Tema okruglog stola

Konzultanti: Zanimanje za čijim je uslugama zadnjih godina potražnja od tvrtki sve veća

Foto: import
Konzultanti: Zanimanje za čijim je uslugama zadnjih godina potražnja od tvrtki sve veća
11.10.2008.
u 13:01
Pogledaj originalni članak

Rezanje troškova, strateško pozicioniranje kompanija, restrukturiranje, uspostava bolje komunikacije u tvrtkama ili pak bolja edukacija u sve zahtjevnijem financijskom i informatičkom sektoru neki su od poslova konzultanata, za čijim se uslugama potražnja zadnjih godina znatno povećala. Istodobno su im i smanjeni rokovi u kojima posao moraju obaviti, pa se više ne mjere u godinama nego mjesecima.

A ponekad i kraće, pa zbog toga, ili zato što pojedini klijenti imaju nerealna očekivanja, kozultanti ponekad odbijaju posao, tvrde sudionici okruglog stola – domaći konzultanti zaposleni unutar svjetski poznatih konzultantskih kuća i oni koji su se odlučili na pokretanje tog posla nakon što su godinama crpili znanje u praksi. Sudionici govore i o najčešćim projektima na kojima rade u zadnje vrijeme, sposobnosima koje svaki konzultant mora imati te zašto i komu su na tržištu potrebne i male i velike konzultantske kuće.

Boris Teški, direktor konzultantske kuće INSTAR, upućen je ponajprije u prehrambenu industriju u kojoj su, kaže, najčešći upiti vezani za rezanje troškova, a u zadnje vrijeme javljaju se i  zahtjevi vezani za evaluaciju strateške pozicije kompanija ili projekte kao što su akvizicije i povezivanja.
– Dok se vlasnički ne pokrenu procesi povezivanja i konsolidacije unutar cijele industrije, nema pretpostavki za ubrzan razvoj. Projekti rezanja troškova su kratkoročna rješenja, a industriji su potrebni dugoročni razvojni projekti vezani uz primarnu proizvodnju i regionalna širenja. Potrebno je udruživanje, ostalo je sekundarno. Za takve projekte treba mijenjati mentalitet, ali i savladati poneki ego – tvrdi Teški.

Zlatko Bazianec iz konzultantske kuće A. T. Kearney kaže da su neke tvrtke došle do trenutka odluke o budućnosti njihova poslovanja i traže od konzultanata smanjenje troškova u kratkom roku, odnosno već sutra.

Rezanje troškova
– Projekti poboljšanja produktivnosti, lanca opskrbe i smanjenje troškova kao i optimizacije prodajnih kanala ostaju trenutačno najčešći zadaci naših klijenata – kaže Bazianec.
I Tobias Lesar, viši menadžer u odjelu za poslovno savjetovanje u Deloittu, kaže da im je posao u zadnje vrijeme fokusiran na rashodovni dio.

– Kada je ekonomski ciklus pozitivan, onda se na to zaboravi, no kada je konjuktura negativna, onda se odjednom traži rezanje troškova. No, kako država ne daje dobar primjer, to ne slijede niti tvrtke – tvrdi Lesar.

Za razliku od primjera gdje se traži rezanje troškova, Petar Kajevski iz Roland Bergera tvrdi da  njihov portfelj projekata sadrži relativno malo takvih usluga.

– Regija se još uvijek nalazi u fazi brzog gospodarskog rasta, a u tvrtkama postoji puno potencijala vezanog uz reorganizaciju i pametniji način poslovanja, koji valja iskoristiti prije nego što se prijeđe na tvrdo rezanje troškova – tvrdi Kajevski.

Osim mikroposlova, postoje i konzultanti koji moraju rješavati drugačija pitanja, ali također važna za poslovanje. Primjerice, Hauska & Partneri posao temelji na menadžmentu i poslovnom savjetovanju.

Daria Mateljak Bartulin, partnerica tvrtke, kaže da se zahtjevi sve više odnose na bolju komunikaciju sa zaposlenicima, nevladinim udrugama, lokalnom zajednicom ili stručnim krugovima, odnosno na izgradnju unutarnjih odnosa.

Ðurđica Ognjenović, direktorica konzultantske tvrtke Ognjenović i Lovegrove, kaže da su fokusirani na rješavanje specifičnih problema iz područja financija i upravljanja s kojima se svakodnevno susreću banke i kompanije, a u inozemstvu su najviše angažirani na području financijske regulative, te restrukturiranju i sanaciji banaka, gdje su klijenti uglavnom regulatorna tijela.
– A da bi se potrebni zahtjevi klijenata ispunili, konzultant mora imati znanja, poznanstva, ali i iskustva – kaže Lesar.

Potvrđuje to i Boris Teški dodajući i potrebu vjerovanja u sebe.
Bartulin konzultanta opisuje kao osobu koja ima sve karakteristike navalnog igrača – brz je, tehnički dobar, ima inspiraciju i viziju kako stvari napraviti do kraja, ali i kvalitete i instinkt obrambenog igrača, koji razumije sve rizike i nema potrebe biti u špici napada, nego pripremati stvari za akciju.

