Poduzetnička okolina u Hrvatskoj više ograničava nego što stimulira poduzetnike. Samo dvije komponente, i to raspoloživost i kvaliteta fizičke infrastrukture djeluju stimulirajuće na poduzetničku aktivnost.
Zadnji od zemalja EU
Ograničavaju ih vladine politike prema regulatornom okviru, prisutnost značajnih barijera ulaska na tržište, niska razina transfera istraživanja u poslovni sektor, sistem vrijednosti te nedovoljan doprinos nižeg i srednjeg obrazovanja izgradnji poduzetničkih kompetencija mladih, pokazuje istraživanje poduzetničke aktivnosti GEM u kojemu Hrvatska sudjeluje od 2002.
Vodi ga profesorica osječkog Ekonomskog fakulteta Slavica Singer a ono pokazuje da se Hrvatska nalazi u prvoj trećini zemalja po stavu o tome da je biti poduzetnik dobar izbor karijere, ali je zadnja od EU zemalja uključenih u GEM istraživanje po stavu o društvenom statusu uspješnih poduzetnika. Lani se prvi puta u GEM istraživanju koristio indeks NECI (National Entrepreneurship Context Index) za procjenu snage nacionalnog poduzetničkog okvira.
Na skali od jedan do deset, Hrvatska je po vrijednosti NECI indeksa od 3,83 na zadnjem mjestu od 18 zemalja EU koje su sudjelovale u GEM istraživanju uz Mozambik, Panamu i Portoriko. NECI se sastoji od 12 komponenti, a Hrvatska je najlošija u EU u čak njih sedam i to porezima i regulativi, vladinim programima, obrazovanju za poduzetništvo, transferu znanja, poslovnim uslugama, preprekama ulasku na tržište i kulturnim normama.
Rezultat za 2018. otkriva da percepcija hrvatskih poduzetnika o poslovnim prilikama stagnira, dok su očekivanja novog zapošljavanja pesimistična. Hrvatska je po dvjema stvarima u vrhu EU, i to po iskazanim poduzetničkim namjerama i poduzetničkoj aktivnosti zaposlenih radnika. Prvo je, navode autori, znak da se kod nas poslovi češće pokreću iz nužde nego iz prepoznate prilike, a drugi da poslodavci ne znaju koristiti poduzetnički duh svojih zaposlenika.
Znamo a nećemo!?
Prof. Slavica Singer upozorava da nakon 17 godina sudjelovanja u GEM-u nitko u Hrvatskoj ne može reći da ne znamo zbog čega ne uspijevamo stvoriti bolju poduzetničku i investicijsku klimu.
– Najveće prepreke su u nečinjenju – istaknula je prof. Singer.
Hrvatska ima relativno dobru tehnološku opremljenost poduzeća, ali nema novih proizvoda s kojima se konkurira na tržištu. Najintenzivniji rast poduzetničke aktivnosti pokazuju Dalmacija, te Istra, Primorje i Gorski Kotar. Najveći pad poduzetničke aktivnosti je u Lici i Banovini, gdje je i razina poduzetničke aktivnosti najniža, ali istovremeno se poboljšava motivacijski indeks.
U 2018. godini u GEM istraživanju sudjelovalo je 49 zemalja, koje čine 66% svjetskog stanovništva i 85,8% svjetskog bruto domaćeg proizvoda. U 2018. prvi puta su analizirani i uspoređeni odgovori ispitanika o tome što misle o podjednakom životnom standardu za sve ljude: Hrvatska i Slovenija imaju podjednaku razinu odgovora koji podržavaju takav stav, zatim slijedi Njemačka, Čile, Meksiko i na kraju je Poljska. Rezultati GEM istraživanja danas će biti predstavljeni u Vukovaru.
Glavni urednik Večernjeg lista Dražen Klarić: "Iz Hrvatske se odlazi, ali u Hrvatsku se i vraća"