Intervju:

Hrvati popili 26 milijuna litara piva manje u 2010., a Carlsberg raste

Foto: ''
Hrvati popili 26 milijuna litara piva manje u 2010., a Carlsberg raste
14.04.2011.
u 15:39
Siguran sam da je Hrvatska kompetitivno tržište na kojemu se i uza sve naše znanje i iskustvo nije lako boriti, ali sam uvjeren da će se sadašnji raspored glavnih "igrača" brzo promijeniti, najavio je čelnik Carlsberga.
Pogledaj originalni članak

Globalno najbrže rastuća pivarska kompanija Carlsberg do 2015. planira udvostručiti svoje prihode, kazao je ovih dana u Kopenhagenu predsjednik uprave kompanije Jørgen Buhl Rasmussen, najavljujući istodobno repozicioniranje brenda Carlsberg na više od 140 svjetskih tržišta, uključujući i hrvatsko. Unatoč krizi, danski je proizvođač piva, četvrti u svijetu, u kriznoj 2010. ostvario čak 49% veću dobit u odnosu na godinu ranije, čak 5,4 milijarde danskih kruna (720 milijuna eura), dok su prihodi uvećani za 1% iznosili 60,1 milijardu kruna.

U posljednjem kvartalu 2010. najviše je razočaralo najveće, rusko tržište na kojemu su "okidač" bili loša žetva i rast trošarina od 200%, dok je u Hrvatskoj, kao i na većini drugih tržišta, Carlsberg lani i povećao tržišne udjele. Iako je na hrvatskom tržištu lani popijeno čak 52 milijuna boca piva od pola litre manje nego 2009., Carlsberg je, naime, jakim marketinškim kampanjama te involviranjem potrošača u aktivnosti brendova tržišni udjel povećao sa 16,3 na 17,2%. O tome kakva su očekivanja i planovi za "vjerojatno najbolje pivo na svijetu" – kako je Carlsberg još 1975. nazvao čuveni glumac i režiser Orson Welles i koje ovih dana doživljava prvo veće "šminkanje" u više od 100 godina postojanja – kako posluju na hrvatskom i regionalnom tržištu... razgovarali smo s čelnikom kompanije J. B. Rasmunssenom.

Rusija prošla najgore

Kako se Carlsberg lani s nosio s krizom?

– Rekao bih da se kriza više osjetila u 2009., prvo u zapadnoj Europi gdje je uočen veći pad nego ranije te prvi put u istočnoj Europi, a Azija je i dalje bilježila rast, doduše mali. Nakon pada od 5-6% u 2009., lani je u zapadnoj Europi zabilježen pad potrošnje od 2-3%, a tržište istočne Europe uglavnom je stagniralo, osim ruskog. Zbog nametnutih visokih trošarina na pivo, što je utjecalo na rast cijena i od 25%, u Rusiji je, naime, zabilježen pad prodaje, dok je azijsko tržište rapidno raslo u 2010. Za 2011. očekujemo da će biti mnogo bolja te da će se i istočnoeuropsko tržište, uključujući Rusiju, vratiti rastu.

Je li istočna Europa najviše podbacila? Što se događalo na drugim tržištima?

– Bilo je dosta neizvjesnosti oko istočne Europe gdje smo prvo svjedočili snažnu rastu tržišta, a potom naglu padu. Analizirajući to tržište, mogu reći da u 2011. očekujemo rast volumena prodaje veći nego je to bilo 2008., kad je u Rusiji prosječna potrošnja piva po glavi stanovnika iznosila približno 80 litara, da bi u 2010. pala na 66 litara. Što se tiče ostalih tržišta, i dansko je iznenađujuće jako pogođeno krizom. Prema volumenu prodaje to je tržište najgore prošlo, što je malo teško za razumjeti, a i vaša regija nije pošteđena. Hrvatska je, primjerice, imala jak pad ukupnog pivarskog tržišta, kao i Srbija i Bugarska, u kojima sada ponovno raste potrošnja. Hrvatska je, rekao bih, blizu oporavka, ali još uvijek ne slijedi rast tih dviju zemalja.

Jeste li zadovoljni lanjskim poslovanjem i tržišnim udjelima?

