'Dvoboj' poduzetnika

Otići ili ostati u Hrvatskoj? Budinski: Selim se u Njemačku! Rimac: Treba ostati...

Foto: Borna Filić/PIXSELL
Krešimir Budinski
Foto: Davor Puklavec/PIXSELL
Mate Rimac
Foto: Borna Filić/PIXSELL
Krešimir Budinski
Foto: Davor Puklavec/PIXSELL
Mate Rimac
Foto: Pixsell
Rimac Budinski
20.02.2014.
u 14:14
'Slučaj Prpić' otvorio je raspravu među poduzetnicima treba li otići u inozemstvo ili ostati u Hrvatskoj. Dok se Krešimir Budinski seli u Njemačku, Mate Rimac ostaje u Hrvatskoj...
Pogledaj originalni članak

Dok izumitelj električnih vozila i osnivač tvrtke Rimac Automobili, Mate Rimac, kaže da mu je cilj ostati u Hrvatskoj i otvoriti što više radnih mjesta te razviti nove projekte, osnivač i direktor tvrtke Bioplanet Bike Krešimir Budinski rekao je da odlazi u Njemačku zato što je u Hrvatskoj naišao na velike probleme u poslovanju.


Krešimir Budinski: Selim posao u Njemačku

Krešimir Budinski osnovao je tvrtku Bioplanet Bike za proizvodnju električnih bicikala u ožujku 2012. godine u Hrvatskoj, a dvije godine poslije, tj. sljedeći mjesec proizvodnja se nastavlja u Njemačkoj.

– Imali smo, naime, slične probleme kao Hrvoje Prpić, ali i kao još velik broj poduzetnika koji o problemima porezne inspekcije ne želi govoriti u javnosti – kaže Budinski.

Izgubili pravo na povrat

Apsurdno je, kaže, da porezna ili carinska inspekcija dođe nenajavljeno i sjede u tvrtki dok ne nađu grešku, koja nije nastala u poslovanju nadzirane tvrtke nego dobavljača. To u, primjerice, Njemačkoj, gdje je radio i prethodnih godina, nije slučaj. – Mislim da bi njihov zadatak trebao biti da te prvo upozore na grešku. Primjerice, u mom slučaju račun našeg dizajnera izdan je kao R1 umjesto R2, zbog čega smo izgubili pravo na povrat poreza. Osim što smo mogli biti upozoreni, apsurdno je i da posljedice snosimo mi koji smo platili račun, a ne onaj tko je izdao pogrešan račun – kaže.

Imali smo i slučaj, nastavlja, da nismo mogli dobiti povrat PDV-a na kraju obračunskog razdoblja, a na temelju uvezenih dijelova za koje smo platili carinu i PDV.

"Porezna inspekcija u Njemačkoj nam se je najavila mjesec dana prije"

– Usporedbe radi, iz iskustva govorim, porezna inspekcija u Njemačkoj nam se je najavila mjesec dana prije. U suprotnom bi bili prekršajno sankcionirani iz Porezne uprave. Bez najave dolaze samo s policijom. Pravni je sustav tamo efikasniji. I obje strane ga respektiraju, kako porezna inspekcija tako i poduzetnik, nastavlja Budinski.

– Zato, iako se priča o domoljublju, mene je ono napustilo prije četiri godine kada sam uvidio kakvi se svi problemi mogu naći na putu kada ste poduzetnik u Hrvatskoj. Tko ima hrabrosti, neka ode van – poručuje Budinski. U Hrvatskoj je tvrtku Bioplanet pokrenuo vlastitim novcem jer je pretpostavio da bi dobivanje kredita bilo neuspješno, a sukladno, kako kaže, strategiji uništavanja proizvodnje u Hrvatskoj.

40 radnih mjesta

– Zbog loše poslovne klime odlučio sam poslovanje nastaviti u Njemačkoj. Za pokretanje posla – od pronalaska lokacije za proizvodnju do dobivanja sredstava i početka proizvodnje – trebala su mi svega tri mjeseca! – kaže.

