Kada je 2009. isprintao u 3D-u prvu verziju svoje kantice za zalijevanje cvijeća, Igor Jurić imao je samo jednu misiju – pronaći tvrtku koja će je kvalitetno producirati u Hrvatskoj. To mu je uspjelo kada je direktor Stražaplastike iz Huma na Sutli ugledao probnu verziju Keire i uzviknuo: To moramo proizvoditi!
Riječ po riječ i sisački dizajner s adresom u Zagrebu, široj javnosti poznat kao kreator prvog hrvatskog električnog automobila DOK-ING XD, i Josip Grilec dogovorili su posao. I tako je započela proizvodnja Keire, kantice koja je inovativnošću osvojila police brojnih svjetskih trgovačkih lanaca te je do danas prodana u 750.000 primjeraka na četiri kontinenta.
Osim Europljana, Keiru kupuju i Amerikanci, Australci, a odnedavno i stanovnici Južnoafričke Republike. Iako zvuči kao san, nije sve išlo glatko.
– Ni sam ne znam koliko sam kompanija i proizvođača nazvao i ponudio im Keiru dok se nisam susreo s direktorom Stražaplastike. Odbio me je čak i HBOR – započinje Jurić nesvakodnevnu hrvatsku priču o uspjehu.
– Tada sam odlučio voditi se načelom “ako trebaš mlijeko, ne moraš kupiti kravu” te ubrzo odustao od pokretanja vlastite proizvodnje. S druge strane uvidio sam da domaće kompanije od vremena tranzicije nisu pretjerano ulagale u istraživanje i razvoj te da ne posjeduju vlastite odjele za dizajn. U tome sam prepoznao svoju šansu. Upoznao sam gospodina Grileca, koji je poput mene godinama radio u Njemačkoj i usvojio njihov mentalitet. Prepoznali smo se i suradnja je započela – prisjeća se sisački dizajner.
I nije dugo trebalo da nakon prvih proizvedenih primjeraka strani trgovački lanci prepoznaju potencijal Keire.
– Tajna uspjeha leži u inovaciji. Naime, osim što dobro izgleda, Keira je jedna od rijetkih kantica za zalijevanje u svijetu čiji se primjerci slažu jedan u drugi te jedina koja ima 10-litarski volumen. Time se štedi na prostoru i transportu, ali i troškovima, što je u neku ruku čini i ekološkom. Čini se jednostavnim, ali nije. Napravio sam nešto što naše i neke svjetske korporacije priželjkuju, a to je ulazak u sustav velikih svjetskih trgovačkih lanaca poput njemačkog Bauhausa ili Obija. A novac tu ne pomaže. Primjerice, francuski Leroy Merlin odredio je mom proizvodu kategoriju “A”, što automatski znači da se Keira postavlja na ključna mjesta u trgovini gdje prolazi najviše ljudi i gdje ju mogu zamijetiti – ističe Jurić i dodaje:
– Upravo mi je inovacija omogućila tako jaku poziciju na tržištu.
Uspio sam se ugurati na police velikih trgovački lanaca samo s Keirom, što je gotovo presedan jer rijetkost je da neki proizvođač bude pušten u takvo društvo sa samo jednim proizvodom.
Ne plaši ga Kina
Da je Keira u svijetu prepoznata kao kvalitetan proizvod, svjedoči i činjenica da ju je nedavno poznati američki dizajnerski portal fab.com uvrstio u reklamu koja se prikazivala na tamošnjoj televiziji u udarnom terminu emisije “Saturday night live” koju gleda nekoliko stotina milijuna ljudi.
– Osjetio sam se počašćeno kada su između tisuću artikala izabrali baš moju kanticu i zatražili od mene suglasnost za prikazivanje na malim ekranima – priznaje Jurić ne skrivajući ponos uspjehom.
Drago mu je, kaže, što se Keira kao hrvatski proizvod prodaje i u domovini, ali ističe da je naše tržište malo i pogođeno krizom. No, njemu to nije problem.
