Razgovor: Đuro Njavro, dekan Zagrebačke škole za ekonomiju i menadžment

Njavro: I bogatije zemlje su se odavno povukle iz brodogradnje

Foto: Pixsell
Njavro: I bogatije zemlje su se odavno povukle iz brodogradnje
25.11.2009.
u 09:24
Za neka brodogradilišta treba otpisati sve dugove i prodati ih za jednu kunu. Globalno gledajući, mi ne možemo konkurirati Južnokorejcima koji grade dizelske strojeve u visini dvanaesterokatnica.
Pogledaj originalni članak

• Kako ocjenjujete snalaženje Vlade u kriznoj situaciji, na počecima i sada?

 – Prije svega, uspjeh premijerke i Vlade jest očuvanje političke stabilnosti. Velika je stvar da nismo podlegli izazovu prijevremenih izbora, što bi izazvalo još veću nestabilnost u uvjetima nadolazećih predsjedničkih izbora.

U dijelu ekonomske politike potezi Vlade bili su određeni potrebom čuvanja socijalnog mira i političke većine te rastućim deficitom državnog proračuna i teškoćama u njegovu financiranju. U tom dijelu Vlada je vukla samo nužne poteze za koje je mogla osigurati širu podršku.

• Smatrate li da će Vlada uzimati u obzir primjedbe i prijedloge odabranoga savjetničkog tima?

– Imenovanje savjetničkog tima bio je logičan potez u uvjetima kada je sama Vlada strukturirana prije svega po političkom kriteriju. A ovisno o tome koliko ih budu slušali, pokazat će se koliko Vlada i koalicija shvaćaju težinu gospodarske situacije.

• Proračun je za sljedeću godinu štedljiviji, koliko je štednja nužna?

– Naši veliki dugovi i položaj državnih financija sile nas na štednju kao jedini izlaz. Najveće uštede nisu u rjeđem čišćenju prostorija ili općem sniženju plaća nego u sustavnijem poslovanju u kojem se politike na različitim područjima unaprijed usuglase, a administracija se ne ponaša kao nezasitni gutač papira.

• Gdje ima prostora za uštedu?

– Vlada bi napravila dobar potez ako bi počela poticati, slušati, primjenjivati i nagrađivati prijedloge svakog građanina koji uoči neku praktičnu mogućnost štednje. Posebno su zanimljivi prijedlozi racionalizacija i ušteda od onih koji već rade u javnim službama i koji najbolje vide sve neracionalnosti.

Siguran sam da bi bilo izvrsnih prijedloga mogućih poboljšanja ako se ljudima omogući da se oslobode birokratskog oklopa i razmišljaju stvaralački. To je praksa koja se koristi u najuspješnijim svjetskim korporacijama, Toyota ju je dovela do savršenstva, a sigurno bi pomogla i nama.

• Da smo o štednji prije razmišljali, možda ni krizni porez ne bi bio potreban.

– Mislim da treba svaki dio javnog sektora odvojeno analizirati i tražiti poboljšanja. Hrvatski problemi su struktura javnog sektora i treba početi ozbiljno raditi na poboljšanju upravljanja menadžmenta tim javnim sektorom, od Vlade i ministarstva, preko državnih agencija, do bolnica i škola, da ne govorimo o rascjepkanosti lokalne samouprave, itd.

Nisu naši problemi samo u nedostatku novca nego prije svega u lošem i rastrošnom upravljanju dijelovima javnog sektora.

• Što bi trebalo napraviti da državna uprava bude efikasnija, a što je Vlada također opet najavila?

– Nešto se tu već napravilo, ali ne puno. Sve te hitne i hitre nadgradnje samo su kratkoročni palijativi za nesređenu upravu i zapravo samo pridonose kaosu. Stalno se stvaraju nove ustanove i agencije, često kao prćije za uhljebljenje stranačkih kadrova ili pozicioniranje interesnih skupina. Građani, a posebice mali proizvođači, sve se teže orijentiraju u toj šumi. Raste plima papirologije umjesto da se postojeće strukture racionaliziraju i povežu funkcionalno i informatički. Jedino tako možemo doći do kvalitetnije usluge, urednije gruntovnice te, primjerice, svrsishodnije politike na selu.

