Od lanjskog siječnja i rekordne prodaje putovanja u Njemačkoj, ove godine ni sjena. Turistička branša okupljena na sajmu F.re.e. u Munchenu razočarano konstatira kako se minusi u prodaji ljetnih aranžmana u toj zemlji gomilaju treći mjesec za redom, a da samo siječanjski podbačaj iznosi devet posto.
Bolje nego lani trenutno se prodaju samo odmori u lipnju i listopadu, dok je za samu špicu, srpanj, kolovoz i rujan, kada najviše Nijemaca putuje na godišnji odmor, jedan do tri posto manje rezervacija nego ih je bilo u ovo vrijeme 2018. Bitno bolje nisu se na njemačkom tržištu, inače, prodavala ni zimovanja. U siječnju je, kako je pokazalo istraživanje GfK, prodano šest posto manje zimskih putovanja. No, turistički su radnici poslovično optimistični, pa relativiziraju minuse i podsjećaju kako je lanjska godina bila nadprosječno dobra, a siječanjska putovanja u dvoznamenkastom plusu prema 2017.
Kako bilo, Hrvatska, nažalost, dijeli sudbinu zemalja, među kojima je i turistička velesila Španjolska, koje su početkom 2019. suočavaju s padom potražnje njemačkih gostiju. Minusi u prodaji aranžmana za Hrvatsku se, pri tom, mahom vrte oko deset posto u odnosu na lanjski siječanj, ali iz velikog turoperatora Der Turistik nedavno su priznali da im prodaje Hrvatske ide čak 25 posto slabije nego lani. Za razliku, Turska i sjevernoafričke zemlje takvih problema nemaju. Nijemci im se masovno vraćaju, što i ne čudi. Niske cijene uvijek imaju prođu, a u Tursku, recimo, može se i na devet dana u hotel s pet zvjezdica za samo 444 eura. U cijeni je, pri tom, i let.
Hrvatski turistički radnici, koji se na minhenskom sajmu predstavljaju na nikad većem izložbenom prostoru, se zasad ne zabrinjavaju pretjerano. Najbliže bavarsko toplo more, vjeruju, privući će do kraja godine 2,9 milijuna njemačkih turista kao i lani. Iako minusi iz prethodnih mjeseci još nisu anulirani, tijekom veljače je prodaja putovanja na njemačkom tržištu ipak nešto živnula, a i kasni Uskrs, računaju naši turistički radnici, ići će nam na ruku i pokrenuti nadprosječno puno njemačkih prema našoj zemlji. Najveća 'rupa' sezoni, inače, prijeti u svibnju i bit će zanimljivo vidjeti kako će na sve ove izazove odgovoriti hrvatski domaćini. Valja znati da se kao svojevrsni hendikep Hrvatske uzima činjenica da se kod nas na moru lani i u samoj špici mogla naći slobodna soba, pa Nijemci znaju da ne moraju žuriti s odlukom.
No, zašto među velikim svjetskim putnicima Nijemcima, kojih zamalo 40 milijuna godišnje putuje u inozemstvo, općenito više nema velike putne groznice, nikome do kraja nije jasno. Povratak Turske samo je djelomično objašnjenje smanjenje potražnje za druge zemlje, a ni usporavanje rasta njemačkog gospodarstva još se nije u većoj mjeri odrazilo na svakodnevni život.
Još uvijek naša ekonomija stoji dovoljno dobro, u životu nam se ništa nije promijenilol. Posla ima i tko hoće raditi, može i zaraditi - reći će 22-godišnji Fabian Rummel, koji studira turizam i usput radi razne studentske poslove.
Može li se zastoj u prodaji putovanja objasniti poslovičnim oprezom, što je jedan od bitnih obilježja Nijemaca koji pažljivo promatraju gospodarske trendove, sada, recimo, i Brexit, a na znak prvih problema racionaliziraju ili odgađaju potrošnju? Teško je reći. Ali, dobra je prigoda prisjetiti se pomalo proročanske rečenica jednog hrvatskog turističkog radnika iz prvih poratnih godina: „Kad se njemačko turističko tržište malo nahladi, jedanput kihne, hrvatskom turizmu prijeti upala pluća“.
Dalmatincima ocito nije jasno da Nijemci nece dovijeka preskupo placati samo sunce i slanu vodu, bez dodatnih sadrzaja, te nadasve mrzovoljnu uslugu.....