Njihova agencija za ulaganje pitala ga je gdje želi uložiti, odnosno u koju regiju, dodijelili su mu ljude koji su ga pratili, a za odobrenje financiranja od njihove razvojne banke bio je dovoljan samo poslovni plan napisan na osam stranica! S biciklom su došli do poslovne Commerzbank koja surađuje s razvojnom bankom, a kojeg je direktor osobno htio vidjeti. Investicija u Njemačkoj vrijedna je 1,5 milijuna eura i otvorit će oko 40 radnih mjesta.

>>BaySystems ključni dobavljač prve hrvatske tvornice autosjedala


Mate Rimac: U Hrvatskoj ima problema, ali ipak treba ostati

Mate Rimac, izumitelj, poduzetnik te osnivač i direktor tvrtke Rimac Automobili, tvrdi da želi poslovanje nastaviti samo u Hrvatskoj. – Želim da se moje ime veže za zemlju u kojoj se obavlja proizvodnja. Ferdinand Porsche rođen je u Njemačkoj i taj je auto njemački, Ferrari u Italiji i auto se i dalje tamo proizvodi – objašnjava Rimac.

Mnogo poziva, ali...

Kaže da su svi poduzetnici različiti pa imaju i različite ciljeve. – Meni je cilj raditi ovdje, otvoriti što više radnih mjesta i razviti što više projekata, a netko tko je bio zaposlenik kod nas, lako može poslije karijeru nastaviti u drugim automobilskim kompanijama u inozemstvu – kaže. Dodaje da su ga zvali iz Njemačke gdje bi uvjeti za poslovanje bili puno bolji jer bi država osigurala novac za pokretanje proizvodnje, kao što je primjerice SAD to osigurao za Teslu, Fisker i druge. Ponuda im je došla iz jedne savezne države koja nema razvijenu automobilsku industriju, a oni su trebali biti kao “projekt svjetionik” u tom dijelu zemlje.

– Zvali su nas i iz drugih zemalja te mamili poticajima i investicijama. Slične ponude dobili su još neki poduzetnici pa je šteta da nas ovdje gledaju kao da smo pali s neba. Druge se države bore za poduzetnika da dođe k njima, a mi se ne trudimo ni zadržati ih, a još manje da nam dođu novi. Kako namjeravamo dostići druge kad svakog dana sve brže odmiču od nas? – komentira.

S državom i propisima dosad nije imao problema

S državom i propisima dosad nije imao problema niti je ičim revoltiran, ali činjenica je, kaže, da se loše gleda na poduzetništvo jer se kod nas na te ljude gleda kao na osobe kojima je cilj samo obogatiti se. Sa stranim partnerima često je u kontaktu pa je, kaže, i jučer obavio nekoliko sastanaka s ljudima koji su došli na sastanak iz Južne Koreje i Njemačke, a svi pitaju o uvjetima poslovanja u Hrvatskoj. – Nastojim biti realan, primjerice, potvrditi da imamo obrazovanu radnu snagu, dobre inženjere, da imamo dobar zakon o poticanju ulaganja, no i priznati da je loše što se zakoni često mijenjaju i da postoje administrativne barijere čije rješavanje traje dugo.

– Vani je lakše probiti se s našom industrijom, pogotovu tamo gdje je ta industrija strateška, poput SAD-a. Naravno da se stranac neće boriti za, primjerice, drvnog proizvođača, nego se fokusiraju na industrije s visokom dodanom vrijednosti koja stvara kvalitetna radna mjesta – kaže Rimac.

Uskoro sedmi automobil

Osim vlastitih električnih automobila, a uskoro će biti gotov sedmi, tvrtka je više posvećena razvoju i proizvodnji tehnologije. Ugovorom smo vezani da ne otkrivamo industrijske klijente. Jedan prototip koji su upravo završili kupac će (druga automobilska tvrtka) izložiti za manje od dva tjedna na sajmu u Ženevi.

>>CNN o Rimcu: Najbrži auto mogao bi biti električan

>>Mate Rimac opet u problemima: Iz skladišta mu ukrali tri seta felgi

Pogledajte na vecernji.hr

Komentari 42

DU
Deleted user
14:17 20.02.2014.

Sviđa mi se ovakav format članaka.

Avatar bok
bok
14:25 20.02.2014.

...mozda design bicikla nije po ukusu kupaca/trzista ? Tada ne pomaze niti "Made in Germany"...

DU
Deleted user
14:50 20.02.2014.

Ljudi kao Rimac daju optimizam i nadu, svaka čast.