Hrvatska elektroprivreda i tvrtka Dok-Ing – proizvođač prvog hrvatskog elektroautomobila – u subotu će na središnjem zagrebačkom trgu potpisati sporazum o suradnji. Taj sporazum trebao bi biti temelj HEP-ova novog projekta eMobilnost – kojim se planiraju znatne investicije u razvoj infrastrukture potrebne za funkcioniranje vozila na električni pogon, a kako je u nedavnom intervjuu kazao šef HEP-a Zlatko Koračević, kompanija se na taj način želi pripremiti za jaču tržišnu ekspanziju elektroautomobila u Hrvatskoj.
Stvoriti uvjete
Za partnera je izabran Dok-Ing, koji već nekoliko godina pokušava pokrenuti serijsku proizvodnju svog prototipa elektroautomobila XD. Kako je za Večernji list potvrdio vlasnik Dok-Inga Vjekoslav Majetić, dvije kompanije trebale bi surađivati na tehničkim rješenjima stanica za punjenje elektroautomobila.
– Elektroautomobili imaju doseg od otprilike 100 kilometara bez punjenja. Utoliko je jasno kako se bez razvijene mreže stanica za punjenje teško može očekivati porast njihove upotrebe. Ipak, ta ekspanzija će se dogoditi, uostalom, na to nas obvezuju i neke direktive EU. HEP-ova zadaća je da stvori uvjete za to, a kako mi imamo dosta tehničkog znanja i iskustva s tim, rado ćemo im pomoći – kaže Majetić. Ipak, sklapanjem ugovora između HEP-a i Dok-Inga neizvjesna je sudbina ugovora koji je hrvatska elektroenergetska kompanija prošle godine, uz veliku medijsku kampanju, sklopila s njemačkom tvrtkom RWE. HEP i RWE tako su zajednički trebali do 2013. izgraditi 200 stanica za punjenje elektroautomobila diljem Hrvatske. Neki stručnjaci i tada su upozoravali da je riječ o preambicioznom cilju, posebno s obzirom na to da je u proteklih pet godina u Hrvatskoj registrirano samo pet novih elektroautomobila, a i to su vozila u vlasništvu uvoznika koja su registrirana tek za svrhu domaće homologacije. Čak i da je još nekoliko polovnih elektroautomobila uvezeno u Hrvatsku, s popriličnom sigurnošću može se zaključiti kako ih danas u državi nema više od deset.
Državne subvencije
Proći će još dosta vremena dok HEP ikakve ozbiljnije prihode bude mogao ostvarivati od planirane mreže stanica za punjenje, čija bi gradnja pak mogla koštati milijune. Domaće tržište automobila u velikom je padu, a svjetska iskustva pokazuju kako su elektroautomobili bez bogatih državnih subvencija potpuno nezanimljivi potrošačima.
Kako tih subvencija u Hrvatskoj zasad nema ni u planovima, teško se oteti dojmu da je riječ o još jednom projektu bez nužne strateške pripreme.
ako elektromobil ima doseg samo 100 km, onda mozete odmah zaboraviti buducnost, to nece niko kupovati....