Organizacijski psiholozi nastoje razumjeti i predvidjeti ljudsko
ponašanje u radnim uvjetima. S jedne strane to rade da bi općenito
povećali zadovoljstvo zaposlenika, dok s druge strane nastoje
poboljšati sposobnost poslodavaca da odabiru, razvijaju i zadrže
najbolje zaposlenike. Dok su se prije prvenstveno bavili individualnim
radom, danas su timovi ključni element njihova rada.
– Organizacijska psihologija je psihologija na radnom mjestu u
organizaciji, psihologija koja ima veze s poslom. Naša je uloga
povećati produktivnost organizacije na dobrobit ljudi, i to preko
voditelja koji rade s njima i koji su ujedno i ključna točka našega
rada – tvrdi organizacijska psihologinja Rajka Marković, suvlasnica
tvrtke za upravljanje ljudskim potencijalima Prava formula i partnerica
u konzultantskoj tvrki Methodus.
Interes za ovim zanimanjem raste svakim danom, što dokazuje sve veći
broj studenata koji umjesto kliničke izabire organizacijsku psihologiju.
Partnerski odnos s
voditeljem
– Svake godine nam na vježbe dolaze studenti i kada smo ih prije tri
godine pitali tko je od njih zainteresiran za organizacijsku
psihologiju, javilo ih se samo troje. Kada smo nedavno postavili isto
pitanje, čak 90 posto njih iskazalo je interes prema ovom zanimanju. Ne
bi se zanimanje za organizacijsku psihologiju povećalo da nema razloga,
da ne osluškuju i da ne vide da se traže psiholozi u organizacijama.
Mislim da nas nitko ne bi upošljavao i plaćao da nas se ne poštuje i ne
treba naše mišljenje – kaže Ivanka Raič, koordinatorica kadrovske i
procesa u Plivi.
No, koliko će se važnosti pridavati organizacijskim psiholozima kao i
koliko će se njihovo mišljenje vrednovati, ponajviše ovisi o njima
samima.
– Percepcija organizacije ovisi u najvećoj mjeri o nama –
organizacijskim psiholozima. Pogrešno je tražiti “krivce” u drugima ako
sami nismo zadovoljni. Moć, ili bolje reći odgovornost, gotovo je
isključivo u našim rukama. I istina je da su kolegice i kolege prije
15, 20 i više godina imali puno teži posao u tom smislu, jer su bili
pioniri na ovim prostorima – smatra Danijel Lastrić, menadžer za
ljudske potencijale u M Sanu. Psiholozi trebaju znati komunicirati s
ljudima, kako steći njihovo povjerenje, kako im dati nešto korisno i
zahvaljujući tome će se i njihov status unutar organizacije popraviti
ili pogoršati.
Danijel Lastrić –
menadžer za ljudske potencijale u M SAN-u
– Organizacijski psiholozi su unutar organizacije najčešće zaposleni u
odjelu za upravljanje ljudskim potencijalima, što podrazumijeva da se
bave procesima upravljanja ljudskim potencijalima. Način na koji se
bave tim procesima u određenoj razvojnoj fazi te organizacije je
različit. Kako sam konzultant, imam priliku doći u organizacije u
različitim razvojnim fazama pa mi je ta razlika potpuno jasna.
Ono što je uvijek isto jest da uvijek gradim povjerenje pokazujući
istinsko razumijevanje za poteškoće koje organizacija u toj fazi ima i
ukazujući na korist koju menadžeri imaju od suradnje s organizacijskim
psihologom. Tako stvaramo okružje u kojem
poduzetnici/menadžeri/uprave/vlasnici to ljudsko i stručno povjerenje
vrate tebi. To je proces u kojem se povjerenje stječe zajedničkim radom
u partnerskom odnosu. Povjerenje ne postoji samo po sebi već ga treba
steći i zadržati, pogotovo u konzultantskom poslu – objašnjava Rajka
Marković.
