Nakon malog zastoja, novi krug pregovora s s EU nastavlja se 12.
lipnja, a prvo na dnevnom redu trebalo bi se naći poglavlje o znanosti
i istraživanju, te obrazovanje i kulturu. O izazovima koje stoje pred
nama razgovarali smo s voditeljem radne skupine za obrazovanje i
kulturu Perom Lučinom. LUČIN: Što se tiče poglavlja koje se
odnosi na obrazovanje i kulturu došlo je do malog zastoja jer se
europske države nikako ne uspijevaju dogovoriti hoće li kroz to
poglavlje provlačiti političke kriterije. Naime, politički kriteriji u
tom su poglavlju bitni zbog Turske kojoj se u području obrazovanja
zamjera odnos prema manjinama i školovanju djevojčica.
VL: Koje će promjene Hrvatska morati
uvesti u ovim područjima prije ulaska u Uniju?
LUČIN: Što se tiče znanosti i istraživanja, najvažnije je podizanje
apsorpcijskog kapaciteta za sudjelovanje u programima Unije. To znači
okrupnjivanje istraživanja, identificiranje centara izvrsnosti i veće
investiranje u izvrsnost, te organiziranje kvalitetne administrativne
podrške za pripremu i vođenje međunarodnih projekata. Drugim riječima,
znanstvena istraživanja više ne mogu biti stvar akademskog
opredjeljenja i kapaciteta pojedinih istraživača, već moraju postati
dobro organizirani sustav s vrlo visokom razinom specijalizacije,
raspodjele zaduženja i odgovornosti. Pored toga, Hrvatska treba
izraditi nacionalni akcijski plan kojim će se povećati ulaganja u
istraživanja i razvoj, sukladan akcijskom planu EU Prema 3 posto GDPa,
i kojim će se, posebice, osmisliti plan mjera za povećanje ulaganja iz
industrije i privatnog sektora.
VL: Koji je najveći izazov?
LUČIN: Što se tiče obrazovanja, Hrvatska je na dobrom putu promjena
koje su na liniji promjena u EU. Vjerojatno će najveći izazov biti
uspostavljanje sustava za cjeloživotno učenje jer je uključivanje
velikog broja ljudi u programe cjeloživotnog učenja jedan od ključnih
mjerila (benchmark) Europske unije za ostvarivanje ciljeva iz
Lisabonske strategije. Cilj EU je da 12,5 posto radno aktivnog
stanovništva bude uključeno u cjeloživotno učenje tijekom jedne godine,
a u Hrvatskoj je taj broj sada oko 2,3 posto. Čini mi se da će najveći
pritisak biti na sustav strukovnog obrazovanja, jer treba izgraditi
potpuno novi sustav profesija i obrazovnih programa, a u tome trebaju
sudjelovati, pored državne uprave i obrazovnih institucija, i
poslodavci i sindikati.
VL: Koje je od ova četiri područja
najzahtjevnije i koje će iziskivati najviše napora u pretpristupnom
razdoblju?
