HPB STUDENTSKI DVOGLED

Startup – vrata u poslovni svijet za kreativce

Foto: HPB
Startup – vrata u poslovni svijet za kreativce
03.12.2015.
u 08:00
Nemogućnost pronalaska posla nakon ili za vrijeme fakulteta sve je češće poticaj mladim kreativcima za realizaciju vlastitih poslovnih ideja
Pogledaj originalni članak

Piše: Ivana Ramić, studentica novinarstva na Fakultetu političkih znanosti u Zagrebu

Pronalazak posla nakon ili tijekom fakulteta najveća je boljka prosječnog hrvatskog studenta. Ukoliko još studirate, teško je pronaći posao koji vam u isto vrijeme omogućuje zaradu i ostavlja dovoljno vremena za odlazak na faks i učenje, a ukoliko ste završili studij, teško je uopće pronaći posao, a pogotovo onaj koji ste zamišljali da radite nakon što dobijete diplomu u ruke. Danas je teško istaknuti se u bilo čemu jer konkurencija nikada nije bila veća, a sve što je ljudima potrebno već imaju nadohvat ruke. No, ono čega uvijek postoji napretek su – ideje. Upravo je dobra ideja ono od čega kreće svaki uspješan startup projekt.

Jedinstveni i globalno usmjereni projekti
Startupovi su tvrtke koje na tržištu postoje manje od godinu dana, još uvijek ne ostvaruju velik kapital te imaju malo ili uopće nemaju zaposlenih. Međutim, nije svaka tvrtka u početku startup projekt. Ono osnovno što razlikuje startup projekt od "običnog" pokretanja posla je njegov potencijal koji već u početku mora biti ponajprije jedinstven, a zatim i globalno usmjeren. Za pokretanje startup projekta dovoljna je jedna osoba i jedna ideja. Sve što se dogodi kasnije stvar je upornosti. Zato su upravo ovakvi projekti idealni za studente koji tek ulaze na tržište rada, a ne žele samo pasivno promatrati i čekati da im neko ponudi šansu. Startupovi se uglavnom sastoje od manjih timova među kojima je lakše podijeliti uloge i zadatke, manja je hijerarhija te bolja mogućnost sudjelovanja svih članova, a s druge strane, imaju dovoljno poznanstava za privlačenje investitora koji su ključni za napredovanje svakog startup projekta.

Ništa bez investitora
Pronalazak investitora još je jedna ključna razlika između startupa i "tradicionalnog" poduzetništva. Startup projekti novac potreban za razvijanje projekta traže neklasičnim putevima. Osnivači startupova ne dižu kredite i ne posjećuju banke, već poznanstvima pokušavaju pronaći ljude koji su spremni uložiti u njihov projekt. U početku su to investicije prijatelja i obitelji, a onda na red dolaze takozvani poslovni anđeli. To su privatne osobe spremne na ulaganje u inovativne tvrtke i projekte u ranom stadiju razvoja – startup projekte.

Tko su poslovni anđeli?
U Hrvatskoj postoji CRANE, Hrvatska mreža poslovnih anđela. Poslovni anđeo nije samo investitor koji nudi svoju pomoć u novčanom obliku. Poslovni anđeo nudi i svoja poznanstva, kontakte i, ono najvažnije, vještine i savjete potrebne za uspjeh na poslovnom tržištu. To su u pravilu uvijek uspješni poduzetnici koji na ovaj način žele ostvariti dodatni profit, potaknuti poslovnu aktivnost u području na kojem djeluju ili jednostavno žele pružiti priliku (uglavnom) mladima u ostvarivanju njihovih ideja. Jedan od najpoznatijih poslovnih anđela u Hrvatskoj je Hrvoje Prpić, osnivač HG Spota, koji je ujedno i jedan od začetnika Udruge CRANE. CRANE svake srijede organizira startup večeri gdje možete saznati više o tome kako pokrenuti tvrtku, a na web stranici Udruge možete i prijaviti svoj projekt.

Naši uspješni mladi startupovci
U Hrvatskoj postoji mnogo veoma uspješnih primjera startup tvrtke. Jedan od njih je Elizabeta Novaković sa svojim Acro rokovnicima namijenjenim studentima. Ova mlada poduzetnica shvatila je kako su studenti izvrsna publika za jedinstvene rokovnike, namijenjene upravo njima. Na studiju je shvatila kako ne postoji rokovnik koji je stvoren za akademsku, a ne za kalendarsku godinu. Dala si je truda te stvorila jedinstven proizvod - rokovnik koji prati akademsku godinu, ispitne rokove te omogućuje studentima da organiziraju svoje slobodno i radno/studentsko vrijeme. Uskoro je ostvarila suradnju s poznatim umjetničkim imenima kako bi dodatno personalizirala Acro rokovnike te stvorila zaista izvrstan i uspješan proizvod sa samo 23 godine. Drugi primjer su Josipa Majić i Ana Burica koje su stvorile Teddy the Guardiana, plišanog medvjedića koji je zapravo uređaj za mjerenje vitalnih znakova djeteta. Nakon što djetetu izmjeri temperaturu, otkucaje srca i druge podatke, automatski ih šalje na mobilni uređaj kojim je povezan kako bi roditelji ili liječnici imali točan prikaz djetetova zdravstvenog stanja, a bez uznemiravanja djeteta. Ove dvije inovatorice upoznale su se na fakultetu i odlučile stvoriti startup projekt koji je već dobio niz priznanja i nagrada.

Ova dva primjera samo su neki od mnogih uspješnih u Hrvatskoj. Pretražite li malo društvene mreže, pronaći ćete mnogo kreativnih ideja koje upravo mladi, studenti promoviraju kako bi privukli pozornost i zainteresirali investitore. Mobilne aplikacije, modne inovacije ili pak usluge kojih se još nitko nije sjetio – sve su to ideje i mogućnosti koje vam nude ulazak u poduzetništvo i poslovni uspjeh. Zato studenti, informirajte se, sastavite tim i ostvarite svoje ideje! 

Pogledajte na vecernji.hr