ivan matošić

Šef CityEX-a: Državne tvrtke privilegiraju Hrvatsku poštu

Foto: Filip Brala/PIXSELL
Šef CityEX-a: Državne tvrtke privilegiraju Hrvatsku poštu
31.01.2013.
u 20:23
Ne riješi li se to pitanje odmah i na odgovarajući način, CityEx će se obratiti Europskoj komisiji
Pogledaj originalni članak

Zakon o poštanskim uslugama i njihovoj liberalizaciji donesen je brzinski potkraj prošle godine, a otvaranjem tržišta trebala bi uslijediti i ravnopravnija borba među davateljima poštanskih usluga. No ipak, u nekim dijelovima Hrvatska pošta ima i dalje privilegije, a prema tumačenju najvećeg konkurenta CityEX-a, državne institucije Pošti i dalje pogoduju pri javnoj nabavi. O tome govori predsjednik uprave CityEX-a Ivan Matošić.

Nema ekskluzive

Je li tržište imalo dovoljno vremena za pripremu? Došlo je i do smjene u HAKOM-u, je li to otežalo izdavanje dozvola? Velik je problem korisnika poštanskih usluga vezan uz javnu nabavu, jer velik dio njih traži uslugu koju po zakonu može dati samo Pošta.

Na žalost, donošenje zakona u posljednji trenutak ima snažne negativne posljedice za tržište. Ne toliko zbog rokova za izdavanje dozvola koliko zbog činjenice da nadolazeća liberalizacija uopće nije bila “iskomunicirana” prema tržištu, već upravo suprotno, pokušava se i dalje zbunjivati tržište i prikazati da univerzalna usluga koju pruža Hrvatska pošta znači ujedno i nekakvu ekskluzivu.

Ovih je dana ipak reagiralo Ministarstvo gospodarstva.

Ministarstvo je nadležno za javnu nabavu te se jasno i nedvojbeno izjasnilo da pokušaji uvođenja takve prakse nisu zakoniti, a da korisnik usluge nije u pravu kad traži univerzalnu poštansku uslugu, već da može tražiti samo poštansku uslugu. A u slučaju da ima nekih posebnih zahtjeva, treba ih opisati, uzevši u obzir i činjenicu da se kao referenca može tražiti izvršenje istog ili sličnog ugovora.

Dakle, svi pokušaji različitih institucija u vlasništvu države koje rasipaju novac poreznih obveznika jer iz nekih čudnih motiva preferiraju skuplju uslugu bit će osporeni, a naručitelji koji su tako nesavjesno postupali morat će nadoknaditi i visoke troškove žalbenog postupka, uključujući i takse koje dosežu i do nekoliko desetaka tisuća kuna! Nevjerojatno je da u tome prednjače državne institucije koje muči oskudica, poput nekih javnih poduzeća, bolnica, pa čak i sudova... Zakon je jasan, a ponašanje nekih javnih naručitelja koji inzistiraju na bitno skupljoj usluzi, a često i manje kvalitetnoj, zaista je teško shvatiti. Ako se to pitanje u praksi ne riješi na odgovarajući način, i to odmah, bez ustručavanja obratit ćemo se Europskoj komisiji, jer se radi o kršenju više direktiva.

Kompenzacijski fondovi

Pošti je, naime, dana na 15 godina povlastica za univerzalne poštanske usluge. Po čemu se one razlikuju od ostalih usluga i slažete li se da ih samo Pošta može obavljati?

Obaveza pružanja univerzalne poštanske usluge podrazumijeva da se određeni skup poštanskih usluga mora pružati na određenom teritoriju, i to pod nekim minimalnim uvjetima kvalitete. To, međutim, ne smije ni na koji način donijeti prednost na tržištu, jer univerzalna poštanska usluga ne znači nikakvu ekskluzivu, već samo obvezu. Moglo se očekivati da će Hrvatska pošta biti određena za davatelja univerzalne poštanske usluge na početku liberalizacije tržišta. Svi ostali davatelji mogu pružati istu uslugu, ali je ne moraju pružati na cijelom teritoriju. U tom slučaju se ona zove zamjenska poštanska usluga, koja je s pozicije korisnika jednaka univerzalnoj.

Novost je i uvođenje Kompenzacijskog fonda. CityEx je protiv takve odredbe?

Mi tvrdimo da je bolje obračunati PDV od poštanskih usluga koje nisu univerzalne, kao što su, primjerice, usluge koje Hrvatska pošta pruža velikim komitentima (bankama, telekomima), po uvjetima koji odstupaju od uvjeta univerzalne usluge, nego uništavati razvoj industrije nametanjem visokih stopa svojevrsnog posebnog poreza preko kompenzacijskog fonda. U EU kompenzacijski fondovi postoje na papiru, no gotovo nigdje još nisu zaživjeli. Da bi se kompenzacijski fond mogao puniti, davatelj univerzalne poštanske usluge mora prethodno dokazati da li mu uopće i koliko mu obaveza pružanja univerzalne usluge stvara opterećenje. No kako Hrvatska pošta još nema ustrojeno troškovno razdvojeno računovodstvo, ni osnovna pretpostavka za punjenje fonda nije ispunjena.

>> Konkurencija: Austrijanci i CityEx Hrvatskoj pošti otimaju pošiljke

Pogledajte na vecernji.hr

Komentari 15

MA
marko53
20:29 31.01.2013.

Ovi su super. Radili bi u Zagrebu i većim gradovima. U udaljena mjesta tamo gdje vuk poštu nosi, to bi ostavili pošti.

GM
Gusta magla
20:39 31.01.2013.

Ma da nebi mozda trebali pogodovati privatnim tvrtkama-jel to poanta prijetnje?

NO
Novinar
22:53 31.01.2013.

Nitko ne privilegira Poštu već Pošta dostavlja u svako mjesto u državi. Primjerice ako sud želi poslati poziv nekome na Pašmanu može jedino preko Pošte. A postoji pravilo da se konkurencija ne komentira. A nedavno je bilo na jednom portalu kakvi su uvjeti rada u City-u te nije čudo što njegovi djelatnici radije bace poštu nego dostave.