PROMO

Istraživanje pokazalo: skoro smo pet sati dnevno na mobitelu, 67% bi nas njime plaćalo, a 82% nas je zadovoljno razinom digitalizacije

Foto: Promo
Mastercard
Foto: Promo
Mastercard
Foto: Promo
Mastercard
Foto: Promo
Mastercard
11.11.2019.
u 09:55
Mastercard je u listopadu ove godine u suradnji s agencijom za istraživanje tržišta Improve proveo online istraživanje MasterIndex o navikama korištenja financijskih usluga među klijentima banaka u Hrvatskoj u dobi od 18 do 55 godina
Pogledaj originalni članak

Gotovo svi koristimo mobitele, i to prosječno skoro pet sati dnevno, a uz sve za što nam služe koristili bismo ih i za plaćanje, pokazuju rezultati redovnog istraživanja MasterIndex koje je za Mastercard provela agencija Improve. Istraživanje je pokazalo da korisnici bankarskih usluga u Hrvatskoj idu u korak s trendom digitalizacije te da su zadovoljni njenom razinom u zemlji, no bez obzira na to žele više inovacija, digitalnih rješenja i usluga u gotovo svim sferama svakodnevnog života.

Informiranost i komunikacija su nam najvažnije u svakodnevici

Digitalne usluge sastavni su dio naših života. Koristimo ih za različite svrhe, a istraživanje je pokazalo da općenito najviše koristimo pametne telefone i online chat (84%), zatim elektroničku poštu (82%), mogućnost online kupnje (81%), internetsko pretraživanje (79%), društvene mreže (74%), internetsko ili mobilno bankarstvo (64%), navigaciju (64%), vremensku prognozu (61%), aplikacije za plaćanje (60%), usluge dijeljenja slika i videa (56%) te traženja smještaja (42%). Kada je riječ o svakodnevnom korištenju digitalnih usluga, najviše koristimo one za komunikaciju i informiranje: internetsko pretraživanje (97%), društvene mreže (92%), mobitel s pristupom internetu i online chat (85%), elektroničku poštu (85%) te vremensku prognozu (73%).

U usporedbi s prošlogodišnjim rezultatima, društvene mreže se nešto manje koriste, a navigacija, aplikacije za plaćanje i video na zahtjev više. Mlađi ispitanici iznadprosječno koriste pametni telefon, češće kupuju online, dijele fotografije, gledaju video sadržaje, slušaju glazbu, koriste aplikacije za plaćanje, prate sport te se informiraju o putovanjima i stanju u prometu. S druge strane, stariji ispitanici u većoj mjeri koriste navigaciju, e-čitače, internetsko i mobilno bankarstvo, elektroničku poštu te internetsko pretraživanje, a češće gledaju i vremensku prognozu.

Foto: Promo
Mastercard

Većinom smo zadovoljni razinom digitalizacije

Značajna većina od 82% zadovoljna je razinom digitalizacije u Hrvatskoj, što je blagi porast zadovoljstva od 4% u odnosu na studeni prošle godine. Ipak, dobar dio nas želi vidjeti više inovacija i digitalnih usluga u zdravstvu (73%), javnoj upravi (53%), obrazovanju (49%) te drugim područjima kao što su pravosuđe (21%), javni prijevoz (20%), trgovina (16%), financijske usluge (14%) ili telekomunikacije (11%). Po pitanju razine digitalizacije u zemlji najkritičniji su mladi koji prvenstveno žele vidjeti veće pomake na području obrazovanja, zdravstva i javnog prijevoza. S druge strane, stariji ispitanici bi to voljeli vidjeti u javnoj upravi, zdravstvu, telekomunikacijama i automobilima.