LUČIN: Teško je reći koje je najzahtjevnije, jer su promjene i u
znanosti i u obrazovanju iznimno zahtjevne. Dakle, nešto što smo
prakticirali nekoliko desetljeća trebamo promijeniti u sljedećih 5 do 6
godina. Mijenja se temeljna postavka na kojoj počiva organizacija
obrazovnog procesa s nastave prema učenju, i to u dva koraka: upravo se
u visokom obrazovanju uspostavljaju programi na temelju radnog
opterećenja studenta (a ne radnog opterećenja nastavnika), no ubrzo
slijedi promjena programa prema unaprijed planiranim i mjerljivim
ishodima učenja, što znači uvođenje fleksibilnijih putova učenja,
akumuliranja kredita i mogućnosti za svakog studenta da izgrađuje
vlastiti kvalifikacijski profil. Osim toga, predstoje velike promjene u
organizaciji institucija, prije svega osiguravanje daleko veće
autonomije na svim razinama, što znači i razrada mehanizama vanjskog
vrednovanja, ali i uspostavljanje sustavne brige o kvaliteti kroz
organizirani sustav samovrednovanja i internih mehanizama za
unapređenje kvalitete. Nadalje, svaki pojedinac će morati preuzeti
odgovornost za vlastito školovanje, barem na tercijarnoj razini, što
znači uvođenje školarina, stipendija i subvencioniranih kredita kako bi
obrazovanje bilo efikasnije, ali i dostupno svima, odnosno zadržalo
socijalnu dimenziju. Na sveučilištima predstoji reorganiziranje i puno
racionalnije korištenje resursa. Dakle, goleme promjene u sustavu
obrazovanja. No slično je i u znanosti, prije svega što nam predstoji
otvoreno natjecanje s kolegama iz europskih država, što znači i
stvaranje realnije slike o sposobnosti našeg sustava znanosti i
istraživanja.
VL: Na koji će način hrvatsko
obrazovanje, kultura, znanost i istraživanje profitirati od članstva u
EU?
LUČIN: Mislim da je najvažniji profit za sva tri sustava mogućnost
korištenja ekspertize koja postoji u EU i koja nam se stavlja na
raspolaganje. Naime, svi znamo da treba ići u promjene, da su te
promjene ključne za daljnji društveni i gospodarski razvitak Hrvatske,
svi te promjene želimo, no u Hrvatskoj nema dovoljno ekspertize za
osmišljavanje tako krupnih i kompleksnih promjena. Na osmišljavanju
europske obrazovne, kulturne i znanstvene politike rade na tisuće
eksperata, na desetke znanstvenih instituta i tisuće znanstvenika.
Njihovo znanje i aktivna pomoć stavlja nam se na raspolaganje.
Hrvatska, kao mala zemlja, može daleko brže i efikasnije provesti
promjene u tim sustavima i koristiti ih za vlastiti razvoj. Tu je u
znatno boljem položaju od velikih europskih država. Jasno, velike su
mogućnosti korištenje financijskih programa EU koji nam se otvaraju,
kao i pretpristupnih fondova u razdoblju pregovaranja, te strukturnih
fondova nakon pristupanja EU.
VL: Kakve mogućnosti za
financiranje nudi EU na ovim područjima?
LUČIN: Hrvatska već sada koristi pretpristupne fondove za reforme u
visokom obrazovanju i u strukovnom obrazovanju. I u cijelom
pretpristupnom razdoblju bit će mogućnost korištenja dodatnih sredstava
za promjene i izgradnju administrativnih kapaciteta u sva tri sustava.
Slično se očekuje i nakon pristupanja Uniji. No, velike mogućnosti, ali
i veliki izazov, stoje u programima EU koji se otvaraju Hrvatskoj,
prije svega Okvirnim programima za istraživanja, Integriranom programu
učenja za cijeli obrazovni sustav i programima Kultura 2007. Za te
programe Hrvatska mora platiti članarinu, a hrvatske institucije i
pojedinci moraju natjecati zajedno sa svim europskim kolegama. Ti
programi su osmišljeni kao financijski instrumenti kojima će se
poticati promjene, a oni koji su efikasniji i koji se brže mijenjaju
mogu iz njih i više profitirati.
VL: Smatrate li simboličnim činjenicu
da je analitički pregled (screening) počeo upravo s poglavljem Znanost
i istraživanje?
LUČIN: Svakako, posebice s obzirom na to da se u pregovore ušlo
prilično naglo, nakon mjeseci iščekivanja. Sustav znanosti je izložen
svjetskim i europskim standardima, pa su očekivanja da će se najbrže i
najkvalitetnije prilagoditi onome što donosi život u Europskoj uniji.
Jasno, i Europska unija je zainteresirana da se sustav znanosti čim
prije uključi u programe zajednice i tako proširi istraživačka baza.
