Sto milijuna kuna, koliko će hotelima dogodine ostati više zahvaljujući sniženju PDV-a na pripremu hrane s 25 na 13 posto, bit će od pomoći, ali nedovoljno da preokrene trendove. Trenutno, vodeće kompanije i uz rast broja gostiju, noćenja i prihoda bilježe pad profitabilnosti uz osjetno smanjenje rentabilnosti, pokazuje nova analiza Hrvatske udruge turizma, Turistički impuls.
– Pad rentabilnosti u poslovanju najvećih turističkih kompanija ove sezone koja je donijela rekordan broj turista prijeti dodatnom smanjenju investicija jer ozbiljni investitori ne mogu opravdati ulaganje u zemlju u kojoj je rentabilnost poslovanja i upola niža u odnosu na okruženje. Pozdravljamo smanjenje PDV-a u turizmu kao vatrogasnu mjeru za sektor, no to je tek prvi korak u osiguravanju minimalno jednakih uvjeta poslovanje kakve ima konkurencija na Mediteranu.
Turizam je jedan od rijetkih domaćih sektora koji ima potencijal značajnog rasta investicija, zaposlenosti i plaća, no taj potencijal moramo osloboditi promjenom poslovnog okruženja – kaže Veljko Ostojić, direktor HUT-a.
Brže rasli rashodi od prihoda
Željena stopa PDV-a od 10 posto kakvu, uostalom, imaju talijanski, španjolski i francuski turizam, za domaću turističku inudstriju ostaje tema broj jedan. U sadašnjim okolnostima našim je vodećim turističkim kompanijama tijekom prvih devet mjeseci uspjelo povećati prihode za 5,3 posto, ali poslovni su rashodi istovremeno rasli 8,7 posto i bruto dobit iz poslovanja manja je 0,3 posto nego lani od siječnja do rujna. Pri tom, na usporeni rast profitabilnosti, najviše je utjecao rast troškova rada, kažu u HUT-u. Turističke su kompanije u prosjeku ove godine povećale izdvajanja za zaposlenike 10,5 posto (pojedine i 17,8%) prema prošloj godini.
Udio troška rada u poslovnom prihodu povećan je s 22,4 na 23,5 posto, a stopa rentabilnosti pala je za deset posto (s 8,8 na 7,9 %). Istovremeno, taj je pokazatelj kod mediteranskih konkurenata 10 do 12 posto. Tekuću turističku godinu obilježio je i pad zauzetosti, koja je u komercijalnom smještaju za prvih 11 mjeseci u prosjeku iznosila 22,6 posto.
U tom je razodoblju, u usporedbi s lani, broj noćenja povećan za 2,4 posto, a turističkih je kreveta 4,4 posto više. U hotelima je trenutno, u usporedbi s 2017., 4,8 posto više kreveta, a plus u noćenjima iznosi 3,8 posto. U obiteljskom smještaju, koji najbrže raste, kreveta je sada 14,8 posto više nego prije dvije godine, a noćenja su rasla 9,3 posto.
Diktat kvalitete
Da sve bude još izazovnije za domaćine, iz sezone u sezonu raste pritisak za ulaganjima i kvalitetom. Turističku utakmicu zaoštrava i povratak Turske, koja je s 14,5 posto više stranih gostiju u deset mjeseci 2019., apsolutni dobitnik ovogodišnje sezone na Mediteranu. S obzirom na ekonomsko stanje u Europi ta će zemlja i općenito istočno meditarenske destinacije i 2020. biti mnogima u fokusu zato što da nude viši omjer vrijednosti za novac.
– Iduća godina neće biti jednostavna, ali nije bila ni ova. U neizvjesnom ekonomskom i tržišnom okruženju kvaliteta je jedini jamac uspjeha, zbog čega je nužno nastaviti poboljšavati poslovni okvir u turizmu. I u 2020. računamo na daljni rast turističkog prometa, a nadamo se da ni financijski neće biti slabija od 2019. – kaže Ostojić, koji smatra da bi novi zakon o turističkom zemljištu, uvaže li se primjedbe struke, mogao osloboditi izuzetno velike investicijske potencijale.