– Negdje uvijek cvjetaju ruže i negdje uvijek sunce sja. Ako je kriza u Hrvatskoj, nije u ostatku svijeta. Ako znaš da ovdje nemaš kupovnu moć, onda ponudi svoj proizvod tamo gdje je ona veća. Tko nam brani da poslujemo s cijelim svijetom? Kriza je u glavama ljudi i ako je želimo prihvatiti, onda će i ona nas – smatra dizajner kojega ne plaši ni jeftina konkurencije iz Kine.
– Naravno da se isplati proizvoditi, bez obzira na jeftine kineske proizvode. Sada je prilika da se proizvodnja počne vraćati tamo odakle je i došla. Cijena rada u Kini raste, transport robe sve je skuplji, a na nju se čeka dugo. To su pretpostavke za pokretanje proizvodnih procesa. Osim toga, povjerenje prema robi “Made in EU” jako je visoko. Nemalo sam se iznenadio kada sam čuo da zapad traži da još jače istaknemo “Made in Croatia”, što u prijevodu znači “nije napravljeno u Kini” – iznosi svoja iskustva. Onima koji priželjkuju uspjeh na svjetskom tržištu Jurić savjetuje i da obrate pozornost na naziv proizvoda jer je dobiti pravo ime sveti gral.
– Ime brenda koji teži globalnom poslovanju treba biti isto tako globalno dopadljivo, ono mora biti jednako zvučno u Europi, Americi, Japanu, Australiji, svuda. Kao lokalpatriot mogao sam ga nazvati i “Lonjsko polje”, ali time ne bih nikome napravio veliku uslugu. Danima sam na karti svijeta tražio i napokon pronašao naziv Keira. Ime je to jednog brežuljka južno od Sydneya koje mi se iste sekunde toliko svidjelo da sam pri samom pogledu rekao: “To je ime za svjetski brend, ime koje tražim!” Kada su mi na sajmovima u Las Vegasu, Philadelphiji i Parizu prilazili ljudi i slikali logo te komentirali da kantica ima lijepo ime, shvatio sam kako je to bio dobar potez – prepričava Jurić kojega je razveselio i još jedan detalj.
– Na tim su me sajmovima ispitivali je li Keira skandinavski dizajn. Ponosno sam im isticao da je hrvatski – kaže Jurić čija se kantica najviše prodaje upravo u skandinavskim zemljama i u Francuskoj.
Keirin nasljednik
Iako Keira polako osvaja svijet, njen tvorac ne miruje. Svakodnevno vrijedno radi na razvoju novih proizvoda i inovacija, a san mu je pokrenuti još jednu uspješnu hrvatsku poduzetničku priču – plasirati novi proizvod i otvoriti pogon za njegovu proizvodnju u domovini. Dok skicira obrise novih automobila, namještaja pa čak alata, tajnovito nam nagovještava da priča o Keiri ne staje na samo jednom proizvodu za vrt.
– Sada svi lanci čekaju sljedeći potez. To je kao u glazbenoj industriji. Kad je Lady Gaga izbacila prvi hit, svi su se pitali kakav će biti drugi. U Americi postoji izreka: “Pet godina radiš kao konj, a uspjeh ti dođe preko noći.” Tako je i u mom slučaju. Za Keiru mi je trebalo nekoliko godina, a za njenog nasljednika samo četiri mjeseca – priznaje Jurić, ali još uvijek ne otkriva kojim novim adutom misli održati poziciju na tržištu proizvoda za vrt koju je Keira zauzela. Za to ćemo se morati strpjeti još nekoliko mjeseci dok se novi proizvod ne nađe na policama. I ne sumnjamo da će biti hit!
Konačno jedna vijest i jedan čovijek o kom vrijedi pisati.Hvala VL na ovakvim vijestima koji donose radost i nadu