Jirí Dvorjančanský,čelnik Vipneta:

Regulative i dodatni porezi koče ulaganja u nove tehnologije

Foto: Slavko Midzor/PIXSELL
Regulative i dodatni porezi koče ulaganja u nove tehnologije
12.10.2015.
u 18:50
S niskim marginama teško je ponuditi 4G ili 5G, čak i nadograđivati postojeću fiksnu infrastrukturu prema optici, kaže predsjednik uprave Vipneta
Pogledaj originalni članak

Vipnetu će se posljednja velika kupnja, ona Amis telekoma, u rezultatima vidjeti u trećem tromjesečju. Operator je time povećao dostupnost svoje vlastite brze optičke i ine mreže na 370 tisuća kućanstava u Hrvatskoj.

Jiří Dvorjančanský, predsjednik uprave Vipneta, kaže da tako stabiliziraju prihode i jačaju ponudu konvergentnih usluga. "Kombinacija najboljih broadband tehnologija i tri puta veća pokrivenost superbrzim internetom od Hrvatskog telekoma pridonose dvoznamenkastom rastu naših fiksnih usluga", kaže Dvorjančanský. Međutim, prvi prodajni zaokret, krajem prošle godine, koji je rezultirao rastom ukupnog poslovanja Vipneta, sada se u prvoj polovici godine nekako istopio pa smo s Dvorjančanským razgovarali o stanju na tržištu i planovima.

Ukidanje roaminga 2017.

Zašto se istopio onaj početni rast? Gdje je prostor za rast Vipneta, ali i telekom tržišta?

Ne bih se složio da ne rastemo. Rastemo u operativnom poslovanju jer rastu prihodi od usluga, što nam je temeljno poslovanje. Rast prihoda od usluga vidljiv je zbog dvoznamenkastog rasta u fiksnom segmentu i stabilizaciji mobilnog segmenta. Trend ukupnih prihoda još ne pokazuje taj napredak zbog slabijih prihoda od prodaje hardvera, ali to je biznis niske margine sa zanemarivim utjecajem na dobit kompanije. Na žalost, financijski rezultati za prvo polugodište pokazuju pad operativne dobiti zbog jednokratnog troška restrukturiranja i tri puta većih frekvencijskih naknada. Samo zbog povećanih frekvencijskih naknada naša operativna dobit je na godišnjoj razini manja za 16 milijuna eura.

Gdje vidite taj rast, jer ukupan prihod Vipneta nije narastao, a ne raste ni ukupno tržište?

Tržište je pod utjecajem značajnog smanjenja glasovnih usluga u fiksnom segmentu, a to primarno utječe na HT jer on u fiksnom segmentu još uvijek kontrolira 83% tržišta. Trend smanjenja pokreće prelazak s fiksnih na mobilne telefonske usluge. Sve više korisnika prelazi u mobilni segment zbog bolje uporabljivosti i dostupnosti usluga. Usto, tržište je zasićeno mobitelima i zbog toga se prihodi u toj kategoriji biznisa s niskom marginom iz godine u godinu smanjuju. Vidimo i pozitivne pomake na ukupnom tržištu, i to kroz porast penetracije fiksnog brzog broadbanda i IPTV-a, stabilizaciju mobilnog segmenta i povećanu potražnju za mobilnim internetom. Vipnet pak snažno raste u brzom internetu, IPTV-u i konvergentnim uslugama, a k tome, vidimo i ubrzanje u tom trendu.

Jesu li regulatorni utjecaji ulaska Hrvatske u EU na telekom biznis gotovi?

Ne. Mobilna će industrija u idućim godinama ponovno biti pogođena zbog ukidanja roaminga 2017. Uz EU regulaciju, suočeni smo i s dodatnom lokalnom regulacijom industrije. Rezultat kombinacije EU i lokalne regulative i dodatnih poreza vidljiv je u profitnim marginama mobilnih operatora koje su među najnižima u Europi. Istina je također da u ovoj industriji ne možete stati s ulaganjima. Mi smo upravo uložili i pustili u rad najbržu mobilnu mrežu u Hrvatskoj koja se temelji na 4G+ tehnologiji. Iz ove perspektive, tolika količina regulacije može biti rizik za budući razvoj mobilne infrastrukture. A ako u obzir uzmete da nam je lanjsko povećanje frekvencijskih naknada izravno oduzelo 16 milijuna eura godišnje iz operativne dobiti, vidimo da će mobilne kompanije generirati manje kapitala potrebnog za ulaganje u nove tehnologije.

