Binđanje na Netflixu, dijeljenje priča na Facebooku i skidanje sadržaja s Appleovog iTunesa i Alibabinog Ali Picturea su najviše doprinijeli rekordnom rastu vrijednosti u poretku Top 100 Najvrednijih Svjetskih brendova 2018., danas objavljuju WPP i Kantar Millward Brown.
Sve šira i veća upotreba informacijske tehnologije bazirane na podacima (kao što su umjetna inteligencija (AI) i proširena stvarnost (AR)) te kreativna marketinška rješenja omogućili su velikom broju brendova da bolje razumiju svoje potrošače i ponude odgovarajući, personalizirani sadržaj i neuobičajena, iznimna iskustva vezana uz brendove.
8 od 10 Top 10 brendova su tehnološki ili neposredno vezani uz tehnologiju. Ova kategorija nastavlja dominirati, Google i Apple zadržavaju broj 1 i 2 s rastom od 23% na 302.1 milijarde USD (Google) i 28%, na $300.6 milijarde USD (Apple). Amazon je napredovao na treće mjesto, ispred Microsofta, s rastom od 49% na $207.6 milijarde USD dok je Tencent skočio na peto mjesto (s prošlogodišnjeg osmog) ispred Facebooka (broj 6) uz rast vrijednosti brenda od 65% (179 milijardi USD).
David Roth iz WPP-a ističe: “Ove godine imamo najveći rast vrijednosti brendova u povijesti, prisutan je u svim kategorijama. I novi i etablirani igrači su profitirali na temelju hrabrosti i usvajanja dugoročne strategije izgradnje brenda.
“U WPP-u smo fokusirani na pružanje inovativnih rješenja koja kombiniraju podatke i tehnologiju s vrhunskom kreativnošću. Tvrtke koje investiraju u marketing baziran na podacima i koje podržavaju svoje brendove kreativnim idejama bit će pobjednici u današnjem svijetu inovacija, nestabilnosti i promjena.”
BrandZ Top 10 Najvrednijih Svjetskih Brendova 2018
Poredak 2018 |
Brend |
Kategorija |
Vrijednost brenda 2018 ($M) |
Promjena vrijednosti brenda |
Poredak 2017 |
1 |
|
Tehnologija |
302,063 |
+23% |
1 |
2 |
Apple |
Tehnologija |
300,595 |
+28% |
2 |
3 |
Amazon |
Maloprodaja |
207,594 |
+49% |
4 |
4 |
Microsoft |
Tehnologija |
200,987 |
+40% |
3 |
5 |
Tencent |
Tehnologija |
178,990 |
+65% |
8 |
6 |
|
Tehnologija |
162,106 |
+25% |
5 |
7 |
Visa |
Kartično poslovanje |
145,611 |
+31% |
7 |
8 |
McDonald’s |
Brza hrana |
126,044 |
+29% |
10 |
9 |
Alibaba |
Maloprodaja |
113,401 |
+92% |
14 |
10 |
AT&T |
Telekomunikacije |
106,698 |
-7% |
6 |
Unatoč ekonomskoj i političkoj nesigurnosti u velikom broju regija u svijetu, ovogodišnji poredak donosi najveći godišnji porast vrijednosti u povijesti – skoro 750 milijardi USD (+21%). S tim povećanjem ukupna vrijednost BrandZ Top 100 je $4.4 bilijuna; to je porast od 204% u odnosu na prije 12 godina kada je istraživanje prvi puta objavljeno (2006.). Također, ovo je prvi puta da su sve kategorije u poretku BrandZ Top 100 zabilježile rast vrijednosti.
Promjena je vidljiva i na zemljopisnoj razini – ovo je prvi puta da su ne-američki brendovi rasli brže nego američki. Danas imamo 14 kineskih brendova u Top 100, 2006-te bio je samo jedan (China Mobile). Ukupna vrijednost kineskih Top 10 porasla je za 47% u odnosu na prošlu godinu, više nego dvostruko više od brendova iz SAD-a (+23%). Snažan regionalni rast prisutan je i u drugim dijelovima svijeta kao što su Indija i Indonezija. BrandZ Top 100 uključuje 7 azijskih brendova (bez kineskih) koji su rasli 14% i sada imaju ukupnu vrijednost 146 milijardi. Regionalna banka BCA (na broju 99) je prvi indonezijski brend u poretku Top 100 a Maruti Suzuki ušao je u automobilskih Top 10 po prvi puta.
