Nije lako. Kad bi barem država nas domaće proizvođače štitila od nelojalne konkurencije i dampinga. No borimo se. Eto, jučer smo otpremili i prva dva šlepera vlažnih maramica za bebe u Francusku s obzirom na to da na Zapadu još uvijek više gledaju na kvalitetu nego na cijene – smije se Velimir Radalj, koji je sa svojih 87 godina vjerojatno najstariji hrvatski poduzetnik.
Nakon godina rada u inozemstvu, tijekom kojih se zasitio i brazilske Copacabane, a bio je i dugogodišnji direktor ljubljanske Emone u Milanu, Radalj je povratnički život okrunio vlastitim biznisom u Hrvatskoj.
Od Copacabane do Sv. Nedelje
Ni sa 61 godinom staža još se ne da umiroviti i već šest godina s unucima Kosjenkom Barbarić i Gordanom Kosovićem u poduzetničkoj zoni Kerestinec pokraj Sv. Nedelje vodi obiteljsku tvrtku MondiPro za proizvodnju vlažnih maramica za različite namjene u koju su, kao u jednu od najsuvremenijih tvornica u to vrijeme u regiji, uložili 2 milijuna eura. U odnosu na 2011. prihodi kompanije s 18 zaposlenih lani su utrostručeni, na 12,6 mil. kuna.
Foto: Željko Lukunić/PIXSELL
Marljivi rad konačno je okrunjen dobiti od oko pola milijuna kuna, a iako bi se pretpostavljalo da joj posao najviše kvari Violeta u vlasništvu hercegovačkog biznismena Petra Ćorluke, koji vodi i jaku marketinšku kampanju na našem tržištu, Radalj kaže kako na zdravu konkurenciju nikad nisu imali prigovora. No turska roba, primjerice, na naše tržište stiže uz izvozne subvencije i do 35%.
U pregovorima s Rusima
– U Turskoj su i puno niže kamate poduzetnicima, dok mi grcamo i u gomili parafiskalnih nameta poput spomeničke rente. Na deset kilometara uokolo nema spomenika, tvornicu smo podigli na ledini koju smo sami iskrčili pa zbog toga sa Sv. Nedeljom vodimo i spor – objašnjava Radalj.
Unuka Kosjenka kaže kako MondiPro, koji proizvodi i vlažne maramice za čišćenje šminke, protiv uboda komaraca, za kućne ljubimce..., drži oko 10% tržišnog kolača od oko 25 mil. komada godišnje, koliko iznosi hrvatska potrošnja. Oko 50% proizvodnje prodaju pod vlastitim brendom, a ostatak kroz robne marke za NTL, Ultragros, Plodine...
Prisutni su na svih 1200 kioska Tiska i imaju ekskluzivni ugovor s Hajdukom. Pregovaraju i o robnoj marki za Konzum te za njemačko tržište, dok u izvozu dominiraju Srbija, Italija, Španjolska... te Slovačka, gdje su dobili posao s vlastitim brendom među ponuđačima iz pet zemalja.
Sada pak u pregovaraju s Rusima s kojima bi posao podrazumijevao i nova zaposlenja, dodatnu radnu smjenu te još jednu proizvodnu liniju. Iz BiH, Slovačke... stižu i “nemoralne” ponude za preuzimanje tvrtke. No Radalj kaže kako se ne daju i vjeruju u bolja vremena za hrvatske poduzetnike. Pogotovo one koji ni dana nisu bili u blokadi i plaće radnicima isplaćuju na vrijeme.