Kristijan Šustar:

'Niži PDV dugoročno će ojačati konkurentnost sektora'

Foto: 'Patrik Macek/PIXSELL'
'Niži PDV dugoročno će ojačati konkurentnost sektora'
23.11.2012.
u 11:40
Uz dosadašnju stopu PDV-a jasno je i ne iznenađuje što su nas velike investicije godinama zaobilazile
Pogledaj originalni članak

Od 1. siječnja i na ugostiteljske će se usluge plaćati sniženi PDV (kao što je sa smještajem već sada slučaj, a što je datum bliži, to su pojedini hotelijeri glasniji u ocjenama da ta mjera zapravo i nije toliko ključna za njihovo poslovanje.

Nije bilo investicija

Govore i da nije riječ o svotama koje mogu pokrenuti veće investicije. Šef hotelijerske udruge Kristijan Šustar uvjeren je u suprotno, a tvrdi i da njegovo mišljenje dijeli većina u branši.

Je li moguće da turizmu više nego prepolovljeni PDV za hotelijerski sektor uistinu bude bez većeg značenja?

– Naravno da je stopa PDV-a od 10 posto jedna od ključnih i najvažnijih mjera za rast i razvoj cijelog turističkog sektora. Njezino značenje ne može se promatrati ni jednodimenzionalno ni kratkotrajno. Prema podacima Svjetskog ekonomskog foruma, Hrvatska je prema turističkoj konkurentnosti na 34. mjestu među 139 zemalja svijeta, a po poreznom opterećenju hrvatski turizam i ugostiteljstvo su na 134. Zamalo smo posljednji, a zapravo smo i stvarno posljednji ako se uspoređujemo s turističkim zemljama. Ili, kad se uspoređujemo sa 28 zemalja EU, Hrvatska je s dosadašnjom stopom PDV-a na ugostiteljske usluge na 25. mjestu i na posljednjem na Mediteranu. Što su iz svega toga mogli zaključiti potencijalni investitori? Posve je jasno i uopće ne iznenađuje što nas velike investicije već godinama zaobilaze.

Kakvi će biti učinci sniženja PDV-a za turističke tvrtke?

– To je teško reći jer ukupna svota i ‘ušteda’, osim o veličini kompanije, među ostalim, ovisi i o strukturi kapaciteta i turističkog prometa, odnosno udjelu ugostiteljskog dijela. Nekima će ostati deseci tisuća kuna više, nekima stotine tisuća ili koji milijun.

Govorili su o dobiti

– Od toga je, međutim, važnije da ova mjera nije kratkoročna i pogrešno ju je sagledavati kroz analizu računa dobiti i gubitka kroz jednu poslovnu godinu i izračunavati kolika je direktna kratkoročna korist. Planovi koje radimo danas imaju svoje vremenske i razvojne cikluse, čega su hotelijeri i turistički radnici i te kako svjesni, ali već sada ih možemo sagledati u kontekstu više konkurentnosti našeg turizma već sutra. U nacionalnoj udruzi hotelijera, ali i u direktnim razgovorima s kolegama iz sektora, jasno je da postoji opredjeljenje da će se upravo kroz ovu mjeru nastala vrijednost usmjeriti u nove investicije koje dovode do zapošljavanja i stvaranja novonastale vrijednosti.

Zašto onda neki hotelijeri ‘pet do 12’ relativiziraju značenje sniženja stope PDV-a i na hranu, bezalkoholna pića te vina i pivo?

– Ne mogu komentirati izjave kolega, no vjerujem da su nesporazumi nastali jer su neki kolege govorili o utjecaju sniženja stopa PDV-a na dobit u 2013. i sl. No, Vlada nije donijela odluku o smanjenju PDV-a kako bi bilo tko u kratkom vremenskom roku ostvario veću dobit, već ponajprije kako bi stvorila dugoročne okvire za jačanje konkurentnosti, rast i razvoj turističkog sektora, povećanje zaposlenosti i kako bi odaslala adekvatnu poruku investitorima. A to turistički sektor i razumije i uvažava.

Pogledajte na vecernji.hr

Komentari 1

BO
bolesnodrustvo
09:39 25.11.2012.

U ovoj zemlji nikako da se shvati da je turizam popratna, uslužna djelatnost koja zapošljava puno ljudi ali ne stvara nove vrijednosti stoga niti ne može biti okosnica hrvatskog gospodarstva već nadopuna. Dva desetljeća povezujemo zelenu i plavu Hrvatsku i još nismo uspjeli ne zato što je to nemoguće već zato što se pogoduje određenim lobijima kao i s ovim PDV.