Mobitele koristimo skoro pet sati dnevno

Gotovo svi ispitanici (96%) koriste mobitel, na kojem prosječno provedu gotovo pet (4,7) sati dnevno. Mobitel najviše koriste mladi od 18 do 29 godina, i to u prosjeku pet i pol sati dnevno, dok ga ipak manje koriste oni stariji. Ispitanici redovito koriste i prijenosno (81%) i osobno računalo (62%), smart TV (49%), tablet (41%), digitalnu kameru (34%), bežične zvučnike i slušalice (30%), igraće konzole (22%), pametne satove (12%) i druge uređaje. Dnevno se ipak najviše vremena provede uz uređaje vezane za sport (10,4 sata), one namijenjene zdravstvenim potrebama (9,4 sata) te pametne satove (7,2 sata). Riječ je o značajnom povećanju korištenja u odnosu na prošlu godinu.

Dvije trećine nas je zainteresirano za plaćanje mobitelom

Čak 67% ispitanika bilo bi zainteresirano za online plaćanje putem mobitela, što je porast od 6% u odnosu na zadnji val istraživanja u svibnju ove godine, ali i 6% manje nego u studenom 2018. Aktualni rezultati govore da ovakav način plaćanja najviše zanima one s mjesečnim primanjima većim od 12.000 kn (79%), ispitanike iz Slavonije (77%), Like, Korduna i Banovine (75%) te mlade od 18 do 29 godina (72%) i one bez primanja (72%). Za plaćanje prislanjanjem mobitela uz POS terminal zainteresirano je 59% ispitanika, a za plaćanje putem mobilne aplikacije njih 62%. Vidljiva je razlika od zadnjeg vala istraživanja u svibnju ove godine kada je za ovakva plaćanja bilo zainteresirano tek oko polovine ispitanika. Ipak, valja napomenuti da su aktualni rezultati gotovo isti kao i u studenom prošle godine.

Foto: Promo
Mastercard

Nadalje, najnovije istraživanje pokazuje da su za ovakve načine plaćanja nešto iznad prosjeka zainteresirani korisnici kreditnih kartica i onih s odgodom plaćanja, mladi od 18 do 29 godina, muškarci te oni s iznadprosječnim mjesečnim prihodima. Uz njih su za plaćanje mobilnom aplikacijom više zainteresirani visokoobrazovani, a za plaćanje mobitelom na POS terminalu i ispitanici iz Slavonije, Like, Korduna, Banovine te sa sjevera zemlje. S druge strane, kada je riječ o plaćanju mobitelom otprilike petina ispitanika je neodlučna, dok 18% to ne zanima.

Plaćanje mobitelom najpoželjnija alternativa karticama

Pored nekih drugih alternativa platnim karticama mobitel djeluje još popularnijim sredstvom plaćanja – u tom slučaju čak 71% ispitanika bi odabralo mobitel umjesto nekog drugog uređaja ili metode. Štoviše, mladi od 18 do 29 godina bi u još većoj mjeri (79%) za plaćanje koristili mobitel, dok su tome definitivno najviše skloni oni s najvišim mjesečnim primanjima (86%).

Općenito, ispitanici bi u manjoj mjeri odabrali neka druga sredstva i načine plaćanja kao što su osobna iskaznica ili putovnica (19%), biometrijske karakteristike koje primjerice uključuje skeniranje otiska prsta ili rožnice oka (13%), pametni sat (12%), tablet (10%) te implantat poput čipa (5%). Zanimljivo je da se i tu ponovno najviše razlikuju odgovori ispitanika s najvišim primanjima – čak 40% ih je spremno za plaćanje koristiti osobnu iskaznicu ili putovnicu, 23% biometriju te iznimno visokih 20% i implantat poput čipa. Međutim, ima i onih koji izuzev kartica nisu spremni koristiti niti jedan od navedenih načina plaćanja, a njihov broj nije zanemariv jer se radi o petini ispitanika.

Gotovo svi koristimo platne kartice

„I ovaj se put pokazalo koliko su popularne platne kartice. Koristimo ih gotovo svi (96%), a preko polovice (55%) nas u novčaniku ima barem jednu. Osim toga, zabilježili smo i rekordan udio korisnika debitnih kartica (92%). Što se pak tiče udjela korisnika kreditnih kartica (48%) i onih s odgodom plaćanja (20%), on je ostao praktički jednak“, istaknula je direktorica kompanije Mastercard u Hrvatskoj Sanja Žigić.

