Gospodarskoj krizi u Hrvatskoj ne nazire se kraj, a o njezinoj sve većoj dubini najbolje svjedoči podatak o padu potrošnje i u travnju ove godine. Državni zavod za statistiku objavio je jučer prve procjene po kojima realni pad potrošnje u travnju u odnosu na isti mjesec prošle godine iznosi između 8 i 8,7 posto. Više nego zabrinjavajuće je što potrošnja pada već 19. mjesec zaredom.
Kuna po kuna...
Razlozi dramatičnog pada potrošnje manji su raspoloživi dohodak, negativni trendovi na tržištu rada, realni pad plaća i sve manja kreditna aktivnost banaka prema stanovništvu.
>>Potrošnja pada 19. mjesec zaredom
Četveročlana obitelj Popijač iz Velike Gorice u recesijsko se doba disciplinirano drži recepta: živi u skladu sa svojim mogućnostima i kupuj planski. Na taj se način neće naći u novčanim dubiozama.
– Svi se žale i činjenica je da ljudi kupuju manje, premda uvijek ima i onih koji žive iznad svojih mogućnosti. Najviše se troši na špeceraj i zato se tu može dosta uštedjeti. Kuna po kuna, dan po dan i nakupi se. Kupujem namirnice koje mi trebaju taj dan jer pri velikim kupnjama kupuje se sve i svašta i to onda trune po smočnicama. Zato radije kupujem na tržnici. U marketima obratim pažnju na akcije, ali gledam na omjer cijene i kvalitete i ne želim kupovati “smeće”. Zgodni su proizvodi robnih marki, oni su dobar primjer takvog odnosa jer najčešće nisu nekvalitetni, a cjenovno su povoljniji – iznosi Irena Popijač strategiju kojom drži tri ugla u kući.
Dvojica sinova rastu pa njima odjeću i obuću valja redovito obnavljati, i tu nema puno filozofije. Trajnija ih kućanska dobra, na sreću, dobro služe već sedam godina pa ne moraju misliti o tom trošku, a struju troše racionalno.
Manje odjeće i obuće
Dramatični travanjski pad potrošnje puno je veći od očekivanja makroekonomista. Očekivali su pad između 3,3 i 5,3%. Hrvati sve više štede na omiljenoj igrački, mobitelima. U prva tri mjeseca ove godine poslali su 18,4% manje SMS-ova nego u istom razdoblju prošle godine, podaci su DZS-a. Istodobno, mobitelom smo razgovarali 1,9% manje minuta, a u usporedbi s posljednjim tromjesečjem 2009., čak 8,4 posto.
Krizu najviše osjećaju prodavači automobila. U prva tri mjeseca ove godine prodana su 8984 automobila, što je 29,5 posto manje u odnosu na isto razdoblje lani (3759 automobila). Računala smo kupovali za četvrtinu manje, a odjeće i obuće 17 posto. Najmanji je pak pad, tri posto, u prodaji hrane i pića.
Kod nas je zabluda da bi povecanje potrosnje dovelo do izlaska iz krize,samo povecanje proizvodnje,zaposlenosti i izvoza nas moze izvuci iz krize.Povecanjem potrosnje bi se samo kratkorocno poboljsala krvna slika drzavnog proracuna,a istinski problem ne bi bio rjesen!