Osiguranje Zagreb i ostale tvrtke kćeri njegova preuzimatelja, švicarske Bâloise grupe, odnedavno posluju pod zajedničkim imenom Basler osiguranje Zagreb. Jedino naše osiguranje sa švicarskom tradicijom odlučno je u namjeri da se riješi repova dubioznog poslovanja Osiguranja Zagreb. Problemima otkrivenih, a pri kupoprodaji neprikazanih gubitaka bavi se DORH, a novi menadžment čisti bilancu i ulaže u poslovanje. Stoga će i rezultati za 2009. godinu imati negativan predznak; lani su ostvarili 450 milijuna kuna zaračunate bruto premije te zadržali udio u neživotnom osiguranju. Imaju oko 185 tisuća klijenata, što je mali pad u odnosu na 2008. godinu. Predsjednik uprave Martin Kampik ističe da su u životu imali velik broj doživljenja; police su istekle, a daljnjih uplata nije bilo. Ostatak klijenata prilično im je stabilan. Kampik zaključuje: u dobrim i teškim vremenima ne otkazuju se police životnog osiguranja, ako baš ne morate.
•U krizi ste se odlučili na velika ulaganja. Dok mnoge tvrtke režu troškove za investicije i razvoj, neki tvrde da je baš sada pravo vrijeme za to...
– Ja potpuno podupirem taj pristup, vrlo je velika uloga investicija u izgradnji budućnosti. Ovo vrijeme iskorištavamo da se bolje pozicioniramo na tržištu, krenuli smo s novom marketinškom kampanjom, promijenili ime i vizualni identitet te investirali u novu zgradu naše poliklinike Medico u Rijeci. Investiramo jer želimo osigurati budućnost naše kompanije kako bismo ostvarili uravnotežen i stabilan rast.
• Premda ste osiguravatelj širokog spektra, primarno vas percipiraju kroz zdravstveno osiguranje. Kanite li se dugoročno jače fokusirati upravo na to područje?
– Srednje smo veliko osiguranje i pola poslovanja odnosi nam se na životno osiguranje, a pola na neživotno. Budući da imamo velik udio životnog osiguranja, možda bi trebalo promijeniti tu percepciju. Na zdravstveno osiguranje odnosi nam se svega sedam posto portfelja neživotnog osiguranja, ali u percepciji klijenata velika je važnost zbog dobre kvalitete naše usluge. Odlučili smo da radije prodajemo vrijednost, nego da samo naplaćujemo uslugu. Sigurno ne želimo biti najjeftiniji na tržištu, jer će naši klijenti biti u gubitku. Dajemo dobru vrijednost za dobru cijenu. To je važno u svim segmentima osiguranja, a posebno u zdravstvenom. Cijena naše police dobrovoljnog zdravstvenog osiguranja iznosi od 50 do 200 kuna po osobi mjesečno, ovisno o paketu, što si može priuštiti svatko tko vodi računa o zdravlju. U relativno smo dobrom položaju u ovom segmentu tržišta – imamo dva velika regionalna dijagnostička centra koji pokrivaju 60 posto tržišta te više od 300 dodatnih ugovornih partnera, liječnika i poliklinika u područjima koja ne pokrivamo. Omogućujemo jednaku kvalitetu usluge u cijeloj zemlji. Basler ima izvrsnu dugogodišnju suradnju s Hrvatskom liječničkom i Stomatološkom komorom.
• Mnogi osiguravatelji odustali su od planova širenja zdravstvenog osiguranja. Na čemu temeljite svoju strategiju rasta?
– Pogledajte samo poziciju naše kompanije, zauzimamo visoko peto mjesto na tržištu s udjelom od gotovo pet posto, dok u životnom osiguranju, gdje smo najjači, imamo 9,2 posto udjela. Nije realno misliti da ćemo biti veći od vodećih osiguravatelja na tržištu, no imamo mogućnosti rasta i sigurno ćemo obraniti sadašnju tržišnu poziciju. Što se tiče tržišta zdravstvenog osiguranja, koje je kompleksno i zahtjevno, tajna nije toliko u nadoknadi pregleda, već u pružanju kompletne zdravstvene usluge. Mi smo u poziciji da omogućimo visokokvalitetnu uslugu bez čekanja na preglede. Strategiju temeljimo upravo na tome te na pružanju visokih zdravstvenih standarda našim klijentima. S dvije poliklinike i mrežom ugovornih zdravstvenih ustanova omogućavamo kvalitetu i brz pristup uslugama. U poziciji smo da to možemo, dok ostali koji nemaju vlastitu infrastrukturu to ne mogu. Velik je broj ljudi koji traže ovu vrstu dodatne, vrhunske zdravstvene usluge koju nudimo, a koju su spremni platiti. Za nas je to dovoljan razlog za ostanak u poslu i daljnju ekspanziju.
• Što za osiguranike znači nova poliklinika Medico u Rijeci, a što ona znači za vaše poslovanje?
– Dugo smo prisutni u Rijeci te smo se zbog potrebe za povećanjem kapaciteta odlučili na veliku investiciju u novu zgradu koja će nam omogućiti pružanje vrhunske kvalitete usluge za još više klijenata. Cilj nam je pridonijeti zdravstvenom standardu u regiji, gdje pokrivamo cijeli Kvarner, ali i Italiju, Sloveniju... Prema strukturi osiguranika koji se koriste uslugama poliklinike, oko 35 do 40 posto su tvrtke koje ugovaraju redovne sistematske preglede za svoje zaposlenike, oko 35 posto pojedinci koji dolaze na preporuku liječnika, a ostatak osobe koje osigurava naša konkurencija ili HZZO za usluge koje oni ne nude.
