Dajana Mrčela, predsjednica uprave Saponije i članica uprave Kandita:

'Investicijom od 62 milijuna kuna energetski obnavljamo šest pogona'

Foto: Dubravka Petric/PIXSELL
Osijek: Dajana Mrčela, predsjednica Uprave Saponije
Foto: Dubravka Petric/PIXSELL
Osijek: Dajana Mrčela, predsjednica Uprave Saponije
Foto: Dubravka Petric/PIXSELL
Osijek: Dajana Mrčela, predsjednica Uprave Saponije
01.06.2022.
u 09:19
Ciljevi su nam smanjenje emisije ugljikova dioksida, zero waste proizvodnja, čišći i zdraviji okoliš, smanjenje ambalaže od plastike, proizvodnja vlastite zelene energije i klimatska neutralnost Saponije do 2050. godine
Pogledaj originalni članak

Dajana Mrčela predsjednica je uprave Saponije i članica uprave Kandita. Unatoč pandemiji, ali i globalnim izazovima zbog rata i rasta cijena, ove dvije osječke tvrtke s dugom tradicijom bilježe pozitivne rezultate. Saponia se ovjenčala i nizom nagrada – za zaštitu okoliša.

Kakvi su rezultati Kandita i Saponije za prvo tromjesečje ove godine? Osjećate li posljedice globalnih poskupljenja?

Prvi kvartal 2022. potvrdio je naša predviđanja da će globalni izazovi koje smo počeli osjećati u drugoj polovini prošle godine biti još izraženiji. S dvoznamenkastim rastom indeksa cijena sirovina, ambalaže i energenata te problemima u opskrbnom lancu susrećemo se gotovo svakodnevno s ciljem da zadržimo stabilnost poslovanja u obje tvrtke. No, nije samo proces nabave pod pritiskom, rastuća inflacija, rast cijena energenata, ali i rat u Ukrajini, dovodi nas u situaciju da poslovnu politiku definiramo kako bismo, i u takvoj situaciji, ostvarili što bolje poslovne rezultate. Prvenstveni nam je cilj osigurati sve preduvjete kako bismo zadržali, i dalje unaprjeđivali, kvalitetu naših proizvoda. Saponia je tvrtka s tradicijom dugom 128 godina i naše proizvode su s povjerenjem koristile generacije potrošača, tako da gotovo nema domaćinstva u kojem se, i danas, ne nalazi neki od naših brendova – Faks, Nila, Ornel, Arf, Likvi, Kalodont. Mi to povjerenje trebamo zadržati i u ovim izazovnim vremenima.

Što to znači kada govorimo u brojkama?

U prvom kvartalu ove godine zadržali smo stabilnost poslovanja uz rast od 1 posto te je ukupni prihod Saponia grupe iznosio 186 milijuna kuna. Saponia ostvaruje prihode kroz prodaju vlastitih brendova te kroz prodaju programa Kandita i Koestlina u Hrvatskoj. Naime, od 2021. Saponia je distributer za tri kompanije za Hrvatsku te je, za prva tri mjeseca ove godine, udio Saponijinih brendova 63 posto, dok 32 posto prihoda dolaze od principalovih brendova.

Kako ste završili proteklu godinu?

U Saponiji smo, unatoč promjenama u globalnom promišljanju uzrokovanom pandemijom, zadržali poslovni optimizam. Prihodi od prodaje za 2021. ostvarili su pozitivan rast od 139,1 milijuna kuna u odnosu na 2020. godinu i ukupno su iznosili 664,4 milijuna kuna. Objedinjenje prodaje i distribucije Saponije, Koestlina i Kandita dovelo je do rasta ukupnih prihoda od prodaje u odnosu na prethodnu godinu za 26,5 posto. Distribucija i prodaja robe Kandita i Koestlina odnosi se na tržište Hrvatske, čime je ostvareno znatno povećanje prihoda na domaćem tržištu koji su ostvarenjem od 443,5 milijuna kuna 2021. porasli za 153,5 milijuna kuna, odnosno 52,9 posto u odnosu na prethodno razdoblje. U ukupnim prihodima od prodaje ostvareni prihodi na tržištu Hrvatske čine 66,7 posto.

A kako ste zadovoljni izvozom?

Na izvoznim tržištima prodajom je ostvareno 221,0 milijuna kuna prihoda. Stabilan rezultat ostvarila je većina izvoznih tržišta koja su imala realan rast u odnosu na 2020. godinu. I dalje nam je najznačajnije izvozno tržište Bosna i Hercegovina na kojem ostvarujemo preko 35 posto prihoda od prodaje u izvozu i gdje je većina naših brendova u vrhu po tržišnom udjelu, a deterdženti za pranje rublja i dalje su količinski najprodavaniji. Svjesni smo realnosti koja će se sigurno odraziti na poslovanje Saponije i Kandita, ali vjerujemo da smo dobro složili prioritete u poslovnom planu. U narednim mjesecima fokusirani smo na ostvarenje što boljih prodajnih rezultata u turističkoj sezoni, koja će prema najavama turističkih djelatnika biti i bolja od 2019.

