Kakve sve tajne stoje iza uspješnih kompanija u Hrvatskoj, pitaju se mnogi. Međutim istina je da iza raznih kompanija stoji jednostavno pravilo – prilagodba. I to ne bilo kakva prilagodba, već prilagodba vremenu u kojem posluju. Nije tajna da je posljednja godina bila izazovna za mnoge tvrtke koje su se našle u nepoznatom. Mikropoduzetnici, mali i srednji poduzetnici prema istraživanju Centra za politiku malih i srednjih poduzeća i poduzetništva (CEPOR) spadaju u tri četvrtine aktivnih poduzeća u Hrvatskoj (135 tisuća poslovnih subjekata) te su stup hrvatskog gospodarstva, a prošla godina im je zadala veliki udarac.
Naime, prošla godina dokazala je da prolazimo kroz razdoblje digitalnih promjena koje su nagnale razne tvrtke na ubrzanu digitalizaciju. Počela su se postavljati i pitanja kako poslujemo, kako dolazimo do financija za projekte. Što uopće znači digitalizacija poslovanja i jesu li vlasnici poduzeća unutar mSME segmenta uopće spremni na nagle zaokrete trendova. Stoga, kako bi se poduzetničke sposobnosti hrvatskih poduzeća uzdigle na konkurentnu i produktivnu razinu, doprinos kvalitetnog obrazovanja u poticanju poduzetništva i kompetencija postaje izrazito bitan.
Koliko je edukacija bitna najbolje znaju mladi inovatori iz tvrtke Neyho koja je osnovana 2016. godine i od tada se uspješno bavi proizvodnjom modernih informatičkih rješenja. Njihov EYWA (Eliminate Your Waste Activities) softver baziran je na digitalizaciji cjelokupnog poslovanja. To konkretno znači da njihov softver olakšava poslovanju na način da sam obavlja niz ponavljajućih radnji kao što su popunjavanje obrazaca, upita, zahtjeva i slično. Sve to uvelike štedi i vrijeme, a mnoge tvrtke danas na takve operativne zadatke troše i mnogo resursa Da bi takav inovativan software funkcionirao, edukacija je glavni ključ.
- Kako bi se navedena tematika mogla shvatiti i primijeniti, potrebna je konstantna edukacija i iskustvo - tvrdi Matija Sarić, direktor tvrtke Neyho. Da bi poslovanje u početku funkcioniralo, potrebno je mnogo hrabrosti i pozitivnog rizika, kaže.
- Na hrabrost za rizik vas ni jedna edukacija neće pripremiti, ali smatram da je ključ u konstantnom usavršavanju u pojedinom polju – istaknuo je Sarić. Osim usavršavanja, jedan mladi poduzetnik, prema njegovom mišljenju, ne smije se bojati promjena, tvrdi.
Spoj iskustva, edukacije i mentorstva donosi rezultate
- Promjenu treba prihvatiti i nositi se s njom kroz profesionalni rad na sebi. Mislim da je to ujedno i najvažniji benefit edukacije u poslovanju jer vas priprema na lakše prihvaćanje i nošenje s izazovima. Takva su vremena da su promjene sve učestalije, a jedno je sigurno, sve se mijenja i to je konstanta u poslovanju. Dobra edukacija temelj je za bolje poslovanje, pogotovo ako je primijenite u pravom trenutku. Onda je to garancija za uspjeh – zaključuje Sarić.
Prema njegovim riječima u Hrvatskoj ne postoji cjelovita edukacija koja može pripremiti mlade entuzijaste na poduzetništvo, ali ključno je stalno se pokušavati usavršiti. Svoje riječi već odavno primjenjuje u djela, budući da njegova firma broji 8 zaposlenika i 11 vanjskih suradnika, te se svi educiraju u tehnološkom smjeru.
- Pokušavamo njegovati poslovnu kulturu da se uvijek traži znanje, kao i timsku kulturu za one koji žele više u smislu dobivanja pravih odgovora. Uveli smo i sustav mentorstva koji se pokazao žilom kucavicom kompanije što se tiče internog prijenosa znanja, a na kraju i osnaživanja zaposlenika. Zbog dobrih rezultata, isti sustav smo uveli i sa Fakultetom elektrotehnike i računarstva. Spoj iskustva i mladog entuzijazma potiču nas da težimo izvrsnosti, a upravo to smo dobili s ovim sustavom mentorstva – govori Sarić.
U njegovoj firmi postoji poslovno pravilo da svaki zaposlenik mora pohađati edukaciju specifičnog karaktera koju odabere njegov mentor, te jednu edukaciju po vlastitom izboru. To znači da se u njegovoj firmi znatno ulaže u educiranje – čak dvije obavezne edukacije godišnje. Osim toga, kada je riječ o edukaciji, Matija Sarić kao direktor prati moderne trendove.
