Pitanje: Prije dvadesetak dana posjetio me čovjek predstavivši se kao “kontrolor Elektre”, odnosno kao djelatnik HEP-a koji kontrolira ispravnost električnih instalacija te usput zatražio potpis i osobnu iskaznicu za ažuriranje podataka. Nakon nekoliko dana na kućnu adresu stigla mi je obavijest HEP-a o promjeni opskrbljivača. Budući da nisam dobila svoj primjerak ugovora niti sam znala da potpisujem prelazak drugom opskrbljivaču, osjećam se prevareno. Zanima me što učiniti i kome se obratiti za raskid ugovora koji nisam ni željela potpisati i kako se vratiti dosadašnjem opskrbljivaču električnom energijom? (V. K. iz Varaždina)
Odgovor: Liberalizacija tržišta električnom energijom dovela je do bitke za korisnike u kojoj se ne biraju sredstva i način kako doći do potpisa na ugovoru o opskrbi električnom energijom. Naime, svakodnevno se javljaju zbunjeni i ljutiti potrošači koje su posjetili prodajni agenti novih opskrbljivača električnom energijom često se lažno predstavljajući. Problem je i što potrošačima ne daju sve relevantne informacije, svatko od njih tvrdi da su baš oni najjeftiniji na tržištu, a u većini slučajeva prešute obavezno trajanje ugovora. Riječ je o zavaravajućoj poslovnoj praksi i to treba prijaviti Državnom inspektoratu. Zakon o zaštiti potrošača određuje da rok za raskid ugovora sklopljenih izvan poslovnih prostorija iznosi 14 radnih dana od potpisa. U ovom slučaju to je potrošačev dom, a kako definira ZZP, može biti na izletu koji je organizirao trgovac izvan svojih poslovnih prostorija, u domu drugog potrošača ili na radnom mjestu potrošača. Također, trgovac koji sklapa ugovor izvan poslovnih prostorija mora se potrošaču legitimirati svojom identifikacijskom iskaznicom. U slučaju sklapanja ovakvog ugovora trgovac je dužan potrošaču dati pisanu obavijest o njegovu pravu na raskid ugovora. Ugovor se raskida pisanim putem. Ako potrošač nije primio pisanu obavijest o pravu na raskid, njegovo pravo na raskid ugovora nije vremenski ograničeno. Potrošač nije odgovoran za štetu koju je trgovac pretrpio u slučaju raskida ovakvog ugovora. Upozoravam potrošače da ne potpisuju nikakve dokumente, ugovore i sl. ako nisu detaljno upoznati sa sadržajem i općim uvjetima, posebno o duljini obveznog trajanja ugovora te o uvjetima i pravu na raskid ugovora. Nipošto se ne smije dopustiti da agenti fotografiraju osobnu iskaznicu jer se vrlo lako može dogoditi krađa identiteta. Svaki se agent prilikom posjeta domu potrošača mora jasno identificirati i dužan je potrošača upoznati sa svim pravima i obvezama na jasan i razumljiv način.
U srijedu: Financijski savjetnik
Odgovara Danijela Dvorski, direktorica kreditnog centra Splitske banke
>>Pravo na razvrgnuće suvlasništva nad nekretninama ne zastarijeva