Siniša Đuranović

Internet će biti jeftiniji snize li se troškovi gradnje

Internet će biti jeftiniji snize li se troškovi gradnje
08.10.2016.
u 12:00
U HT-u očekuju znatno sniženje troškova za korištenje zemljišta za polaganje infrastrukture
Pogledaj originalni članak

Sa Sinišom Đuranovićem, starijim potpredsjednikom Hrvatskog telekoma za strategiju, pravna pitanja, regulativu i veleprodaju, razgovarali smo o opomeni Europske komisije kada se radi o razvoju fiksnog širokopojasnog pristupa internetu, reakciji nadležnog ministarstva te kritikama iz redova konkurencije.

Europska komisija opomenula je Hrvatsku da kasni s implementiranjem direktive u zakonodavstvo, zbog čega je gradnja infrastrukture 30 posto skuplja. Što to konkretno znači u praksi?

Hrvatska kasni s implementacijom direktive kojom bi se smanjili troškovi gradnje i održavanja telekomunikacijske infrastrukture, a što bi potaknulo daljnja ulaganja u broadband. Hrvatski telekom, kao najveći privatni investitor u RH i predani ulagač u razvoj broadbanda, snažno podržava usklađenje hrvatskog zakonodavstva s direktivom kako bi svako kućanstvo u Hrvatskoj imalo pristup internetu. Za razliku od mnogih zemalja EU gdje je prepoznata važnost tih investicija i omogućeno besplatno korištenje javnih površina za infrastrukturu, u Hrvatskoj ti troškovi znaju iznositi čak i do 10 posto vrijednosti telekom-tržišta, što je neodrživo za daljnja ulaganja. Smatramo neophodnim brzu reakciju Vlade, usklađenje s direktivom i u konačnici znatno snižavanje troškova gradnje i održavanja, pogotovo onih za korištenje zemljišta za polaganje infrastrukture.

Koji će dio gradnje zapravo pojeftiniti provedbom direktive?

Konkretnim mjerama i zakonodavnim rješenjima trebalo bi smanjiti troškove gradnje te ubrzati postojeće komplicirane administrativne postupke, a to je upravo ono što nedostaje u nacrtu zakona koji je bio na javnoj raspravi početkom ove godine. Očekujemo da nadležno ministarstvo (MPPI) uzme u obzir konstruktivne komentare i prijedloge koji dolaze iz industrije te se nadamo poboljšanju konačnog teksta zakona. Potrebno je pronaći razumno rješenje za tzv. pravo puta i visoke naknade koje se plaćaju lokalnim samoupravama, koje dovode u pitanje opravdanost ulaganja. Tu je i problem diskriminacije jer te naknade plaćaju samo privatni poduzetnici u telekom-sektoru, a to je zapravo HT jer drugi telekomi u gradnju fiksne infrastrukture investiraju višestruko manje od nas. Državne kompanije i vlasnici svih drugih infrastruktura kao što je vodovodna, električna i plinska, propisima su isključeni od obveze plaćanja.

Ministarstvo priznaje kašnjenje koje objašnjava domaćom političkom situacijom, ali ujedno i proziva operatore zbog neulaganja. Koliko HT ulaže u infrastrukturu i koliko neusklađenost s EU koči buduća ulaganja?

Mislim da nitko ne može prozivati HT zbog neulaganja. Analizom Ekonomskog instituta utvrđeno je kako je HT najveći privatni investitor i kompanija koja stvara najviše novostvorene vrijednosti u RH. U proteklih pet godina investirali smo 5,7 milijardi kuna i svojim poslovanjem stvorili 12,9 milijardi kuna novostvorene vrijednosti za hrvatsko gospodarstvo, dok cijela HT grupa ostvaruje više od 3 posto hrvatskog BDP-a. Zahvaljujući investicijama, u protekle dvije godine utrostručili smo brzine mobilnog interneta i danas jedini na tržištu nudimo brzine do 263 mbit/s u sekundi. Što se tiče fiksnog interneta, od rujna 180 tisuća naših korisnika širokopojasnog interneta surfa od 2 do 5 puta brže, bez dodatne naknade, što značajno utječe na lokalnu zajednicu i sve segmente ekonomije. S ulaganjima nastavljamo i dalje pa smo tako kapitalna ulaganja u prvom polugodištu ove godine povećali za 10 posto u odnosu na prvo polugodište 2015., na 645 milijuna kuna.

Je li doista moguće smanjiti 30 posto troškova gradnje?