Kartice, bez obzira o kojem se tipu radi, više koriste muškarci, visokoobrazovani, stariji od 40 godina te oni s mjesečnim prihodima iznad 5.500 kn.

Kartice koristimo sve više pri online kupnji

Većina korisnika kartica (89%) barem povremeno koristi svoje kartice prilikom online kupnje, a riječ je o povećanju od 4% u odnosu na svibanj ove godine te 2% u odnosu na studeni 2018. Svakog tjedna kartice u tu svrhu koristi 15% korisnika kartica, dok 36% to čini jednom do dva puta mjesečno. U oba slučaja radi se o povećanju za 7%. Kartice pri online kupnji još nešto više koriste korisnici kreditnih kartica i onih s odgodom plaćanja, mladi od 18 do 29 godina, muškarci, visokoobrazovani te oni s višim prihodima.

Online kupci za plaćanje najčešće koriste debitne kartice (32%), zatim PayPal (25%) i kreditne kartice (23%), a puno manje gotovinu prilikom preuzimanja dostave (8%), internetsko bankarstvo (7%) ili obročno plaćanje kreditnom karticom (4%). Kreditne kartice za online kupnju koriste više stariji ispitanici, oni s višim prihodima te muškarci. PayPal također preferiraju slične skupine ispitanika – stariji od 40 godina i oni s mjesečnim prihodima iznad 9.000 kn. S druge strane, debitne kartice u ovom slučaju najčešće koriste mladi od 18 do 29 godina te oni s najnižim prihodima.

Foto: Promo
Mastercard

Glavni razlog za online kupnju je i dalje cijena, odnosno popusti i akcije (66%), zatim ušteda vremena (60%), mogućnost kupnje u bilo koje vrijeme (59%), dostupnost određenih proizvoda isključivo online (57%), veća ponuda nego u klasičnim trgovinama (55%), dostava (44%) te lakša usporedba cijena (40%).

Povjerenje u sigurnost online kupnje raste vrlo sporo

Gotovo svi ispitanici (95%) su svjesni da mogu pohraniti podatke svojih platnih kartica na web shopovima, no značajan broj (41%) ih još uvijek nema povjerenja u web shopove. Međutim, taj se udio ipak malo (4%) smanjio od zadnjeg vala istraživanja u svibnju. Iako postoji određeni broj skeptika, pomalo se povećava broj onih koji pohranjuju kartične podatke – na stranim web shopovima to čini 35% ispitanika, dok je udio na domaćim web shopovima ipak dosta manji te iznosi 14%.

Za autentifikaciju plaćanja i dalje želimo PIN

Kada je riječ o sigurnosti, neizbježno je pitanje autentifikacije plaćanja. Što se tiče same metode, točno polovica ispitanika bi odabrala PIN, preko trećine (37%) skeniranje otiska prsta, a mnogo manji broj skeniranje rožnice oka (5%), kod poslan SMS-om (5%) ili prepoznavanje fizionomije lica putem selfie fotografije (2%). U odnosu na prošlogodišnje istraživanje, preferencija za korištenje PIN-a povećala se za čak 9%, dok je interes za biometrijom pao za 5%.

JAMES GANDOLFINI

Bivša supruga je pomahnitala nakon razvoda! Nabrajala starlete s kojima ju je varao i seksualne devijacije u kojima je uživao

Sit javnog pranja prljava obiteljskog rublja, Gandolfini je samo kratko komentirao da u njenim navodima nema istine te da su braku presudili psihički problemi s kojima se odbijala suočiti. Ljubavnu sreću pronašao je u zagrljaju bivše manekenke Deborah Lin. Vjenčali su se u ljeto 2008. u njezinu rodnom Honoluluu, a kum im je bio glumčev sin. Nakon što su postali ponosni roditelji djevojčice Liliane Ruth, činilo se kako su se Gandolfiniju sve kockice posložile. Sudbina je, međutim, za njega imala drukčiji plan.

Ključne riječi
Pogledajte na vecernji.hr