– Imali smo negativan udar na prihode i volumen prodaje na mnogim tržištima, ali je ispalo da smo za sve to bili dobro pripremljeni. Svega tri mjeseca od kolapsa Lehman Brothersa i početka krize djelovali smo veoma brzo po pitanju ušteda i veće efikasnosti, kako bismo održali "cash flow" gdje god je to moguće. U 2009. smo tako financijski bili veoma jaki, ali su nas pad prodaje i volumena na tržištu koštali. Što se tiče tržišnih udjela, preklanjska godina bila je dobra, a lanjska još bolja. U 2010. smo prvi put nakon nekoliko godina povećali tržišni udjel u zapadnoj Europi, a u istočnoj Europi, osim u Rusiji, zadržali iste udjele. No, želimo biti još mnogo bolji i zato ćemo još više ulagati u brendove, naše top-proizvode i inovacije, kako bismo osigurali još veću prodaju, tržišne udjele i nastavak rasta kompanije.

Još jači u Hrvatskoj

Koliki rast tržišnih udjela i prodaje očekujete?

– Svi očekuju konkretne brojke. No od toga je li udjel, primjerice, na hrvatskom tržištu 17% ili više, mnogo je važnije što Carlsberg očekuje od tog tržišta. Nema nikakve koristi od povećanja tržišnih udjela ako tržište nije profitabilno, tako da očekujemo istodoban rast i volumena i vrijednosti prodaje, inače treba zadržati postojeće stanje i usmjeriti se na druge vrijednosti.

Je li hrvatsko tržište profitabilno?

– Definitivno jest. No, volumen prodaje i tržišni udjel ne dižu se pod svaku cijenu, nego jačanjem vrijednosti brendova. Filozofija je Carlsberga da na većini tržišta na kojima poslujemo razvijamo jake lokalne brendove kao što je Pan, a usto i globalne. Kako smo sada lansirali i novi Carlsberg, jedva čekam da vidim kako će izgledati hrvatsko pivarsko tržište za tri godine.

Kakva je prema vama trenutačna situacija na hrvatskom tržištu? Planirate li tu i neke akvizicije, s obzirom na nužnu dalju konsolidaciju pivovara?

– Volio bih da su naši brendovi rašireniji i u priobalju, a ne samo u regiji Pana. Mislim da u vezi s tim možemo mnogo više napraviti, tim više što u Hrvatskoj imamo jak i marljiv tim te vrlo dobru pivovaru u Koprivnici. Iako je teško predvidjeti što će se tu dalje događati, siguran sam da je Hrvatska kompetitivno tržište, na kojemu se i uza sve naše znanje i iskustvo nije lako boriti, no unazad nekoliko godina tu smo i te kako ojačali svoj biznis razvijajući i lokalne i međunarodne brendove te sam uvjeren da će se sadašnji raspored glavnih "igrača" brzo promijeniti. Kad je riječ o akvizicijama, iako ne isključujemo takvu mogućnost u RH u budućnosti, zasad smo primarno usmjereni na rastuća tržišta poput Azije. Kada se odlučimo za neku akviziciju, moramo biti sigurni da će to dati novu dodanu vrijednost kompaniji i ojačati joj poziciju na tržištu.

Globalno repozicioniranje brenda Carlsberg, modernizacija njegova identiteta i širenje distribucijskih kanala osigurat će mu još veću prepoznatljivost. Koliko su jaki Carlsberg i ostali brendovi kompanije?

– Imamo čak četiri među top 10 piva u Europi. Baltika je naše najjače pivo i zauzima prvo mjesto, Carlsberg je četvrti, Tuborg sedmi, a Kronenbourg na 10. mjestu.

Kako se nosite s divljanjem cijena sirovina na svjetskim burzama? Na hrvatskom tržištu pivo je nedavno poskupjelo oko 5%? Očekuju li se i dalje korekcije cijena?

Ne bih posebno komentirao kretanja na hrvatskom tržištu, no činjenica je da se dogodio veliki udar na cijene sirovina. U veljači smo priopćili da su naši troškovi porasli u prosjeku 5%, no puno više u istočnoj Europi, Rusiji i Pakistanu nego u Aziji i zapadnoj Europi. Ipak, na većini tržišta ublažili smo rast cijena i nosimo se s time.

Pogledajte na vecernji.hr

Komentari 4

BI
Bisera
23:10 25.06.2011.

MATE DOBAR POTEZ MANJE ČEŠ PIŠKIT ZNAŠ......

MA
matia
20:51 14.04.2011.

em ti patka,nisma znao da će se moja odluka da se ostavim pive tolko osjetiti!

MA
matia
20:56 14.04.2011.

a da jedanput sam imo dobru nameru da probam carlsberg ali sam odusto kad sam vidio made in poland a tuborg nije ni sjena onog komunističkog!