Hrvatska pošta (HP) investirat će 108 milijuna kuna u nabavu 300 paketomata koji će biti raspoređeni na frekventnim mjestima u urbanim središtima u cijeloj Hrvatskoj. U HP-u objašnjavaju da će paketomati građanima značiti mjesto isporuke i slanje pošiljaka sedam dana u tjednu od 0-24, bez čekanja u redu. Paketomati pak za HP, poručuju, znače prostor za razvoj novih usluga te dodatnu operativnu optimizaciju i stabilniji rast poslovanja. Na uvođenje paketomata u HP-u kažu da su se odlučili vođeni potrebama tržišta te trendovima iz europskih zemalja.
Poboljšanje usluga
Sukladno razvojnoj strategiji Pošta 2022., najavljuju u HP-u, hrvatski građani do kraja godine započet će s korištenjem paketomata. Kako objašnjavaju u toj tvrtki, sve veći utjecaj internetske trgovine posljednjih godina te rast tog tržišta koji je u Hrvatskoj na razini od 12 posto godišnje, otvaraju kontinuiranu potrebu za poboljšanjem korisničkih iskustava i onime što se u kurirskoj dostavi naziva „last mile“. Navode i da procjene govore da se u vrijeme pandemije koronavirusa korištenje e-trgovine povećalo za više od 50 posto. U HP-u kažu da je i u danima prije pandemije svijet već bio u velikoj mjeri okrenut internetskoj kupnji, a problemi s dostavom bili su dio folklora – naručimo pošiljku na kućnu adresu, a zapravo smo na poslu u vremenu dostave pa nađemo obavijest i idemo do poštanskog ureda. U poštanskom uredu dočekaju nas red i gužva. Gubimo vrijeme i pitamo se po deseti put zašto nismo po određeni artikl ipak skoknuli do specijalizirane trgovine nego sad tu čekamo.
– Ipak, web trgovina pruža komoditet kupnje od doma, u neko možda kasno doba noći ili uz ranojutarnju kavu. I to je naša stvarnost. Tih trendova svjesni su svi logističari i dostavne tvrtke u cijelom svijetu. Neki od njih godinama odlično provode taj dio „last mile“ isporuke – kad sretni dostavljač uručuje pošiljku još sretnijem primatelju – objašnjavaju u HP-u i podsjećaju da su već uvođenjem usluge Paket 24 predstavili transformaciju dotadašnjeg HPekspresa. HP-u će partner u projektu paketomata u Hrvatskoj biti Estonska pošta, koja je, navode, najnapredniji primjer korištenja paketomata jer 90 posto isporuke paketa obavlja upravo na taj način.
– HP radi sukladno smjernicama Vlade koje se odnose na proračunske i izvanproračunske korisnike. Pad prihoda prati smanjenje troškova, dok se s investicijama ne staje. Važno je da nastavimo ulagati u gospodarstvo. Mijenjamo paradigmu Pošte. Za šest mjeseci više nećemo isporučivati na adresu, već izravno korisniku gdje god se nalazio – ističe Ivan Čulo, predsjednik uprave HP-a. Čulo napominje da je korisnički portal jedna od idućih važnih stvari za korisnike i objašnjava da će preko tog portala građani moći upravljati svojim pošiljkama i imati trenutačnu kontrolu nad njima.
– Same mjere koje smo poduzeli vezano uz poremećaje koje je izazvala pojava koronavirusa su brojne. Od prilagodbe poslovanja i dostave kako bismo bili korisnicima na usluzi, nabave svih sredstava zaštite za naše zaposlenike na terenu, dali smo na raspolaganje našu uslugu Hrvatskom Crvenom križu i Caritasu te smo u suradnji s Hrvatskom poštanskom bankom osigurali da umirovljenici mogu naručiti svoje mirovine na kućni prag. Također, darovali smo respirator bolnici Sveti Duh – kaže Čulo i dodaje da su u ova teška vremena još jednom dokazali da je HP važan dio društva te da snosi odgovornost da to ostane i s novim trendovima.
Paketomat na 8000 ljudi
– Ulaganje u paketomate i uslugu Locodels primjeri su kako se Hrvatska pošta može brže prilagoditi novim navikama potrošača. Također, akvizicijom Locodelsa prošle godine razvija se dodatni oblik usluge koju će otvoriti svojim partnerima, a o čemu će ubrzo biti više informacija – zaključuje Čulo. Inače, u baltičkim zemljama postavljeno je ukupno 745 paketomata, odnosno jedan paketomat na 8000 stanovnika.
Za mene bi napredak bio kad bi HP za početak počeo dostavljati preuzete pošiljke na adresu korisnika umjesto da poštar ubacuje lažno ovjereni papirić o pokušanoj dostavi, a netko je cijeli dan kod kuće. Ovako naplate uslugu koju ne izvršavaju. Kad svladaju temeljnu logiku da onaj koji plaća slanje paketa, želi da paket bude dostavljen korisniku, a ne poštanskom uredu, onda mogu razmišljati o paketomatu. U nekim krajevima pošta je udaljena i desetak kilometara od korisnika. Naravno da je lakše poštaru da u kaslić ubaci lažno ispunjenu obavijest. A korisnik onda u oba pravca napravi 20 kilometara za nešto što si je pošta naplatila.