VL: Nakon koliko vremena
pretpostavljate da će u Hrvatskoj u potpunosti zaživjeti Bolonjski
proces?
LUČIN: Bolonjski proces je već zaživio u Hrvatskoj, no treba imati na
umu da Bolonjski proces ima 10 smjernica od kojih smo mi počeli raditi
na prvih pet. Najvažnije, strukturne promjene već smo proveli: uveli
smo tri ciklusa studiranja čime smo otvorili mogućnost uspostavljanja
nacionalnih kvalifikacijskih okvira sukladnih europskim, uveli smo
sustav kreditnih bodova, počeli smo izgrađivati sustav za osiguranje
kvalitete, uveli smo akreditacijski postupak i pokrenuli sustav za
priznavanje inozemnih diploma i kvalifikacija, počeli s uvođenjem
doktorskih studija. Jasno, teško je očekivati da se tako velike
promjene mogu provesti u tako kratkom vremenu. Još nismo počeli s
otvaranjem sustava visokog obrazovanja prema inozemnim studentima,
programima mobilnosti, studentskim školarinama, stipendijama i
kreditima, izradom studijskih programa prema ishodima učenja,
fleksibilnim putovima učenja i skupljanja kreditnih bodova, izgradnjom
sustava za cjeloživotno učenje u visokom obrazovanju itd. Dakle posao
je golem i vjerojatno neće nikada završiti, no bilo bi jako korisno za
Hrvatsku kada bismo sve smjernice uspjeli odraditi na zadovoljavajući
način do 2011. ili 2012.
VL: Što mislite o Nacionalnim
ispitima? Ocjenjujete li ih korisnim za ulazak u EU?
LUČIN: Nacionalni ispiti su iznimno važan instrument za vanjsko
vrednovanje obrazovnih institucija i svakako su korisni za ulazak u EU.
Smatram da bi ih trebalo još agresivnije uvoditi i provoditi, no
paralelno s njima potrebno je izgrađivati interne instrumente za
unapređivanje kvalitete u školama te koristiti rezultate za kurikularne
reforme. Naime, biti će mala korist od nacionalnih ispita ako svaka
škola, temeljem ostvarenih rezultata, ne razradi i plan mjera za
poboljšanja.
Transformacija koja nikada neće završiti
VIDEO Novi sirijski vođa osramotio njemačku ministricu. Nijemci bijesni: 'S njim se rukovao, a s njom nije htio'
Njemački medij dodaje i da unutar muslimanske zajednice ne postoji jedinstvena regulacija koja bi se izričito odnosila na rukovanje između žena i muškaraca. Sam Kuran ne sadrži specifičan propis koji bi jasno uređivao ovu vrstu kontakta
FOTO Hrvatski svećenik napravio cjenik za vjernike. Podijelio ih po 'razredima': 'Oni s izvrsnim primanjima neka daju 100 eura'
Minimalni doprinos iznosi 30 eura godišnje, dok su iznosi za kućanstva s "dobrim" ili "izvrsnim primanjima" daleko veći
Javljanje Edija Škovrlja sa snježne A1 postalo viralno, a razlog je ovaj vozač u pozadini
Legendarni reporter otkrio je kakvo je stanje na odmorištu Zir, a u pozadini jedan vozač kamiona nije primijetio javljanje uživo.
Je li ovakva ambalaža put prema čišćoj budućnosti?
U svijetu koji se suočava s rastućim izazovima klimatskih promjena, briga o okolišu postala je ne samo odgovornost nego i ključni imperativ za tvrtke.
Stakleni stropovi i ljepljivi podovi: kako nevidljive prepreke koče napredak žena
Metafore poput "staklenog stropa", "ljepljivog poda" i "potrgane prečke" već su dugo prisutne u jeziku kada se govori o rodnoj neravnopravnosti u poslovnim strukturama.