Hrvatska nacionalna aviokompanija Croatia Airlines 2013. godinu završila je sa 669 tisuća kuna dobiti, i to nakon što je godinu prije iskazala rekordan gubitak od 488 milijuna kuna. Najveći dio tog gubitka odnosio se na usklađivanje vrijednosti zrakoplova – 298 milijuna kuna. Predsjednik uprave CA Krešimir Kučko za Večernji list govori kako je, unatoč padu broja putnika, prihoda i naleta, prošle godine doveo kompaniju u plus, a odgovora i na sumnje da je ta dobit samo računovodstveni trik te prvi put javno govori o svojim prethodnicima na čelu CA Ivanu Mišetiću i Srećku Šimunoviću.
Je li prikazana dobit CA samo knjigovodstveni trik?
Nije to nikakav trik. Mi smo društvo koje posluje sukladno Zakonu o trgovačkim društvima i poštujemo međunarodna pravila, pogotovo ona računovodstvena. Prošle godine imali smo jednokratne stavke i napravili ono što se nije radilo godinama, a to je usklađivanje vrijednosti zrakoplova. Dakle, godinama se uporno držalo nešto u knjigama što toliko ne vrijedi i zapravo na taj način povećavala vrijednost. Mi smo uskladili vrijednost zrakoplova sukladno procjeni ovlaštenih procjenitelja. Napravili smo u odnosu na 2012. godinu pozitivni pomak od 65 milijuna kuna, što je rezultat teškog rada svih zaposlenika Croatia Airlinesa.
Kako ste napravili taj pozitivan pomak?
Evidentno je da program restrukturiranja daje rezultate, a oni su čak i bolji od planiranog ako uzmete u obzir prošlogodišnji štrajk u CA, u zračnoj luci, i to da smo bili bez jednog aviona dva i pol mjeseca. Stoga je rezultat bolji od plana u smislu operativne i neto dobiti jer smo smanjenjem troškova uspjeli postići dobit unatoč smanjenju prihoda zbog navedenih događaja. U odnosu na 2012. godinu troškovi su manji 11 posto. Imali smo jedan zrakoplov manje pa samo zbog toga imali i manje operativne troškove, smanjili smo troškove dobavljača poput usluga zračnih luka, handling agenata, usluge putnicima u zrakoplovu. Sve smo stavili u sustav javne nabave, osim dijelova za zrakoplove, iako nismo obveznici Zakona o javnoj nabavi.
Srećković zbog goriva
Koliko ste smanjili troškove dobavljača?
Troškovi usluge putnicima smanjeni su oko 27 milijuna kuna, usluge u zračnom prometu 21 milijun kuna...
A troškovi za gorivo?
Za gorivo smo potrošili 23 milijuna kuna manje u odnosu na plan. A ti su troškovi smanjeni zbog nižih cijena goriva i manja potrošnje jer je u floti jedan zrakoplov manje. Sad se svaki dan vodi računa kolika je cijena goriva tamo kamo se leti i donose odluke gdje će se kupiti jeftinije gorivo. No, tu se mogu izvući krivi zaključci da smo pozitivni jer smo platili manje goriva. To nije točno.
Autor: Borna Filić/PIXSELL
Vaši su prethodnici uvijek svoje gubitke pravdali rastom cijene goriva pa sad ispada da ste vi taj srećković koji je dočekao pad cijena goriva i odmah je kompanija u plusu?
Kad bi bilo tako, to bi bilo sjajno, ali naravno da nije jer su meni srećkoviću moji prethodnici ostavili 1,7 milijardi kuna gubitaka. To je jedan od utega koje smo naslijedili. Neke smo riješili, a nekima ćemo se baviti još dulje vrijeme. I restrukturiranje bi išlo u drugom smjeru da se drukčije radilo, da se nisu dugovi stalno prenosili, a ne rješavali. Ono što smo mi napravili moglo se napraviti puno prije. Da su se plaćale maintance rezerve, a već su ih 2007. smanjili, dok su ih 2011. gotovo prestali plaćati, njihovi rezultati bili bi još gori. Naša škrabice za maintance rezerve je gotovo prazna, a treba gotovo 50 milijuna kuna za to potrošiti samo u ovoj godini. Da se dug državi rješavao prije, onda bi sad kamate na taj dug bile manje...
