milijunski gubici

Gase li se letovi Croatia Airlinesa za London i Pariz?

Foto: 'Daniel Kasap/PIXSELL'
'12.04.2012., Zagreb - Predstavljanje noviteta za ljetnu sezonu Croatia Airlinesa. Photo: Daniel Kasap/PIXSELL'
croatia
Foto: 'Dalibor Urukalovic/PIXSELL'
'09.07.2010., Zracna luka Zagreb, Zagreb - Zbog strajka stjuardesa i pilota Croatia Airlinesa otkazani su neki letovi u zracnim lukama u Republici Hrvatskoj. Photo: Dalibor Urukalovic/PIXSELL'
24.06.2012.
u 12:00
Prema planovima restrukturiranja, CA trebala bi ukinuti linije prema londonskom aerodromu Gatwick, Prištini i Podgorici, dok bi linije za londonski Heathrow, Pariz, Kopenhagen i Istanbul trebalo pokušati spasiti poskupljenjem karata
Pogledaj originalni članak

Hrvatski nacionalni avioprijevoznik Croatia Airlines trebao bi ukinuti linije prema Londonu, Parizu, Kopenhagenu, Prištini, Podgorici i Istanbulu jer na njima ima gubitke. To je jedan od zaključaka do kojeg se došlo u procesu izrade programa restrukturiranja CA. Upućeni izvori kažu nam da CA zarađuje samo na linijama prema Lufthansinim bazama (Frankfurt, München), dok na svim ostalim linijama bilježi uglavnom milijunske gubitke.

Za spas potrebno 130 mil. eura

CA je za pomoć u restrukturiranju angažirao tvrtke Intel, KPMG i BDO koje su, prema posljednjim dostupnim informacijama, zaključile da bi hrvatski nacionalni prijevoznik trebao ukinuti neprofitabilne linije prema londonskom aerodromu Gatwick, Prištini i Podgorici, dok bi linije za londonski Heathrow, Pariz, Kopenhagen i Istanbul prvo trebalo pokušati spasiti poskupljenjem karata, a ako to ne dade rezultate i te bi linije trebalo ukinuti. Jedna od ideja je i da CA svoje slotove (pravo slijetanja zrakoplova aviokompanije na aerodrom za svaki pojedini let) za najveći europski aerodrom Heathrow i pariški Charles De Gaulle dade u podnajam nekoj drugoj aviokompaniji. Naime, do slotova na tim aerodromima se jako teško dolazi, pogotovu na Heathrowu jer sve aviokompanije žele letjeti na tako prometne aerodrome, ali za sve jednostavno nema mjesta.Tako bi CA, obistini li se ideja o podnajmu slotova za Pariz i London, ostala bez linija za najveće europske zračne luke.

Neisplative su linije i za Split i Dubrovnik, ali za njih CA dobiva subvencije od države. Također, CA trpi gubitke i na linijama iz Zagreba u Skoplje i Sarajevo, ali o njihovu se ukidanju ne razmišlja jer je na tim linijama riječ uglavnom o tranzitnim putnicima koji potom pune avione CA na drugim letovima. Zaključeno je i da CA u svojoj floti ima jedan do dva zrakoplova airbus 320 viška i da bi ih se trebala riješiti. Croatia Airlines trenutačno u floti ima tri A320 koji imaju po 164 sjedišta, četiri A319 sa 132 sjedišta te šest dasheva sa 76 sjedišta. S druge pak strane, CA je još 2008. godine naručila četiri nova A319 vrijedna oko 160 milijuna dolara, koji će biti isporučeni 2014. i 2015. godine! Za stavljanje CA na noge potrebno je, pak, između 80 i 130 milijuna eura. A za upumpavanje tog novca u tu tvrtku, koja je samo u prvom tromjesečju ove godine imala gubitak od 93 milijuna kuna, razmišlja se o dvije opcije koje su u okviru pravila Europske unije o potporama. Objema je zajedničko to što država daje taj novac.

Potpora jednom u 10 godina

Prema jednoj od varijanti kojima se teži, taj bi novac država dala CA po tzv. Market Economy Investor principu. U tom slučaju ne bi se radilo o državnoj potpori jer bi se pritom država kao investitor izjednačila s privatnim poduzetnikom pa bi te mjere morala prikazati kao mjere restrukturiranja tvrtke koje bi poduzeo i privatni poduzetnik u istoj situaciji.

Usto, država mora opravdati takvu investiciju u restrukturiranje planom povrata investicijskih ulaganja po minimalnoj stopi primjenjivoj za takva ulaganja na tržištu, a koja iznosi između 10 i 20 posto. Druga opcija je da se potpore za restrukturiranje prijave kao državna potpora sukladno zrakoplovnim propisima o restrukturiranju, ali takva državna potpora može biti samo jednom u razdoblju od 10 godina.

Upućeni u zrakoplovno tržište kažu da su iznesene ideje vezane uz program restrukturiranja CA, stare ideje uprave te tvrtke. Posebno strahuju od ideje o podnajmu slota za Heathrow i smatraju da bi to bio uvod u konačnu propast hrvatske nacionalne aviokompanije.

Ključne riječi
Pogledajte na vecernji.hr

Komentari 41

Avatar Vrijeme
Vrijeme
12:28 24.06.2012.

Sve ove linije za europske i svjetske metropole CA treba ukinuti jer je konkurencija prejaka i nikad za jednog patuljka kao sto je CA nece biti isplativa. Treba se organizirati kao carter kompanija i prevoziti turiste na linijama kao na primjer (Glasgow, Aberdeen, Geteborg, Stockolm, Malme,Tromso, Bodo, Molde, Bergen, Stavanger, Oslo, Hamburg, Liverpool, Haag, Manchester, Berlin, Krakow, St. Petersburg, Moskva, Kiev,..)-(Split, Rijeka, Dubrovnik, Zadar i Zagreb)

OB
-obrisani-
12:34 24.06.2012.

nasu mini avio poduzece (kompaniju) treba ne prodat nego poklonit svabama i lufthazi, prodat se ne moze jer su austrijanci sami "prodali/poklonili" svoj austrija eirlajn-koji je prije toga kupio lauda eir-za velicanstvenu cifru za koju je niki lauda rekao: poklonili su lufthazni austrija i lauda eir, ili jos gori i drasticniji primjer napravili su niko drugi nego oni koji najbolje stoje financijski-svicarci, prodali su sviseir za tocno 420 milijuna franka, a prije toga su u njega upumpali 4,7 milijarde franka-dakle prodali su sviseir ni za 10% ulozene love plus 136 zrakoplova zabadava-samo jedan ludjak danas dize cijene- to bi bilo isto kad bi ludjak pilio granu na kojoj sjedi a nalazi se na 50 metara visine-

Avatar bok
bok
14:24 24.06.2012.

...inace s prvo mjenja management: izbaci nesposobno vodstvo i smanji administracija...