Čelnici međunarodne brodarske kompanije Blue Line, čiji brodovi 19 godina plove na liniji Hrvatska – Italija, uputili su apel Vladi i ministru pomorstva Siniši Hajdašu Dončiću da omoguće ravnopravan položaj svih brodara na međunarodnoj liniji Split – Ancona.
– Najteži uteg poslovanju brodara jest monopolistički položaj privatne tvrtke Split Pilot d.o.o, kojoj su dosadašnji ministri, pretpostavljamo iz osobnih interesa, osim monopola, osigurali i višemilijunske prihode za usluge peljarenja brodova u splitskoj luci – rekli su na konferenciji.
Brodari prisiljeni raditi po uvjetima Split Pilota
Blue Line podržava primjenu zakona u pomorskim zemljama koji obvezuje strane brodare da se pri ulasku u luku koriste uslugama peljara, odnosno "stručne osobe koja vodi brod i daje stručne savjete zapovjedniku radi sigurne plovidbe.“ Budući da je u pitanju sigurnost plovidbe i zaštita mora, razumljivo je i to da nadležno ministarstvo propisuje cijene usluga peljarenja, ali ne i da one budu nerazumno visoke.
Sumnju u malverzacije budi i činjenica da je peljarenje u Hrvatskoj, kao siguran i unosan posao, još 1997. s državnih prebačeno na privatne tvrtke. Split Pilot od tada je zadužen za splitski akvatorij, a brodari su prisiljeni raditi samo s njima i po njihovim uvjetima, bez mogućnosti pregovora ili dogovora o cijeni usluga. Na naše brojne dopise i zamolbe za snižavanje cijene peljarskih usluga brodarima koji cijelu godinu uplovljavaju u splitsku luku, oglušili su se i svi dosadašnji ministri, tvrde u Blue Lineu. Ističu da su im zbog krutih propisa cijene peljarenja dvostruko veće nego u Italiji te da za 500-tinjak isplovljavanja tijekom jedne godine u Splitu plate 100.000 eura više nego u Italiji. Blue Line je u Splitu obvezan koristiti peljara pri ulasku, ali i izlasku broda iz luke, dok je u Anconi peljar prisutan samo pri uplovljavanju broda u luku.
Gušenje konkurencije
– Koliko je ugrožena konkurentnost na liniji Split – Ancona, pokazuje i to da Jadrolinija ne treba koristiti peljara u Splitu što znači da nije potrošila ni kunu za tu skupu uslugu. Vjerujemo da će novi ministar shvatiti važnost ovog apela i prepoznati Blue Line kao respektabilan faktor na međunarodnom pomorskom tržištu. Plovimo već 19 godina na liniji Hrvatska – Italija bez ikakve subvencije hrvatske države, godišnje prevezemo 200.000 putnika i 30.000 vozila, redovito obnavljamo flotu, prvi smo brodar s online-kupnjom trajektnih karata po niskobudžetnim cijenama, zapošljavamo hrvatske časnike i koristimo sve resurse hrvatskih tvrtki za agenturu, opskrbu i ostale usluge – poručuju iz Blue Linea i dodaju da država subvencionira Jadroliniju za održavanje linije Split – Ancona, financira joj kupnju flote i pokriva gubitke u poslovanju. Time se guši svaka moguća konkurencija.
Kerum? Sanader? Kalmeta? Koji je u igri?