Pandemija Vam je donijela odlične rezultate, velikim dijelom zbog prodaje dezinficijensa. Kakva je situacija sad s tom paletom proizvoda?

Poslovnu 2020. teško možemo usporediti s bilo kojom godinom u novijoj povijesti, ne samo Saponije, već i gospodarstva u cjelini. Program dezinfekcije je preko 30 godina dio portfolija Saponije. Bio je manje poznat širokom krugu potrošača jer smo do pandemije s njim pokrivali dezinfekciju različitih ustanova, institucija te industrijskih pogona. Kada je u Hrvatskoj krenula pandemija, brzo smo reagirali i stanovništvu Hrvatske osigurali dovoljne količine sredstava za dezinfekciju ruku i površina. U tom trenutku najvažnija je bila brzina i dobra koordinacija svih službi u Saponiji. Nakon tog "prvog vala", kad nije bila bitna ni vrsta ambalaže ni dizajn, već samo kvaliteta i učinkovitost, na tržište smo izašli s cijelom linijom proizvoda Handysept i Deziclean koji su danas na tržištu prepoznatljivi kao visokokvalitetni domaći proizvodi za dezinfekciju ruku i površina. Iako su se količine, s padom pritiska pandemije, značajno smanjile, ostala je navika dezinficiranja površina u uredima i kućanstvima te su ovi naši proizvodi i dalje dobro prodavani i zastupljeni na policama dućana.

Okruženi ste građevinarima. Što konkretno rade?

Saponia je trenutno veliko gradilište jer je u tijeku realizacija investicijskog projekta energetske obnove proizvodnih pogona. Vrijedan je više od 62 milijuna kuna, od čega nam je iz EU stiglo gotovo 20 milijuna kuna. S tim sredstvima povećat ćemo energetsku učinkovitost korištenjem zelene energije tj. ugradnjom solarnih panela i energetsku obnovu 6 proizvodnih pogona i sjedište kompanije. Ovaj projekt je veliki zahvat u smjeru energetske neutralnosti Saponije, a njegovi efekti nisu kratkoročni, nego će se vidjeti s vremenom, a idu prema našem planu zero waste do 2030. i konačnom cilju – klimatskoj neutralnosti do 2050. Kao kemijska industrija, oduvijek smo osjećali obavezu pojačane zaštite okoliša u svim sferama poslovanja. U zadnjih nekoliko godina, kad se svijest o potrebi očuvanja okoliša rapidno povećala, povukli smo značajne investicijske poteze, svjesni da je zemlja na kojoj živimo jedino mjesto koje imamo za život i da je priroda ozbiljno ugrožena. Konkretno, ulažemo u povećanje energetske učinkovitosti, ekološki prihvatljivije tehnologije kojima se smanjuje potrošnja resursa i stvaranje otpada, i općenito postiže veća učinkovitost. Dodatna su ulaganja u razvoj novih proizvoda gdje se ispituju, ekološki prihvatljivije sirovine i pronalaze načini za postizanje cilja – veća učinkovitost uz smanjenje okolišnog otiska. U našem razvojnom Institutu, koji ove godine obilježava 60 godina rada, razvijene su formulacije ekoloških proizvoda od kojih 10 njih nose certifikat EU Ecolabel. ECO Active nature linija proizvoda već je četiri godine na tržištu široke potrošnje i u segmentu velikih potrošača i industrije.

Saponiji je stigao niz nagrada za zaštitu okoliša. Koliko je teško uskladiti kemijsku industriju i zaštitu okoliša?

Ovako velike investicije i orijentiranost Saponije, jedne od najvećih kemijskih tvrtki u regiji, na zelenu tranziciju i zaštitu okoliša, nisu mogle proći nezapaženo. U zadnjih godinu dana zaista smo dobili vrijedna priznanja i nagrade, što nas dodatno motivira. Svakako bih istaknula "Povelju Hrvatskog društva za kvalitetu za 2021." za unaprjeđenje kvalitete u hrvatskom gospodarstvu koje nam je dodijelilo Hrvatsko društvo za kvalitetu. Rezultati u poslovanju i usmjerenje na kupca, unaprjeđenje organizacije i zadovoljstva radnika, doprinos društvenoj zajednici kroz društveno odgovorno poslovanje i održivi razvoj te uvedeni sustavi upravljanja kvalitetom i okolišem su samo neki od kriterija za dobivanje ovog prestižnog priznanja. Svi su ovi elementi dio strategije poslovanja Saponije od same zamisli novoga proizvoda preko razvoja formulacija do izlaska proizvoda na tržište.