- Svi zaposlenici u bilo kojem trenutku imaju pristup internim online tečajevima o željenim temama. Kako svi pratimo razvoj tehnologije, imamo i kanal na kojem se prate sve zanimljivosti vezane za tehnologiju putem kojeg se dijele zanimljiva otkrića samih djelatnika. Razumijemo da su zaposlenici i intelektualno vlasništvo najveće blago naše tvrtke, zato u njihovu edukaciju najviše ulažemo i potičemo ih na napredak i pozitivne promjene – potvrđuje Sarić.
Da je poslovna edukacija važna jer svako stjecanje novih znanja i vještina doprinosi poslovnoj uspješnosti potvrđuje i znanstvenica Maruška Vizek s Ekonomskog instituta u Zagrebu. Naime, rast ekonomije zasniva se na kvalitetnom ljudskom kapitalu, bilo da je riječ o poduzetnicima ili zaposlenicima. Ništa bez kvalitetnih i obrazovnih programa, tvrdi ova znanstvenica.
- Naš obrazovni sustav zasniva se na prenošenju teorijskih znanja, dok su i sadašnjim i budućim poduzetnicima potrebni obrazovni kurikulumi usmjereni na stjecanje praktičnih znanja, vještina i kompetencija vezanih za poduzetništvo koji će ih s jedne strane osnažiti buduće poduzetnike u njihovim poduzetničkim namjerama, te koji će s druge strane postojećim poduzetnicima pomoći da na učinkovitiji način upravljaju postojećim mikro, malim i srednjim kompanijama – poručuje Vizek.
Trenutno su vrlo tražene edukacije koje su poduzetnicima neophodne za transformaciju poslovanja kako bi u današnjem modernom tj. digitalnom okruženju ostvarili svoje ciljeve, potvrđuje i Igor Kundić iz Algebre. Naime, u Algebri su uočili još prije dvadeset godina da su online modeli učenja budućnosti i da donose brojne prednosti. Ipak, u kombinaciji s tradicionalnom nastavom uz praksu se ipak vide najbolji rezultati. Danas je vrlo bitno ulagati u obrazovanje, potvrđuje Kundić
Jedinstvena platforma kao edukacija i inspiracija za poduzetnike
Mastercard je zajedno s relevantnim industrijskim stručnjacima i partnerima kreirao prvu hrvatsku platformu koja služi kao centralno mjesto za edukaciju i inspiraciju mikropoduzetnika te malih i srednjih poduzetnika – Uplift.hr.
Kroz platformu Uplift.hr, Mastercard u suradnji s Ekonomskim institutom i Algebrom pruža mikro, malim i srednjim poduzetnicima sve što je potrebno za njihov razvoj; inspiraciju, edukaciju, ali i pristup najnovijim informacijama i trendovima. Platforma je usmjerena prema svim poduzetnicima ili onima koji to žele postati, bilo da je riječ o onima koji su zapeli s poslovnom idejom, nisu sigurni kako se dalje razvijati ili nisu sigurni općenito u sve korake poslovanja. Zato Uplift otvara brojna pitanja vezana za poduzetništvo, te na kvalitetan način daje prave odgovore i to kroz četiri bogate rubrike. Tu se mogu pronaći inspirativne priče uspješnih poduzetnika, edukativni tekstovi, bogate analize te korisne informacije za unaprijeđivanje poslovanja i praćenja trendova koji će svim posjetiteljima biti od velike koristi.
Prva akademija takve vrste u Hrvatskoj
U sklopu projekta Uplift, Mastercard će u suradnji s Algebrom provoditi i edukaciju koja se fokusira na mikro, male i srednje poduzetnike naziva Uplift akademija. Edukacija će biti dostupna i javnosti, a Mastercard 2021. godine osigurava 32 besplatne stipendije najboljim kandidatima. U suradnji s mentorima, 32 stipendista radit će i na razvoju vlastitih projekata i ideja, a mentori će ih osposobiti da prezentiraju ideje investitorima, a potom najbolji projekt osvaja novčanu nagradu.
- Uplift akademija trenutno je jedini kurikulum tog tipa u Hrvatskoj, a nudi program koji je pomno osmišljen u suradnji sa stručnjacima iz Algebre i sadržava 10 seminara od kojih su neki; leadership, destinacijski menadžment, osnove internet marketinga, e-commerce... – komentira Mastercardova voditeljica marketinga Gea Kariž.
Stoga, ako imate ideje koje smatrate vrhunskima, energije i elana graditi nešto iznimno, međutim shvatili ste da je ispred vas čitava „planina“ koju treba savladati, možda je vrijeme da posjetite platformu Uplift.hr i postanete jedan od 32 stipendista koji će osvojiti vrijednu edukaciju u suradnji s mentorima i stručnjacima u protuvrijednosti od 2.000 eura!
Sadržaj nastao u suradnji s Mastercardom.