Odnos između poslodavca i organizacijskog psihologa jest uzajamni odnos
povjerenja i poštovanja i za što uspješnije poslovanje najvažniji je
zajednički rad. Dobar partnerski odnos nije samo razmjenjivanje
podataka, već i zajedničko planiranje, razmišljanje o daljnjem radu i
stvaranje nove vrijednosti
– Naravno da su fleksibilnost i prilagodljivost ključne kompetencije
kako bismo bili uspješni u današnjem okružju, jer su velike i gotovo
svakodnevne promjene ono što posljednjih godina povezuje gotovo sva
društva u svijetu. Stoga smatram da, kako bismo bili uspješni u svome
poslu, osim povjerenja i poštovanja koje trebamo graditi sa svim
ljudima s kojima radimo, od iznimne važnosti je i naša spremnost da se
sami mijenjamo. Uspješnim završetkom formalnog obrazovanja dobili smo
potvrdu da smo nešto naučili kako bismo to primjenjivali tijekom svoga
životnog vijeka. Zaustaviti se na tome neodgovorno je i apsolutno
neprihvatljivo za današnje okružje – smatra Danijel Lastrić.
Ivanka Raič –
koordinatorica kadrovske i procesa u Plivi
Cjeloživotno učenje više nije nešto čime bi se trebali baviti samo
pojedinci, već je prioritet svima koji žele uspjeti u svome poslu.
– Vjerodostojnost u poslovnom svijetu je po mome mišljenju na neki
način mjesto za unapređenje većine psihologa nakon formalnog
obrazovanja, upravo to da stekne ta poslovna znanja. Ona omogućavaju
bolje međusobno razumijevanje i uvažavanje onih koji su u fokusu
organizacijskih psihologa, a to su voditelji. Dobar psiholog govori
jezik koji njegovi voditelji razumiju, moramo govoriti jezikom
poslovnog svijeta, jezikom tih struka s kojima surađujemo, moramo
razumjeti proizvode u usluge kojima se naša organizacija bavi – ističe
Rajka Marković. Ključ uspjeha i zajedničke suradnje je shvatiti kako
nabolje pridonijeti krajnjem rezultatu kompanije.
Iako mnogi vjeruju da je novac glavni motivator zaposlenika, sudionici
okruglog stola slažu se da on to nikada nije bio, niti će ikada biti.
Glavni motivatori su oni faktori koji pridonose prepoznatljivosti
zaposlenika u organizaciji, kao i uključenosti u proces.
– Novac može biti demotivator. Činjenica je da su nama u Hrvatskoj
novac i plaća nešto što će nas privući da prihvatimo neki posao, ali
nas neće motivirati da radimo bolje, da damo sve od sebe, da se doista
maksimalno uključimo i angažiramo. U tom smislu novac nije nešto što
nas motivira na veći učinak, ali može djelovati tako da nas natjera da
promijenimo posao, jer, recimo, s trenutačnom plaćom ne možemo djetetu
kupiti tenisice – tvrdi Ivanka Raič.
Upravljanje talentima
Motivacija je individualna, različiti ljudi, različiti prioriteti,
različiti motivi i još sve to ovisi i o trenutačnoj situaciji,
nastavlja Raič.
– Ako govorimo o novcu, kada se on definira kao dio nagrade koju
pojedinac dobije za izvrsne rezultate, odnosno kada se definira kao
jedna od nagrada za prepoznavanje uspješnog rada i rezultata u firmi,
onda se može razgovarati o tome da je to motivator. Ključno je to
prepoznavanje rezultata i priznanja za uspjeh – kaže Danijel Lastrić.
Rajka Marković –
suvlasnica tvrtke Prava formula i partnerica u konzultantskoj kući
Methodus
– Prepoznati, predložiti i primijeniti najadekvatniji model razvoja
karijere za pojedinca, odnosno upravljanje talentima jedna je od
ključnih točaka doprinosa organizacijske psihologije u kompanijama –
ističe Lastrić. Neke organizacije uspješno razvijaju svoje talente,
motiviraju ih, zadržavaju te zauzvrat dobivaju mnogo od njih.
