Bez izravne suradnje gospodarstva, obrazovnih ustanova i politike, bez jasno postavljenih smjernica za razvoj dualnog obrazovanja u srednjim škola i na fakultetima nema promjena u obrazovnom sektoru, a nema pomaka ni u gospodarstvu, zaključak je to panel-rasprave koja je jučer održana u sklopu Prstenova poslovnog foruma, a na kojoj su sudjelovali Marko Pipunić, Plamenko Barišić, Markica Stanušić, Jako Andabak, Mato Njavro, Petar Ćorluka, Josip Burušić i Branka Ramljak. Raspravu su moderirali Večernjakov urednik Mislav Šimatović i profesor Darko Tipurić s Ekonomskog fakulteta. Da Hrvatska nema ozbiljnu obrazovnu politiku i da se najmanje koristi stečenim znanjem, smatra Josip Burušić.
Razvojni centri
– Nama manjinska stranka dominira obrazovnom politikom, sve su agencije devastirane, a znanost, škole i gospodarstvo prepušteni su sami sebi. Nama jednostavno nedostaje svijesti da smo mala nacija i da je naša jedina šansa da radimo na vrijednostima rada i posvećenosti – kazao je Burušić. Da Hrvatska ima jako puno prostora za napredak u kontekstu promjena cjelokupnog obrazovnog sustava, poručio je Mato Njavro sa ZŠEM-a, koji se školovao u inozemstvu.
– I u Singapuru i u Švicarskoj tajni sastojak uspjeha jest obrazovanje. To je broj jedan i ono čemu i Hrvatska treba težiti – kazao je Njavro. Da je nužno saslušati potrebe poslodavaca, poručio je Markica Stanušić iz Ancona grupe.
– Prije nekoliko godina prepoznali smo opasnost odljeva radne snage, ponudili kao tvrtka stipendije uz državne stipendije, a sada ćemo u Đakovu pokrenuti i razvojni centar koji ćemo ponuditi srednjim školama na korištenje – objasnio je Stanušić naglašavajući kako ni taj njihov angažman kao poslodavca nije dovoljan.
Da su Njemačka i Austrija zemlje čije modele dualnog obrazovanja trebamo preuzeti, kazao je Petar Ćorluka iz tvrtke Violeta. Iskustva u tim zemljama pokazuju da učenici već u prvom razredu borave više od 50 posto vremena kod poslodavca, a prelaskom u više razrede taj se omjer sati još više povećava u korist gospodarstvenika.
– Pokazalo se još odavno da se puno više pamti ono što se radi nego ono što se čuje. Dualno obrazovanje je ključ – poručio je.
Da Hrvatska radi na novom zakonu o dualnom obrazovanju, poručila je državna tajnica Branka Ramljak koja je, umjesto ministrice obrazovanja Blaženke Divjak koja je bila pozvana, sudjelovala na panel-raspravi. Kazala je tako da je Hrvatska uvela eksperimentalni program u strukovne škole, no nije naglasila da se taj eksperimentalni program odnosi isključivo na općeobrazovne predmete, kao što nije istaknula ni činjenicu da u strukovnim školama ni u ovim izmjenama obrazovanja nije povećana satnica prakse.
Branka Ramljak također se pohvalila činjenicom da je Hrvatska formirala 25 centara kompetencija, i to uz pomoć EU fondova, no ono što rijetko tko govori jest to da ni danas Hrvatska ne zna tko će financirati te centre kad se europski novac istroši. Jer, ako centri padnu na brigu jedinica lokalne samouprave, onda bi mogli završiti kao i sva dosadašnja ulaganja u škole.
Početi u četrnaestoj...
– Neizbježno gospodarstvu treba sinergija s državom i obrazovnim sektorom – zaključio je Marko Pipunić iz tvrtke Žito Osijek. Da moramo voditi računa da učenici interes za zanimanja iskazuju u dobi od 13 i 14 godina upozorio je Josip Burušić.
– Tada djeci treba omogućiti kontakt s poslodavcima jer tada se upisuju u srednje škole – kazao je. Da nam nedostaje modernih strukovnih zanimanja, na koncu je istaknula i Ramljak navodeći da velika većina strukovnih sadržaja ponuđena učenicima otpada na ekonomske škole.