• Potpore za brodogradnju i poljoprivredu su smanjene. Je li problem veličina potpora ili njihovo pogrešno usmjerenje?

– Kudikamo bogatije zemlje, s velikom tradicijom brodogradnje i vrhunskom tehnologijom, kao primjerice Švedska, odavno su se povukle iz brodogradnje jer ih je to previše stajalo. Mi pak tvrdokorno nastavljamo tovariti milijune posuđenih dolara na brodove koji nepovratno odlaze, a povremeno čak i uvozimo radnu snagu da bismo ih proizveli! Kao i svuda, postoje niše koje treba znati naći i iskoristiti, ali, globalno gledajući, mi ne možemo konkurirati Južnokorejcima koji grade dizelske strojeve u visini dvanaesterokatnica. Poljoprivreda je sasvim druga priča.

S jedne strane, svjetsko je tržište preplavljeno proizvodima u čije su cijene ugrađeni veliki poticaji, a s druge strane, potrebno nam je živo selo u cijeloj našoj nacionalnoj “potkovi”, ne samo zbog održavanja vlastite prehrane zdravim proizvodima nego i zbog ekologije, turizma i – geostrateškog balansa! Zato pomoć u moderniziranju proizvodnje i tržišnih mehanizama mora u prvom redu biti usmjerena na malog proizvođača, na njegovo tržišno organiziranje i ostvarivanje zdravih odnosa s prehrambenom industrijom i trgovinom. U tom pogledu državna birokracija jedva da je išta napravila.

Cijeli razgovor pročitajte u prilogu Manager Večernjeg lista.

JAMES GANDOLFINI

Bivša supruga je pomahnitala nakon razvoda! Nabrajala starlete s kojima ju je varao i seksualne devijacije u kojima je uživao

Sit javnog pranja prljava obiteljskog rublja, Gandolfini je samo kratko komentirao da u njenim navodima nema istine te da su braku presudili psihički problemi s kojima se odbijala suočiti. Ljubavnu sreću pronašao je u zagrljaju bivše manekenke Deborah Lin. Vjenčali su se u ljeto 2008. u njezinu rodnom Honoluluu, a kum im je bio glumčev sin. Nakon što su postali ponosni roditelji djevojčice Liliane Ruth, činilo se kako su se Gandolfiniju sve kockice posložile. Sudbina je, međutim, za njega imala drukčiji plan.

Pogledajte na vecernji.hr

Komentari 7

OB
-obrisani-
10:10 25.11.2009.

Tipičan hrvatski ekonomista koji je evoluirao od države kuhara i konobara do seljaka koji živi od državnog novca i koji navedena zanimanja vidi daleko složenijim od inženjera brodogradnje ili strojarstva , zato treba iz Hrvatske ukloniti sve inženjere i metaloprerađivačke radnike , a zaduživati ćemo se kako bi seljaku mogli dati novac za naskuplju hranu u regiji. Našeg ekonomistu je imresionirao korejski dieselski motor visine dvanaestorokatnice , zamisli molim te i na osnovu toga motora ekonomist zaključi da hrvatska brodogradnja treba biti uništena, a kako to da ga nisu impresionirale zarade korejskih zavarivača od 4000 $ ?

SO
Somelier
10:17 25.11.2009.

\"I bogatije zemlje odavno su se povukle iz brodogradnje\" Ako već hočemo da brodogradilišta budu isplativa onda treba zatvoriti sva osim dva.Radnu snagu i stručnjake rasporediti u preostala gradilišta i riješeni su svi problemi. Za nekoga će biti veliki problem da načemo trebati uvoziti radnu snagu i time neće biti moguće pranje novca. Godišnje radi po par tisuća stranaca u našim brodogradilištima i odnose novac a brodogradilištima ostaju dugovi koje kasnije neka država sanira.Za novce koje stranci odnesu i \"operu\" napravila bi se nova stambena naselja za preseljene radnike i stručnjake. Ali kome to pričati.

Avatar Gump, Forrest
Gump, Forrest
10:44 25.11.2009.

globalno gledajući, i naša bogata zemlja s velikom tradicijom školovanja ekonomskih stručnjaka, bi trebala zatvoriti postojeće škole za ekonomiju i menadžment jer svojim proizvodima i rezultatima ne mogu konkurirati ama baš nikom