Provedbom direktive u praksi moguće je značajno smanjiti troškove gradnje i tako ubrzati širenje dostupnosti brzog interneta. Konkretno, to je moguće kroz smanjenje naknada za polaganje infrastrukture, izmjenu pravila o gradnji svjetlovodnih distribucijskih mreža na način da je infrastrukturni operator slobodan u izboru tehnologije i topologije mreže koja je primjerena njegovim poslovnim planovima, ekonomskim i drugim mogućnostima, zatim uvođenja korištenja tehnologije mikrorovova (za postavljanje optičke infrastrukture) kao jednostavne građevine za koju nije potrebno ishoditi građevinsku dozvolu i sl. U pogledu naknada za pravo puta pitanje nije je li moguće, već je nužno, i to ne 30 posto, već tri puta da bi se osigurala daljnja ulaganja u ostvarenje ciljeva Digitalne agende.

Što još, po vama, Vlada mora učiniti da bi potaknula ulaganja u broadband?

Za digitalizaciju Hrvatske i razvoj cijeloj sektora od iznimne je važnosti korištenje fondova EU, u čemu trenutačno zaostajemo. Umjesto usmjeravanja fondova EU u gradnju pristupnih broadband mreža za krajnje korisnike, u nadležnom ministarstvu i dalje se inzistira na gradnji skupe i nepotrebne državne agregacijske mreže. Smatramo da je apsolutno pogrešno koristiti sredstva na gradnju nečega što već postoji te da ih je važno usmjeriti u razvoj brzog interneta u područjima za koja je operatorima teško naći komercijalni interes za ulaganja, poput udaljenijih otoka i manjih ruralnih sredina. Smatramo da je naš pristup racionalan i u interesu RH. Nadamo se da će Vlada prepoznati mogućnosti koje nam pružaju fondovi EU i zajedno s industrijom napraviti sve kako bi se sredstva iz fondova EU iskoristila na najučinkovitiji način u interesu hrvatskih građana.

Koliko je izvjesno da uz smanjenje troškova gradnje u konačnici padne i cijena interneta za ‘običnog’ korisnika. Naime, statistika EU, posebice indeks DESI, postavlja nas na začelje zemalja EU kada se radi i o cijenama i dostupnosti interneta velikih brzina.

Smanjenjem troškova otvara se prostor ili za smanjenje cijena ili za povećana ulaganja ili kombinaciju jednog i drugog. U usporedbi s drugim članicama EU, Hrvatska je pri vrhu u dostupnosti, kvaliteti i pokrivenosti brzog interneta u mobilnim mrežama, dok u fiksnom dijelu zaostajemo u odnosu na prosjek, ali mogu reći da se naporom i novcem koji HT ulaže u zadnje dvije godine taj raskorak značajno smanjuje. Što se tiče cijena, one same po sebi nisu problem. Problem nastaje kada cijene stavite u kontekst kupovne moći građana koja je niska. S druge strane, troškovi poslovanja veći su od prosjeka EU, zbog opterećenja na poslovanje koja dolaze iz poreza, parafiskalnih nameta pa i naknada kao što je pravo puta, a što je izazov za buduća ulaganja i razvoj.

Pogledajte na vecernji.hr

Komentari 9

AA
AAlien
13:06 08.10.2016.

Neka Hrvatska napravi infrastrukturu i onda je kao nekada telefonsku koju smo plaćali minimum 3000 DEM po kućanstvu besplatno da švapskim lopovima na korištenje i iznajmljivanje drugima. To bi bilo najpoštenije.

TH
than
01:25 09.10.2016.

Ma da ne pisem sto. Ljudi su sami gradili strukturu svojevremeno i sve ste drpili. Prvo su nam nasi uvaljivali dvojnike, mada su ljudi platili cisti broj, pa je trebalo proci ohoho da dobije svatko svoj broj, a onda kada je to zazivilo sve se prodalo ovim pijavicama. Na ne spominjem ono vrijeme kada su masu ljudi pokrali u vrijeme dial-up-a zbog nekog trojanca koji nije niti postojao, pa su tako dobili debele racune i oni koji nisu koristili internet. Naravno, nitko za to jos nije odgovarao...

Avatar Azriel
Azriel
12:52 08.10.2016.

A dakle, u tom zecu leži grm. Naime svi su očekivali da bu direktiva EU najviše pogodila HT koji bu se morao odreći djela velikog profita. Ma ne, država bi trebala jeftino dati DTK za privatni profit. No možda postoji rješenje. Neka država osnuje javno poduzeće, koje bu izgradilo optičku mrežu, A onda svi operateri pod istim uvjetima neka ju koriste. I nije to nikakva novost. Tako se svuda radi za klučnu infrastrukturu