Naša nastojanja da doprinesemo očuvanju okoliša te osiguravanju i poboljšavanju kakvoće življenja u gradu i županiji potvrđeno je priznanjem "Zelena povelja Osječko-baranjske županije" koje nam je ove godine dodijeljeno. Posebno smo ponosni na nagradu koju nam je dodijelilo Ministarstva gospodarstva i održivog razvoja za dostignuća poslovnog sektora u zaštiti okoliša. Ova nagrada je dodijeljena prvi put 2021. Saponiji za ekološku liniju ECO Active nature.

Koji su vam još planovi?

Nastavljamo proces digitalne transformacije Saponije, čime ćemo postići značajno unaprjeđenje u vođenju poslovanja te u troškovnoj efikasnosti. Obim planova i dinamika s kojom ih realiziramo govori u prilog tome da vjerujemo u smirivanje situacije, ali i da moramo promišljati o razvitku i budućnosti tvrtki koje su značajni gospodarski subjekti u gradu i županiji s obzirom na to da u Saponiji i Kanditu zapošljavamo 1089 ljudi. Još jednom bih naglasila, dvije su najvažnije promjene u poslovanju Saponije: digitalna transformacija i zeleni projekti energetske učinkovitosti. Ono na što bih stavila naglasak je da kad si kao kemijska industrija u ciljeve stavite smanjenje emisije CO2, zero waste iz proizvodnje, brigu za čišći i zdraviji okoliš, kad smanjujete količinu ambalaže od plastike, planirate proizvodnju zelene energije i sanjate o klimatskoj neutralnosti Saponije do 2050., onda znate da ste na pravom putu.

Kakve nove proizvode pripremate za svoje kupce?

Razvojno-marketinške aktivnosti usmjerene su prema novim, premium proizvodima. Na tržište je lansiran novi brend Ornel deterdžent za pranje rublja, koji će upotpuniti ponudu ključnog programa Saponije na tržištu deterdženata za pranje rublje, koristeći snagu vodećeg brenda u kategoriji omekšivača Ornel. Kako je Ornel jedan od ključnih brendova Saponije, inovacije u mirisnima varijantama su imperativ ako želimo ostati u vrhu po prodavanosti omekšivača u Hrvatskoj i Adria regiji. Unatrag mjesec dana na tržište smo izašli s tri nove mirisne varijante i vjerujemo da će ih potrošači prihvatiti kao i sve do sada. Saponia ima široku paletu jakih brendova i kontinuirano je fokus na ključnim proizvodima kao što su Faks helizim, Nila, Ornel, Arf, Likvi i Kalodont. Cilj nam je imati atraktivan i konkurentan portfolio i zato smo stalno angažirani na praćenju životnog ciklusa proizvoda i promjenama koje su neophodne.

A što se čokolada tiče?

Prvi dio godine u Kanditu, tradicionalno, obilježavaju dva prodajna događaja – Valentinovo i Uskrs. Na tržište su lansirane dvije linije proizvoda sa zanimljivim dizajnom u limitiranom izdanju. U redovnom programu fokus je stavljen na segmente u kojima je Kandit prepoznatljiv na tržištu, a to su prutići i zdrave čokolade. Kandi prutići su već godinama među top sellerima te je na tržište lansirano novo pakiranje – mini Kandi u vrećici, a linija No Guilt čokolada proširena je s novim okusom – Mix Nuts. U ljetnim mjesecima kad čokolade imaju najmanju prodaju, na tržište lansiramo ljetnu limitiranu liniju koja je sa zanimljivim voćnim okusom te takvi proizvodi donose osvježenje u ponudu konditorskog programa.

Ističete kako je kriza donijela i promjene koje vidite i kao priliku...

Mi ovu krizu nismo birali. Ali ona je tu, i kao i svaka kriza koja u početku izgleda strašno, ipak donosi promjene koje su nužne. Pa tako i ova. Promjene koje je ova kriza donijela za Saponiju svakako su modernizacija poslovanja u svakom smislu i održivi razvoj. Bez prirode ne možemo. Saponia će nakon ove krize biti modernija, snažnija, digitalizirana kompanija, tehnološki naprednija, s jasnim planom smanjenja utjecaja na okoliš, zadovoljnijim zaposlenicima, suvremenijim i energetski učinkovitijim pogonima… Ja to vidim kao priliku i čvrsto u to vjerujem. 

Ključne riječi
Pogledajte na vecernji.hr

Još nema komentara

Nema komentara. Prijavite se i budite prvi koji će dati svoje mišljenje.