Hoće li pobijediti konzervativci koji su nepovjerljivi prema tehnologijama u novčanim poslovima ili takozvani \"digitalni domoroci\", generacija koja drži da je u skladu čekati u redu, raspravljali su vodeći ljudi telekoma u regiji i bankari iz Hrvatske u sklopu Weekend media festivala koji se od 19. do 22. rujna održava u Rovinju. Zaključak je gotovo jednoglasan: pobjeđuje tehnologija jer korisnici žele jednostavniju, bržu i digitalniju uslugu. U toj igri telekomi preuzimaju toliki dio tržišta da je pitanje hoće li banke preživjeti.
Negativne posljedice
Zagrebačka banka tako razvija i digitalne poslovnice, a uveli su i mogućnost plaćanja mobitelom za svoje korisnike, a predsjednik uprave ZABA-e Franjo Luković najavljuje da će budućnost i tehnološki napredak donijeti i negativne posljedice poput gašenja broja poslovnica, ukidanja radnih mjesta te pada kvalitete usluge za tradicionalnije klijente \"kojima nitko neće biti zadovoljan\". Potvrđuje to i Zdenko Adrović, vodeći čovjek Raiffeisen banke.
– Što će biti s novcem uloženim u poslovnice? Neminovno će se njihov broj smanjiti, morat će se restrukturirati i nuditi drukčije usluge – kaže Adrović, ali dodaje kako će dio starih usluga preživjeti. Bankarima je tehnologija prijetnja, a telekomima i tvrtkama izvan financijskog sektora prilika. Starbucks ostvaruje većinu od 500 milijuna dolara prometa mobilnim uređajima jer omogućuje kupcima izravno plaćanje uz pomoć mobilne aplikacije. Jedna kenijska banka omogućila je slanje novca SMS-om, a Barclays je uveo transakcije uz pomoć broja mobitela i za građane koji nisu klijenti banke. Bitcoinom se mijenja percepcija novca jer je Njemačka već 2009. godine bitcoin oporezivala kao imovinu, a odnedavno se u Kanadi može na bankomatima zamijeniti bitcoin za kanadske dolare.
Što će biti novac
– Nema potrebe čekati u redu pred šalterom. Mobitel je novi šalter. Tehnologija već mijenja sustav i pitanje je što će do 2020. biti novac – rekao je Ivica Mudrinić, predsjednik uprave THT-a, koji tvrdi da je samo pitanje regulative zaštite podataka hoćemo li imati i osobne iskaznice na mobitelu, umjesto u novčaniku. No, da bi se telekomi razvijali, u Europi treba umanjiti regulativu koja ih koči s jedne strane, a dopušta još intenzivnije širenje Googleu i Facebooku s druge strane. I dok se i bankari i operatori pripremaju za promjene, vodeći čovjek Croatije osiguranja Krešimir Starčević priznaje da ne poznaje svoje korisnike, ali tvrdi da je njima još najbitnije imati čovjeka na terenu i doći uživo ugovoriti osiguranje.