isto vrijeme i znatiželjniji, što je u današnjem svijetu jako dobra stvar. Čisto za primjer, jednom sam razgovarao s mladim industrijskim dizajnerom iz Indije koji mi je rekao otprilike: "Ja mogu dizajnirati hladnjak za američko tržište jer znam što Amerikanci imaju u svom hladnjaku, ali Amerikanac ne može dizajnirati hladnjak za indijsko tržište jer nema pojma što mi imamo u svojim hladnjacima." Osobno, da sam hrvatski poduzetnik, ne bih razmišljao na način "kako moja hrvatska tvrtka može promijeniti svijet?". Pitao bih se: "Kako moja tvrtka može promijeniti svijet" ili još bolje: "Kako moja tvrtka može pomoći svijetu da postane bolje mjesto". Dakle, naglasak treba biti stavljen na rješenja, a ne na zemljopisnu lokaciju. Poslovni svijet ne zanima odakle dolazite – njega zanima što mu nudite.
Smatrate da osoba može naučiti kako postati kreativnija?
Smatram da je trenutačni pristup informacijama sjajan za kreativnost! Dođete na neku ideju i u samo nekoliko sekundi možete pronaći inspiraciju, ispitati činjenice i slično. No, kako biste bili uistinu kreativni, morate se i moći "odlogirati" i ne raditi ništa. Sjajne stvari događaju se kada ste stvarno opušteni, tako da si i to trebamo priuštiti. To je zapravo stvar discipline. Zato bi Combis konferencija, koja ne pruža samo stručna predavanja, nego i zabavu i networking među sudionicima, mogla biti upravo idealno mjesto za kreativnost!
>>Hoćemo li u budućnosti dijeliti auto i wireless mrežu sa susjedom?
>>"Google i Apple će postojati i za 1000 godina makar radili pogreške jer imaju toliko novca!"
Autor poslovnih knjiga? Jel vi shvaćate što ovo znači.... autor poslovnih knjiga! I što još?