Stručnjaci procjenjuju kako se u popratnim analizama nakon vijesti da je agencija Fitch srušila rejting Hrvatske za dugoročni dug u stranoj valuti na BB+ sa BBB- te za dugoročno zaduživanje u domaćoj valuti na BBB- sa BBB prenaglašavala simboličnost dubljeg guranja u razinu tzv. investicijskog "smeća", a premalo upozoravalo na izuzetne podudarnosti zaključaka analitičara Fitcha s onima koje su već izrekli analitičari Moody'sa i Standard & Poor'sa, koji su nam već smanjili rejting. To što sve tri ključne svjetske agencije upozoravaju na iste činjenice kao uzroke rušenja rejtinga, moglo bi se shvatiti kao svojevrsni naputak za djelovanje koji Vlada nije primjenjivala, a na što će biti prisiljena nakon ulaska u europsku proceduru prekomjernog deficita. Sada se već otvara pitanje hoće li Hrvatska uz proceduru smanjivanja prekomjernog deficita morati zatražiti i pomoć EU jer je odgađala oštriju fiskalnu prilagodbu.
Ključni argument
Fitch je kao ključni argument smanjivanja rejtinga istaknuo promjenu prognoze fiskalnog deficita sa 3,9 na 4,7 posto BDP-a te rast odnosa duga i BDP-a na 66 sa 62 posto. Međutim, u osnovi je primjedbi sve tri agencije nesposobnost Vlade da donese kredibilnu srednjoročnu strategiju fiskalne konsolidacije, a što će nužno dovesti do rasta javnog duga. U slučaju fiskalnih reformi i smanjenja deficita, iz Fitcha najavljuju mogućnost poboljšanja rejtinga. Osim fiskalnih reformi, prema dizanju rejtinga još može voditi gospodarski rast. Kao i ostale agencije, i Fitch sidro sigurnosti vidi u monetarnoj politici te stabilnosti tečaja, stabilnosti banaka u stranom vlasništvu, ulasku u EU, relativno visokom per capita dohotku te manje volatilnoj inflaciji u odnosu na usporedive zemlje s BBB i BB rejtingom. Ukratko, sve agencije stavljaju isključivu odgovornost za traženje rješenja za neodlučnost i sporost u provođenju fiskalnih prilagodbi te rigidno tržište rada na Vladu.
Problem su garancije
Ovo Fitchovo rušenje rejtinga neće bitno poskupjeti zaduživanje jer su rizici zaduživanja već ukalkulirani nakon ocjena drugih dviju agencija, ali se između redaka Fitchovih poruka te poruka druge dvije agencije, može iščitati da više nema kredita za daljnju neodlučnost Vlade u vezi s rezovima u proračunu. Poseban je problem u garancijama koje čine 11,7% BDP-a na kraju 2012. godine, a one bi se trebale kristalizirati u bilanci Vlade kroz preuzimanje obveza pojedinih brodogradilišta i povećanje Vladina duga od 2,8 posto BDP-a.