• Tko je investitor, Basler Hrvatska ili Bâloise grupa, i u kojem roku očekujete povrat investicije od 100 milijuna kuna?
– Isplativost očekujemo u kratkom razdoblju, za dvije ili maksimalno tri godine. Medico je lokalna investicija Basler osiguranja Zagreb.
• Može li se u perspektivi očekivati da uslugu koju ne možete pružiti u RH vaš osiguranik dobije u Bâloise grupi u nekoj od zemalja u kojima poslujete?
– Zasad to nije slučaj. Mi smo lokalni osiguravatelj i imamo usluge za građane Hrvatske. Ali nudimo i putno osiguranje, s mogućnošću zdravstvenog osiguranja. Ideja je zanimljiva, ali imamo domaću zadaću ovdje i trebamo je napraviti sada.
• Koje se usluge najviše traže?
– Najčešći su radiologija i sistematski pregledi. Većina tih usluga postoji i u javnom zdravstvu, ali pitanje je čekanja i kvalitete.
• Je li kvalitetno zdravstveno osiguranje postalo luksuz bogatih i utjecajnih?
– Nije, jer u ovom slučaju nije riječ samo o potrebi ‘bogatih i utjecajnih’. Svi ljudi žele imati brz pristup vrhunskoj dijagnostici i zdravstvenim uslugama. Mi upravo to i pružamo našim klijentima, što je jak i ozbiljan argument za ugovaranje našeg osiguranja, osobito kada želite imati rezultate neke pretrage za dva dana, umjesto da čekate nekoliko mjeseci.
• Kako biste ocijenili kvalitetu usluge obveznog zdravstvenog osiguranja u Hrvatskoj? Koji je omjer izdvajanja doprinosa u obvezno, dopunsko i dobrovoljno osiguranje optimalan za osiguranike?
– Kao stranac nisam kompetentan, no svi porezi i doprinosi u ovoj zemlji preveliki su u odnosu na bilo koje standarde. Mislim da je određeni miks javnog i dopunskog osiguranja te ekstra usluga dobrovoljnog osiguranja kombinacija koja je u redu, a osoba može odlučiti hoće li platiti 10 ili 50 eura na mjesec.
• Kako ocjenjujete kvalitetu javnog zdravstva u Hrvatskoj?
– Nemam osobnog iskustva, no postoji diskrepancija između onoga što trebate, onoga što je osigurano i onoga što se događa u praksi. Da javni sustav funkcionira u skladu s potrebama, ne bi bilo potrebe za privatnim institucijama.
• Što vaš osiguranik dobiva u odnosu na cijenu police koju plati?
– Primarna je prednost što dobiva brzu i potpunu uslugu. Moguće je birati od osnovnih paketa do onih za obitelji, menadžere, tvrtke... U Rijeci je novost i dnevna bolnica koja omogućuje male operacije. Operacije i kirurgija nisu nam osnovni interes, no često nema prevelike razlike između dijagnostike i manjih zahvata. Za to smo opremljeni i možemo zamisliti i da pacijente prevezu iz Zagreba u Rijeku i obratno za ovakve manje zahvate. Ono što želim istaknuti – naša polica nije rezervirana za ‘bogate i lijepe’, srednja klasa može si je priuštiti. Za njih je optimalno da plate osiguranje jer će ‘lijepi i bogati’ ionako platiti bilo koju uslugu.
• Kad ćete u potpunosti ujediniti poslovanje triju osiguranja iz grupe? Hoće li biti otpuštanja?
– Formalno pripajanje koje je već neko vrijeme u tijeku završit će u prvom kvartalu ove godine. Završetak procesa omogućava nam da eliminiramo dvostruke funkcije, snizimo fiksne administrativne troškove i napravimo jedinstvenu strukturu. Od 80 do 100 zaposlenika ponudit ćemo da prijeđu na nove funkcije u prodaju, što će nam omogućiti da smanjimo trošak podrške. Na kraju ćemo imati oko 750 zaposlenika, 350 u prodaji, a ostalo će biti podrška.
• Kako vidite razvoj zdravstvenog osiguranja u Hrvatskoj, osobito imajući u vidu gospodarsko usporavanje, pad zaposlenosti i plaća?
– U budućnosti ima mjesta za rast potražnje; problemi javnog zdravstva zahtijevat će prelazak u privatno, očekujemo tendenciju prelaska u privatni sektor. Drugo, očekujem veliku potrebu rasta životnog osiguranja jer je nemoguće pokriti standard življenja u starijoj dobi. Srednjoročno i dugoročno još se može dostići velik potencijal jer postoji veliki prostor u penetraciji između Hrvatske i zemalja EU. Svakako će biti rasta; kreditni bum je gotov, teško je potrošiti novac za ono što nije važno. No, osiguranje je važno, u toj je kategoriji, i ključan je aspekt sigurnosti.
• Koliko zdravstveni sustav radi na prevenciji koja štedi novac?
– I mi imamo neke module prevencije u programu, od tjelovježbe, samostalno ili pod nadzorom, fitnessa, programa za nošenje sa stresom, što je za mnoge ljude iznimno važno. Važnost prevencije raste i štedi novac, jednako kao i prava dijagnoza na vrijeme, osobito imajući u vidu troškove liječenja nakon kasnijeg utvrđivanja bolesti. Male se stvari mogu ponuditi s velikim učinkom, što povećava sigurnost.
• Koji vam problemi najteže padaju u poslovanju?
– Mogao bih se žaliti na preregulaciju, poreze, navike plaćanja, neosigurana vozila, ali radije bih se koncentrirao na ono čime možemo poboljšati poslovanje i uslugu. Želim da naša kompanija funkcionira kao dobar švicarski sat – jednostavno pouzdano i jednostavno sigurno.
a kad poskok skoči u hzzo, što će se prašit..