Koncesionari na Zračnoj luci “Franjo Tuđman” ispunili su obvezu iz koncesijskog ugovora i sagradili su novi putnički terminal u roku od tri godine od dana preuzimanja zagrebačkog aerodroma pod svoje upravljanje. Ovaj tjedan terminal je i pušten u promet.
Tvrtka Međunarodna zračna luka Zagreb (MZLZ), koju su osnovali koncesionari na Plesu – Aerports de Paris, Bouygues, Marguerite, IFC, TAC i Viadukt, preuzela je zagrebački aerodrom krajem 2013. i naslijedila broj od 2,300.231 putnika, koliko ih je te godine prošlo preko Plesa.
Restrukturiranje CA
Zračna luka “Franjo Tuđman” je pak u 2016. opslužila 2,766.097 putnika, što znači da je u tri godine pod koncesijom broj putnika povećan za 465.866 ili oko 20 posto. Zagrebački aerodrom je pak u 2013. u odnosu na 2012. imao pad broja putnika za nešto više od 40.000, prvenstveno zbog programa restrukturiranja Croatia Airlinesa, koji je morao rezati broj linija i zrakoplova. Ako se izuzme 2013. kao iznimna godina zbog Croatia Airlinesa, koji čini 55% ukupnog prometa na Plesu, rast broja putnika na ZL Franjo Tuđman pod koncesijom može se usporediti s razdobljem od 2010. do 2012., kad je broj putnika porastao za 270.748.
Rast broja putnika koncesionari su, među ostalim, osigurali dovođenjem 10 novih aviokompanija na Pleso, među njima i neke od najvećih svjetskih avioprijevoznika – KLM, Swiss, Qatar Airways. Tom je rastu poprilično pridonio i dolazak kanadskog Air Transata koji je uveo sezonsku liniju jednom tjedno između Toronta i Zagreba. Ove godine pak ZL Franjo Tuđman vjerojatno će premašiti tri milijuna putnika jer dolaze nove aviokompanije, a postojeće povećavaju broj frekvencija ili uvode nove linije.
Dolazi Emirates
Tako će od lipnja Emirates svakodnevno povezivati Zagreb i Dubai, Air Transat će dva puta tjedno letjeti između Toronta i glavnog hrvatskog grada, a Croatia Airlines će uvesti četiri nove linije. A što je veći broj putnika na Franji Tuđmanu, to će značiti i veću zaradu za Hrvatsku jer za svakog putnika koncesionar plaća 1,25 eura koncesijske naknade. MZLZ je dosad u državni proračun uplatio oko 15,7 milijuna koncesijske naknade, a prema izračunima Ministarstva mora, prometa i infrastrukture, u 30 godina, koliko traje koncesija na Plesu, platit će oko 500 milijuna eura po toj osnovi.
No to im ne bi trebalo predstavljati problem jer su koncesionari u ove tri godine već dva puta povećavali putničke takse. Tako su odmah nakon preuzimanja zračne luke putničke takse za međunarodne putnike povećali s 10 na 15 eura, a za domaće s četiri na sedam eura. Od otvaranja novog terminala te takse su dodatno poskupjele pa sad iznose 17 eura za međunarodne putnike i 7,5 eura za domaće.
Zbog skupljih naknada zagrebački aerodrom napustile su neke aviokompanije poput niskobudžetnog Easyjeta.
Brzo će Zagreb na pet milijuna, a tada slijedi proširenje ZL F. Tuđman.