Teško protiv HT-a

Zašto vas to zabrinjava kad i dalje ulažete?

Već sada vidimo da građani, tvrtke i država žele najnoviju infrastrukturu i kvalitetnije veze, žele u cloud. Međutim, treba i kapitala, ali i vremena da se to realizira, a treba to raditi tako da se ne potrati vrijednost, odnosno da se investicije mogu isplatiti. S ovako niskim marginama teško je ponuditi nove tehnologije poput 4G ili 5G, pa čak i nadograđivati postojeću fiksnu infrastrukturu prema optici.

Može li se to dijelom riješiti državnim ulaganjem u alternativnu nacionalnu međugradsku optičku mrežu kao što to planira realizirati tvrtka Odašiljači i veze?

Vipnet stoji pri tome da Hrvatska treba infrastrukturu koja bi na međugradskoj razini konkurirala HT-u. Trenutačno je to važno za tržište fiksnih usluga gdje HT kontrolira 83% tržišnog udjela i ima gotovo monopolnu poziciju u ponudi međugradske infrastrukture u Hrvatskoj. Rezultat toga je slabija kvaliteta usluge za korisnike i više cijene u usporedbi s ostatkom EU. Bez konkurentnijeg okruženja u fiksnom segmentu HT ne mora ulagati u mrežu. Zato može ponuditi Service Level Agreement (SLA) po kojem mu mreža može pasti na 24 sata i da to ne mora kompenzirati, kao što smo vidjeli nedavno. S prijedlogom rješenja koje je predstavio OiV, vjerujemo u razvoj veće konkurentnosti, ali i povećanje kvalitete usluga zbog mogućnosti backup veza koje bi bile ponuđene preko dviju paralelnih ruta.

Kažete da mobilni broadband raste, ali HAKOM-ova statistika broja korisnika mobilnog interneta prestala je rasti. Zašto?

Da, korištenje mobilnog interneta raste i u odnosu na prošlu godinu imamo više od 50% rasta internetskog prometa preko mobitela. Rast je gotovo eksponencijalan. Broj SIM kartica ne govori ništa o tome koliko se one koriste. Mnogi korisnici USB stickove koje su ranije koristili za mobilni internet mijenjaju za vrlo konkurentne podatkovne pakete u okviru tarifa za pametne telefone. Ti se podatkovni paketi ne koriste samo za surfanje već se pametni telefoni sve više koriste kao hot spotovi za povezivanje drugih uređaja u kućanstvu poput laptopa.

Jeste li zainteresirani za kupnju IT tvrtki? Možda i telekoma poput H1 Telekoma i Metroneta?

U IT-u, nijedan igrač na tržištu nema više od 3 posto tržišnog udjela te je zato nezahvalno govoriti o akvizicijama. S druge strane, Vipnet je već u prošlosti pokazao da prepoznaje vrijedne akvizicije, poput B.neta, Amisa ili nekoliko manjih kabelskih operatora. Kada na tržištu primijetimo potencijal, analiziramo donosi li vrijednost našem osnovnom poslovanju. Molim vas za razumijevanje jer konkretne slučajeve H1 Telekom i Metroneta nismo u mogućnosti komentirati.

Kako će se Vipnet uključiti u ponudu internetskih usluga?

Svi telekomi traže prilike i izvan telekom biznisa. Vipnet je ušao, primjerice, u ICT. Ponudili smo usluge podatkovnog centra koji je jedan od najsigurnijih u RH. Promatramo ponude za vertikalna rješenja u specifičnim industrijama i tu smo već primijenili svoje ICT rješenje za hotelsku industriju u Adriatic Luxury Hotelsu. Početkom godine smo pilotirali rješenje za pametni dom. U okviru Telekom Austria Grupe istražujemo mogućnosti poput osiguranja, rješenja za kućanstva i M2M rješenja.

>>HT i Vipnet uz svoje brendove vladaju tržištem

>>Telekomi od sutra moraju navesti sve fiksne mjesečne troškove

Pogledajte na vecernji.hr

Još nema komentara

Nema komentara. Prijavite se i budite prvi koji će dati svoje mišljenje.