Jesu li onda oni radili knjigovodstvene trikove?
Ne, ali jednostavno nisu činili ono što su trebali činiti.
Ako nisu činili što su trebali, moraju li onda odgovarati za to?
To nije na meni, ono što mogu zaključiti jest sigurno da, s obzirom na strukturu i veličinu naslijeđenih problema, moji prethodnici sigurno nisu vodili računa o budućnosti CA i njegovih zaposlenika. To je 100 posto. Tvrdim to odgovorno. Postoji li tu odgovornost, to će mjerodavne institucije odlučiti. One su već ušle u kompaniju i prije mog dolaska na ovu funkciju. Hoće li i kada nešto naći, to nije na meni. Mi smo u kompaniji potkraj prošle godine napravili clean start. Temeljni kapital smo smanjili za sve gubitke prethodnih razdoblja. Pozitivan pomak u kapitalu gotovo je 400 milijuna kuna i mi nemamo više gubitaka. Starih nema, a novi nisu rađeni. Zato bih volio da se promijeni percepcija CA kao gubitaške kompanije jer mi to više nismo.
No opet se može reći – gledaj sad tog Milanovićeva prijatelja, dobiva od države subvencije i sad se hvali da posluje pozitivno. Koliko ste subvencija, odnosno PSO-a (Public service obligation) dobili u 2013., a koliko ćete dobiti u 2014.?
Nije riječ ni o kakvim subvencijama jer je PSO poslovni model koji uključuje državu i onog tko dobije na natječaju taj posao. A interes je države da bude povezana u zračnom prijevozu cijele godine. A to profitabilno ne može biti nikome, pa ni Francuzima, koji imaju 65 linija po tom principu, ili Italiji, gdje je 17 takvih linija. U cijelom EU ukupno je oko 250 PSO linija. Taj novac služi za pokriće gubitka domaćeg letenja. Da nema PSO-a modela, mi zimi ne bismo ni letjeli u Pulu, Zadar, Dubrovnik, nego samo eventualno u Split. Lani smo za PSO dobili 94,7 milijuna kuna, ove godine to će biti 84 milijuna kuna.
Rast broja putnika
Koji su vam planovi za 2014.?
Planiramo rast broj putnika 4,6 posto, popunjenost kabine 70 posto. To ćemo postići sustavom revenue management koji smo uveli lani i koji optimizira prihode, pa tako optimizira i ponuđena mjesta po klasama za svaki let. A bit će veći nalet u letovima dva posto, u blok satima četiri posto, bit će dužih letova. Zbog svega toga očekujemo porast putnika i bolje punjenje kabine.
Francuski koncesionari u Zračnoj luci Zagreb kažu da će biti strpljivi još neko vrijeme s vama, ali ako im ne donesete porast broj putnika, prijete da će na Pleso pustiti niskobudžetne avioprijevoznike.
Sa Zračnom lukom Zagreb u izuzetno smo korektnim odnosima. No ako pustite kojeg od niskobudžetnih avioprijevoznika na liniju na kojoj leti CA, onda gubimo svi, osim low costa. Jer postoje neki popusti, bolje cijene da se takav prijevoznik privuče da leti na neki aerodrom.
pa ovo ne bi povjerovali ni klinci u vrtiću!!! kompanija koja 20 godina stvara stotine milijune gubitaka godišnje, sada odjednom posluje sa dobiti. i to sa jednim avionom manje??? i to baš pred samu prodaju te kompanije!!! a najfantastičnije je "objašnjenje" ovog lika - uštedjeli su na gorivu jer imaju jedan avion manje??? pa onda najbolje da prodaju sve avione... pa će uštedjeti još više... katastrofa od "logike"