Nadalje, tvrdi, kod konzultanta je vrlo važna interdisciplinarnost, spremnost da stalno uči, te profesionalnost, jer je potrebno svladati više područja, koja se moraju odrađivati istodobno uz veliku volju i predanost, jer konzultanti si ne mogu priuštiti gubitak entuzijazma na projektima – zaključuje Bartulin.

– Konzultant mora posjedovati određena specijalistička znanja u kombinaciji praktičnog iskustva i teoretskog znanja, te određene vještine, posebno diplomatske i komunikativne – kaže Ognjenović i dodaje: – Konzultant mora u nekoj oblasti svoje struke biti najbolji (ili bolji od većine ostalih) – mora biti ekspert, nikako prosječan. To je posebice izraženo kod konzultanata pojedinaca (tzv. free-lanceri). Konzultant se mora stalno usavršavati, a praktično znanje najviše se stječe na samim projektima – zaključuje Ognjenović.

Bazianec kaže da je glavni razlog ulaska u globalnu konzultantsku kuću činjenica da one pružaju brži put prema uspješnoj karijeri, ali uz velika odricanja.
Iskustvo i specijalizacija

– Mladi ljudi koje zapošljavamo uglavnom imaju internacionalno znanje  te  u početku  rade  sa   starijim kolegama. Nakon nekoliko godina mogu postati oslonac timova ili sami voditi razne projekte. Što se tiče specijalizacije, ona postoji u zapadnim zemljama gdje je tržište razvijenije, dok se na manje razvijenim tržištima poput našeg ili primjerice austrijskog i mađarskog, djeluje regionalno kako bi se mogla proširiti baza. Zatim se konzultanti, uz takvo internacionalno iskustvo i specijalizaciju u pojedinom gospodarskom sektoru, kroz određeno vrijeme mogu kvalificirati u iskusne stručnjake – tvrdi Lesar.

– Često velike konzultantske kompanije regrutiraju svoje ljude s određenog tržišta, no mislim da to nije tolika količina znanja poput onog koje imaju osobe što vode privatne konzultantske tvrtke – znanja o kompaniji, tržištu, kulturi i odnosima u kompanijama – tvrdi Teški.

– Manje konzultantske kuće mogu osigurati puno individualniji pristup i uslugu po mjeri i nisu prikladne za velike projekte, dok velike jesu i imaju standardne procese kojih se moraju pridržavati – tvrdi Ognjenović.

Bazianec kaže da tvrtke postaju sve veće, a rješenja koja se traže trebaju biti gotova u sve kraćem roku. Zbog toga je potreban angažman velikog broja stručnih ljudi, pa je prema tome i logično da velike konzultantske kuće rade za veće kompanije s velikim zadacima. Može se reći da  globalizacija sigurno ide na ruku i globalnim konzultantskim kompanijama – tvrdi Bazianec.

– Velik broj domaćih tvrtki ne može si iz financijskih razloga priuštiti angažiranje nekih od većih i svjetskih konzultanata, iako imaju i puno dublje i veće probleme od velikih kompanija, pa angažiraju manje konzultantske kuće koje su specijalizirane za određeno područje, što ne znači da naš rad ne isključuje suradnju s primjerice nekim umirovljenim konzultantom iz velike konzultantske kuće ili suradnju s nekom drugom stranom konzultantskom kućom – kaže Teški. 

Bartulin tvrdi da su lokalno znanje i stručnjaci nužni, jer jedino oni mogu procijeniti specifični gospodarski odnos, kulturu, naviku ili političko okružje. Jer, bez obzira na pravila koja se uče u nekoj školi, ona ne funkcioniraju u određenom lokalnom okružju.

Pa se događa da se konzultantski pristup ili rješenje koji su bili uspješni na nekom drugom tržištu, ne pokažu dobrim u određenom trenutku na našem tržištu.  Teški zaključuje da je radom u kompanijama poput Plive ili Lure uvidio da se angažmanom stranih konzultantskih kuća često dobivaju rješenja s globalnih tržišta, koja su u primjeni padala.


Više o temi

Zlatko Bazianec: Najbolje talente nalazimo među polaznicima MBA studija ili među najboljima sa sveučilišta. No stručnjak se postaje tijekom deset godina rada na raznim projektima.

Boris Teški: Velike konzultantske kuće imaju pristup globalnom znanju, ali zato manje donose specijalistička znanja i poznaju lokalna tržišta, što veliki nemaju.

Petar Kajevski: Fleksibilnost, komunikativnost, ambicioznosti i stručnost važni su za rad u konzultantskoj kući. Samostalno posao mogu pokrenuti eksperti na nekom području.

Tobias Lesar: Nitko nije izašao s fakulteta i postao konzultant. Za konzultanta škole nema, to je nešto što se uči na terenu.

Đurđica Ognjenović: Nikada ne postoje dva jednaka projekta iako je možda na prvi pogled riječ o sličnim problemima i istoj usluzi. Klijenti su drugačiji i specifični, što predstavlja nove izazove te je za pronalaženje najprikladnijeg rješenja nužno veliko iskustvo.

Daria Mateljak Bartulin: Konzultanti međusobno surađuju jer tvrtke trebaju različite vrste usluga. Pa ponekad male rade s velikima ili komunikacijski konzultanti s pravnima i sl.

Pogledajte na vecernji.hr