Pionirski kineski brendovi dominiraju poretkom Najbrže rastućih u ovoj godini; JD.com (broj 59) predvodi sa zapanjujućim povećanjem od 94% vrijednosti brenda na krilima ulaska u nove kategorije (kao što su financije). Alibaba (broj 9) je drugi po rastu, po prvi puta je ušao u poredak Top 10 najbrže rastućih (+ 92%) zahvaljujući proširenju svog globalnog dosega i velikom uspjehu prodajne kampanje na Singles Day (u Kini je na taj dan kupovina bila veća nego na Crni petak i Cyber ponedjeljak u SAD-a zajedno). Treći najbrže rastući je Moutai (broj 34) s rastom od 89%.
Ključni trendovi u ovogodišnjem poretku BrandZ Top 100 uključuju:
- Marketing baziran na podacima i informacijskoj tehnologiji (kao što su AI i AR) omogućuje brendovima da napreduju i ostanu relevantni potrošačima
- JD.com i HP su ponovo ušli na listu nakon što su ispali prošle godine. Spectrum, američki telekom (broj 27) predvodi listu Novih u poretku, slijede ga Uber (broj 81) i Instagram (broj 91). Prošlogodišnji najbrže rastući Adidas ušao je poredak na stotom mjestu. Također, po prvi puta je jedna Indonezijska tvrtka ušla u BrandZ Top 100 – regionalna banka BCA na broju 99.
- Partnerstva su se pokazala ključnim jer su brendovi tražili načine kako povećati učinkovitost. Vodeći brendovi nastavili su podizati očekivanja potrošača na svakom dodirnom mjestu (kako online tako i offline) - od probe brenda do preuzimanja ili isporuke tražeći strateška i dugoročna partnerstva
- Maloprodaja je demonstrirala snažan rast kao najbrže rastuća kategorija, + 35% u vrijednosti u posljednjih 12 mjeseci
- Tehnološki brendovi nastavljaju dominaciju – u borbi brendova, oni imaju više od polovice (56%) ukupne vrijednosti BrandZ Top 100 brendova.
Doreen Wang, direktorica BrandZ u Kantar Millward Brown-u, komentira: “Brendovi koji pobjeđuju u eri marketinga na bazi podataka i informacijske tehnologije uključuju modele kao Amazon i Tencent koji stavljaju potrošače u središte svega što rade. Takvi brendovi koriste tehnologiju da nauče više o potrebama potrošača i nakon toga primijene nova znanja kako bi stvorili sistem usluga koji zadovoljava višestruke potrebe i omogućuje neometano iskustvo korisnika između platformi.”
Siniša Kralj, Kantar Millward Brown Hrvatska: “Sjajno je istaknuti da hrvatske tvrtke prate snažan globalni tehnološki boom - imamo ih već velik broj koje se nalaze na raznim listama lidera u tom sektoru u regiji i šire (svakako treba istaknuti tvrtku Rimac automobili koja je kao brend napravila najviše, s obzirom na veliku globalnu popularnost otvaraju vrata i drugima…). Očito je da će taj trend samo rasti – pa se čini da je ostvarenje sna da ćemo jednog dana i mi imati brend u poretku BrandZ Top 100 Najvrednijih Svjetskih brendova sve bliže.’
Report i poredak BrandZ Top 100 Najvrednijih Svjetskih brendova 2018. kao i još puno informacija o brendovima i ključnim regijama te o 14 kategorija posebno možete skinuti ovdje. Globalni report, poredak, grafikone, članke i još mnogo toga možete također pronaći preko BrandZ aplikacije. BrandZ aplikacija također sadrži iste elemente svih regionalnih izvještaja i besplatno je možete skinuti za Apple IOS i sve Android uređaje na www.brandz.com/mobile ili pretragom BrandZ na iTunes-u ili Google Play platformi.