Industrija 4.0 definitivno je postala dio tvorničke scene i već se pokazala isplativom: u protekle četiri godine Bosch je na rješenjima Industrije 4.0 zaradio više od 1,5 milijardi eura. Već 2022. godine Bosch želi uz Industriju 4.0 ostvariti godišnju prodaju u vrijednosti većoj od milijardu eura.
Na sajmu Hannover Messe tvrtka je predstavila tvornicu budućnosti: autonomna transportna vozila dostavljaju komponente u digitalne radne prostore, robotička rješenja pomažu radnicima u proizvodnji, a kontrola kvalitete provodi se uz pomoć umjetne inteligencije (UI). Zahvaljujući tehnologiji 5G komunikacija između strojeva i sustava neometano se odvija gotovo u stvarnom vremenu. Bosch pretvara svoju viziju u stvarnost.
Industrija 4.0 poboljšava konkurentnost
Bosch je rano prepoznao potencijal Industrije 4.0: tvrtka je počela povezivati proizvodnju i logistiku već 2012. godine. Ova strategija poboljšava konkurentnost, a Boschevo poslovno područje Industrijske tehnologije bilježi velik rast: prema preliminarnim brojkama, prošle je godine ostvaren rast od 8,9 posto. Nakon prilagodbe zbog učinaka tečajne razlike rast je iznosio 11 posto. Prodaja je narasla na 7,4 milijarde eura. „Industrija 4.0 se isplati. Digitalna i povezana rješenja čine tvornice učinkovitijima, fleksibilnijima i produktivnijima”, izjavio je član Boscheva upravnog odbora Rolf Najork, koji nadgleda to poslovno područje.
To dokazuju Boschevi projekti. Primjerice, Boschevo postrojenje u Blaichachu na jugu Njemačke uvelo je moderne proizvodne tehnologije koje su dovele do povećanja količine ABS-a i ESP-a za 200 posto u šest godina, bez proširivanja postrojenja i novih stjecanja.
Bosch stupa na tržište unutarnje logistike s autonomnim transportnim sustavima
Koja je svrha visoko automatizirane proizvodnje ako materijali ne stižu na proizvodnu liniju na vrijeme i u odgovarajućim količinama? „Ako ideju o tvornici budućnosti dovedete do njezina logičnog zaključka, granice se brišu te shvaćate da se proizvodnja i logistika moraju promatrati kao cjelina. To je jedini način da Industrija 4.0 uspije u praksi”, rekao je Najork. Na sajmu Hannover Messe tvrtka Bosch Rexroth predstavila je ActiveShuttle: ovo autonomno transportno vozilo prevozi materijale iz skladišta na točno mjesto na proizvodnoj liniji na kojem trebaju biti. Integrirana središnja platforma omogućuje autonoman utovar i istovar, stoga radnici ne moraju maknuti ni malim prstom. Opremljen laserskim skenerima, ActiveShuttle sam pronalazi svoju rutu, može prepoznati druga vozila i ljude, a može i učiti: transportni sustav izrađuje vlastitu kartu lokacije i stalno je ažurira.
Softver čini temelj Industrije 4.0
Tri stupa uspjeha u tvornici budućnosti su ljudi, strojevi i podaci. Kako bi oni međusobno skladno surađivali, potreban im je inteligentni softver. „Industrija 4.0 bila bi nezamisliva bez softvera. Uz Boschevu poslovnu jedinicu Povezana industrija dodatno učvršćujemo svoj vodeći položaj u Industriji 4.0 te objedinjujemo svoju stručnost u području softvera i usluga pod nazivom Nexeed”, izjavio je dr. Stefan Aßmann, koji vodi Boschevu poslovnu jedinicu Povezana industrija. Ova jedinica pomaže našim kupcima u praćenju prijevoza, brzoj i učinkovitoj proizvodnji te sigurnoj i pravovremenoj isporuci proizvoda. Primjerice: uporabom rješenja Nexeed Track and Trace (nadzor i praćenje) sam teret prenosi informacije o svojoj lokaciji, temperaturi i vibracijama. To znači da stručnjaci za logistiku mogu pratiti stanje tereta u svakom trenutku i utvrditi hoće li roba stići na vrijeme.
