Svetozar Janevski, vlasnik vodećega makedonskog proizvođača vina Tikveš, iza sebe ima dugogodišnju uspješnu poduzetničku karijeru, no u Hrvatskoj je pažnju počeo privlačiti u posljednje vrijeme kao potencijalni kupac posrnule državne tvrtke Badel 1862. Ovih je dana ušavši u zakup Beogradske industrije piva (Bip) počeo ostvarivati plan regionalnog širenja, o kojem detalje otkriva u razgovoru za Poslovni dnevnik.
Što obuhvaća plan poslovne ekspanzije Tikveša na domaćem i tržištu regije?
Mnogima koji su radili u posljednjih 30-35 godina jasno je da sve zemlje Balkana moraju surađivati kad je riječ o prehrambenoj industriji. Sve su zemlje male da bi jednostavno poslovale s Europom i svijetom. Godinama pokušavam objediniti kompanije i napore poduzetnika u regiji.
Koji su konkretni planovi za Makedoniju, Srbiju i Hrvatsku?
Od 2004. do 2015. u Tikveš smo uložili oko 30 milijuna eura. Investicije se neće zaustaviti jer, da biste stigli do vrha i održali se na njemu, nužno je stalno ulaganje. Naša je vizija napraviti sinergiju kompanija iz regije u industriji vina i rakije te u industriji piva. Tako vidimo potencijal spajanja Tikveša s Badelom u Hrvatskoj te s Bipom u Srbiji. Tikveš, Badel i Bip imaju kompatibilne portfelje proizvoda, što bi omogućilo ujedinjen nastup na tržištu, korištenje zajedničke distributivne mreže, materijalnih i ljudskih resursa u prodaji i promociji, što će znatno povećati konkurentnost.
Postoje li zapreke?
Postoje mnoga neriješena pitanja u Srbiji vezana uz Bip, moramo pričekati da se riješe kako bismo ušli u proizvodnju od nule. Općenito, mogu reći da su i Badel i kompanije koje imaju dugu tradiciju poslovanja u proizvodnji pića, na žalost, u velikim teškoćama. Iskustvo je pokazalo da, kad je država vlasnik, upravljanje i razvoj nisu adekvatni dinamici razvoja tržišta. I u slučaju Badel i u slučaju Bip nije bilo dovoljno investicija posljednjih desetak godina pa treba promijeniti strategiju, podići razinu znanja zaposlenih, kreirati proizvode stalne razine kvalitete, investirati u nove tehnologije i napraviti moderan pristup tržištu te marketinško-prodajne aktivnosti.
Zašto je Tikveš i dalje zainteresiran za preuzimanje Badela 1862?
Upravo zbog regionalizacije, tj. vizije kreiranja “total beverage” kompanije koja će biti veliki svjetski igrač na tržištu pića. Imajući na umu da je Badel vodeći u proizvodnji alkoholnih pića, ali je regionalno malo poznat po proizvodnji vina, dok je Tikveš prepoznatljiv i vodeći u proizvodnji vrhunskih vina, moguće su sinergije na nekoliko razina poslovanja.