Organzacijski psiholozi rade na tri razine, na jednoj osmišljavaju
procese, kreiraju sustave, na drugoj razini rade s voditeljima i
timovima, a na trećoj razni rade sa zaposlenikom, a to koliko se kojom
od razina bave ovisi o tome gdje su u hijerarhiji i u kojoj je
organizacijskoj razvojnoj fazi ta organizacija.
– Psiholozi zaposleni u kompaniji češće komuniciraju s menadžmentom
nego sa samim zaposlenicima, iako se i s njima puno radi – tvrdi Ivanka
Raič.
Individualnim razgovorom sa zaposlenikom može se napraviti puno manje
nego sustavnim pristupom, jer treba znati da je broj organizacijskih
psihologa u organizacijama ograničen.
– Većina organizacijskih psihologa zaposlena je u odjelu ljudskih
resursa, ali ima ih i u nekim područjima kao što su telekomunikacije,
marketing. Kada imate veliku kompaniju, onda si vjerojatno možete
priuštiti psihologa za jedno, i za drugo i za treće, ali neke manje
tvrtke koje imaju jednog psihologa vjerojatno će ga koristiti za sve te
različite poslove. Jer psiholog ima alate, zna kako će, primjerice,
unaprijediti odnose s korisnicima. Dakle, on može pomoći i prodajnom
osoblju – nastavlja Raič.
Organizacijski psiholozi svoj su imidž prvenstveno izgradili u procesu
selekcije, odnosno izbora najboljeg zaposlenika. Kada zaposlenici dođu
u kompaniju, bitno je da vjeruju u njezine vrijednosti, da rade u
skladu s onim kako su se s psihologom dogovorili da trebaju raditi u
kompaniji, i tu su organizacijski psiholozi agenti promjene. Ako je
odnos povjerenja potpun, psiholozi će sudjelovati i u strateškom
planiranju, planiranju strateških ciljeva i u procesu strateškog
upravljanja.
Zadržavanje zaposlenika težak je posao
Javnosti je već poznato da su organizacijski psiholozi dobri u procesu selekcije, odnosno izboru zaposlenika i tu su izgradili svoj imidž. No, nakon toga dolazi zadržavanje zaposlenika, što nije nimalo jednostavan posao. Potrebno je pratiti njihov radni učinak, nagrađivati ih, pružiti im mogućnosti treninga i razvoja... – Naši procesi upravljanja ljudskim potencijalima su kao jedna kućica, krov je strateško upravljanje i procesi strateškog upravljanja, a sobe i zidovi u toj kući su naši procesi: selekcija, trening i razvoj, nagrađivanje, upravljanje učinkom... Temelj kuće su radno-pravni odnosi kao što su administracija, ugovor o radu, prijave, odjave... To je sličica ljudskih potencijala koju ja volim crtati – kaže Rajka Marković.
Odlučuje kapacitet za učenje i vrijednosti poput kompanijinih
Kada se, pri zapošljavanju novih ljudi, poslodavac nađe u situaciji da ima kandidate istog znanja, onda psiholozi ustanovljuju imaju li iste kompetencije, sposobnosti i vještine. Sposobnost je ono što čovjek nosi sa sobom rođenjem, vještina je ono što je uvježbao primjenom, a kompetencija je ono što čini koristeći se svojim sposobnostima i vještinama jer vjeruje da je to korisno. – Pametan poslodavac će između ljudi koji imaju slično razvijene i sposobnosti i vještine izabrati onoga tko ima vrijednosni sustav sličan organizacijskom. Sve ono u čemu smo vješti danas, u stalno promjenjivoj okolini nije dovoljno. Poslodavcu naša jučerašnja znanja i vještine nisu dovoljno jamstvo za uspješnost sutra, jer će sutra biti potrebne neke druge vještine. Dakle, samo kapacitet za učenje i vrijednosti koje su u skladu s organizacijskim vrijednostima omogućavaju nam predvidjeti da ćete se moći razviti sukladno zahtjevima koje nosi sutra. Kada je vaš sustav vrijednosti takav da možete postati dio našeg tima i uz to imate kapacitet za učenje i razvoj, uz dobrog voditelja koji će vam davati primjerene razvojne zadatke, velika je vjerojatnost da ćete biti uspješni – objašnjava Rajka Marković.