Umjetna inteligencija ključna je tehnologija budućnosti
Uz pomoć umjetne inteligencije strojevi mogu učiti kako biti pametni i kako predviđati. U tome leži golem potencijal jer strojevi oslobađaju ljude od obavljanja dugotrajnih, napornih zadataka. „Bosch smatra da je UI ključna tehnologija. Cilj nam je da do sredine sljedećeg desetljeća svi Boschevi proizvodi budu opremljeni UI-jem ili da je UI igrao ulogu u njihovu razvoju i proizvodnji”, rekao je Najork. Kako bi postigao taj cilj, Bosch je usredotočen na umjetnu inteligenciju koja je sigurna, stabilna i objašnjiva. Na sajmu Hannover Messe Bosch je predstavio ViPAS, sustav za vizualnu kontrolu kvalitete temeljen na UI-ju. Sustav je opremljen hvataljkom, najnaprednijom tehnologijom kamere i inteligentnim softverom, koji ga čine jednostavnim i praktičnim za rukovanje. U okviru pilot-projekta u Boschevu postrojenju u Nurembergu ViPAS je prošao 12.000 ispitnih postupaka sa stopom uspjeha od 99,9 posto. To znači da je ViPAS razvrstao dijelove koji su „u redu” i dijelove koji „nisu u redu” uz gotovo savršenu točnost. Sljedeći je korak interno dodatno unaprijediti ViPAS da bi ta tehnologija bila spremna za uporabu u raznim postrojenjima.
5G ubrzava Industriju 4.0
Novi standard mobilne komunikacije 5G ima ključnu ulogu u mnogim rješenjima Industrije 4.0. 5G prenosi podatke do 100 puta brže od prethodnog standarda. Pouzdanost se povećala, dok su se kašnjenja u prijenosu podataka svela na minimum. „5G će biti središnji živčani sustav u tvornici budućnosti”, predviđa Andreas Müller, Boschev istraživač i predsjednik Saveza 5G za povezane industrije i automatizaciju (5G Alliance for Connected Industries and Automation, 5G-ACIA). Radi oblikovanja novog mobilnog standarda od samog početka da bi ispunio buduće potrebe industrije Bosch je stao na čelo te organizacije, koja je osnovana 2018. godine. Inicijativa je do danas okupila više od 40 tvrtki i istraživačkih ustanova iz cijeloga svijeta. Bosch planira ispitati 5G u vlastitim postrojenjima prije kraja ove godine. Na sajmu Hannover Messe Bosch se pridružio svojim partnerima, tvrtkama Nokia, Qualcomm i BigRep, u predstavljanju prednosti novog standarda. Kako bi to učinila, te su tvrtke prvi put omogućile povezivost 3D pisača uz pomoć tehnologije 5G. Time će se omogućiti da se određeni upravljački elementi koji bi inače bili integrirani u stroj premjeste u lokalni proizvodni oblak. Strojevi s tom značajkom jednostavniji su, jeftiniji i lakši za održavanje.
Švedska je strateški važan partner za Bosch
Bosch i Švedsku povezuje duga tradicija. Međunarodni dobavljač tehnologije i usluga u zemlji partneru ovogodišnjeg sajma Hannover Messe prisutan je od 1904. godine. Bosch trenutačno ima više od 1600 zaposlenika na devet lokacija u Švedskoj, gdje je 2018. godine ostvario prodaju u iznosu od približno 1,1 milijardu eura. Bosch je i tamo usredotočen na povezana rješenja u cilju poboljšanja kvalitete i usluga. Primjerice, u postrojenju tvrtke Bosch Rexroth u Mellanselu u istočnoj Švedskoj visokoučinkoviti hidraulični sustavi švedskog branda Hägglunds povezuju se sa senzorima i aplikacijama temeljenima na tehnologiji oblaka te se primjenjuju metode strojnog učenja. Rezultat su toga veća produktivnost i poboljšana raspoloživost pogonskih sustava. Jedan kupac koji je primijenio rješenje Industrije 4.0 u praksi jest LKAB u rudniku željezne rude u Kiruni, najsjevernijem gradu u Švedskoj.